Tjena!

Håller på att renovera mitt kök och behövde plocka ner en masonitskiva för att dra ny el. Nu behöver jag ersätta den skivan men det görs tyvärr inta masonitskivor i 9 mm. Vad kan det bästa alternativet vara?

9mm plywood finns men är det ok att ha som väggskiva?

Ett annat alternativ är ju en 3mm masonitskiva tillsammans med 6mm gips. Frågan är dock ifall det är starkt nog?

Det behöver inte hänga något på den väggen men det är ändå ca 1,5m brett.

Jag skulle gått på plywood. Keep it simple. Blir det små skillnader i tjocklek så finns alltid spackel. Nästan så att jag skulle föredra 8mm plywood, för det är lättare att lägga på spackel än att ta bort plywood.

• Gilla
owaysis
  • Laddar…
Det finns ju 10mm osb skivor ... men om man måste ha exakt 9mm så ser jag ingen anledning till att plywood inte skulle fungera ... lite dyrt men det är nog det jag skulle välja själv om inte 10mm osb går in

• Gilla
owaysis
  • Laddar…
Claes Sörmland
O owaysis skrev:
Ett annat alternativ är ju en 3mm masonitskiva tillsammans med 6mm gips. Frågan är dock ifall det är starkt nog?
Det tror jag på om du limmar ihop skivorna med PVA före du sätter upp dem. Typ kamma ut limmet över ytan.

Spackla på plywood? Fungerar detta verkligen över tid när träet rör sig med säsongernas olika relativa luftfuktighet?

• Gilla
owaysis
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tror jag på om du limmar ihop skivorna med PVA före du sätter upp dem. Typ kamma ut limmet över ytan.

Spackla på plywood? Fungerar detta verkligen över tid när träet rör sig med säsongernas olika relativa luftfuktighet?
Jag har hela väggar i dubbel plywood i mitt hus (det har varit skola...), och har inte sett problem med spackel där.

Edit: Förbehåll här: Det är min erfarenhet, och väggar som är årtionden gamla. Jag vet inte om den är allmängiltig.

Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Masonitskivan är väl inte 9 mm utan 9,6 mm? Det finns spånskiva 10 mm du kan använda. i stället?

K Kurtivan skrev:
Masonitskivan är väl inte 9 mm utan 9,6 mm? Det finns spånskiva 10 mm du kan använda. i stället?
Det är lite svårt att mäta exakt men jag tycker snarare den är 9mm.

9mm utegips

F fribygg skrev:
9mm utegips
Står ju att man inte får använda det inomhus?

Kan meddela att jag valde att ersätta alla skivor på den väggen med 10mm spånskiva istället. Bör vara helt ok tänker jag med tanke på att bland annat Älvsbyhus kör med spånskivor i sina innerväggar.

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.