Hej,
har en nyinköpt spisfläkt som väsnas å det grövsta redan på lägsta fart (och vi har aldrig behövt köra snabbare).

Jag skulle vilja reducera farten på fläktens alla tre lägen, hur kan man göra?

/Studiomannen :)

Fabrikat på fläkt?

Felanmäl den. Du har ju garanti på den.

studiomannen skrev:
Hej,
har en nyinköpt spisfläkt som väsnas å det grövsta redan på lägsta fart (och vi har aldrig behövt köra snabbare).

Jag skulle vilja reducera farten på fläktens alla tre lägen, hur kan man göra?

/Studiomannen :)
Jag hade en sådan (64dB) ett år tills jag tröttnade.
Då sålde jag den på blocket och köpte en ny med halva ljudnivån.
Vilken lättnad! Väl värt de pengar jag förlorade.

Att fixa fläkthastigheten är nog inte så enkelt numera om man inte är elektronikingenjör.
Allt är ju obegriplig elektronik nu för tiden :mad:

Det är en elektrolux, kostade runt 2000kr p elgiganten, ej säker på modell.
Det är inget fel på den, bara att vi tycker den har alldeles för hög lägstafart.

En elkunnig person kan normalt seriekoppla en motorkondensator på några microfarad i fläkten om det rör sig om en traditionell fläktmotor. Ofta behöver det då provas ut vilken kapacitans som ger lagom effektminskning. Kräver därmed inköpa av några olika storlekar.

Josth skrev:
En elkunnig person kan normalt seriekoppla en motorkondensator på några microfarad i fläkten om det rör sig om en traditionell fläktmotor. Ofta behöver det då provas ut vilken kapacitans som ger lagom effektminskning. Kräver därmed inköpa av några olika storlekar.
Vad säg om att klippa ena ledaren till fläktmotorn, och stoppa in en varvtalsregulator där?
Monterad med en liten ratt på sidan av fläktkåpan.
Då skulle man kanske kunna trimma ner alla fläktlägena till ca hälften.
Men vilken skall man välja? Finns ju mycket att välja på när man söker på varvtalsregulator.
Det här ligger kanske närmast för en amatör:
8871941013534.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.clasohlson.com/se/Pr361664000/Pr361664000

Skulle det fungera?

Frågan är väl om det inte redan sitter en styrning av tyristortyp i fläkten redan nu, finns risk för att den blir lite ledsen då :)

Isåfall måste man nog koppla förbi den befintliga styrningen...

VikHe skrev:
Frågan är väl om det inte redan sitter en styrning av tyristortyp i fläkten redan nu, finns risk för att den blir lite ledsen då :)

Isåfall måste man nog koppla förbi den befintliga styrningen...

Ja det är ju därför vi frågar!
Förhoppningsvis finns det någon elektronikkunnig här som kan vägleda oss.

Personligen tycker jag det verkar koko att göra en fläkt med lampor av/på och fläkt med 4-5 lägen (0-1-2-3-4)
där man inte ens kan ställa in en grundhastighet.
När ändå allt styrs av några kretsar på ett kretskort.
Hur svårt, och dyrt, kan det vara att t.ex. sätta in en potentiometer eller något för att finreglera fläkthastigheten?

På en variant kan man ändra dom olika stegen på transformatorn. Öppna fläkten och se om du hittar en järnklump med flera anslutningar.

Den enda fläkt jag har inspekterat "under huven" hade ett kort med monterade diskreta komponenter, som motstånd och kondensatorer. (Alltså inget kretskort/mönsterkort, bara en skiva med borrade hål).
Ingen stor transformator, bara små drosslar eller något.
Det var en Gorenje eller liknande, årsmodell 2010, som lät förfärligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.