1 941 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hur samäger vi bäst vår fastighet?
Vi är 6 personer som vill samäga en jordbruksfastighet på 67 ha. Endast två av oss står idag på lagfarten och vi hade vid starten (för 9 år sedan) en önskan om att vi skulle äga fastigheten som en ekonomisk förening. Detta visade sig dock svårt på grund av jordförvärvslagen och trotts att vi har tagit juridisk hjälp har vi nu fått avslag i förvaltningsrätten. Nu känner vi att vi behöver hitta andra vägar.
Vi är tre par, alla med barn och i början på att bygga privata bostadshus på fastigheten. Vi har samtalat med banken om att ta över lånen på fastighet tillsammans och att alla nu kommer stå på lagfarten. Vi har även kunnat ta individuella lån för våra husbyggen med fastigheten som säkerhet. Men detta känns som ett osäkert och ganska dåligt alternativ då detta innebär att om någon vill lämna fastigheten så skulle hen kunna kräva att köpas ut för marknadsvärdet, vilket ökar snabbt. Det kan i sin tur riskera att de som bor kvar måste betala ut en så stor summa pengar att de själva inte har råd att bo kvar eller att vi tvingas avverka stora delar av skogen eller stycka av mark för att få fram pengar för utköp.
Är det någon som står i liknande situation? Hur har ni i så fall löst det? Om ni har privata hus på fastigheten hur har ni löste det om någon vill sälja? Har ni skrivit kompanjonsavtal emellan er och i så fall om vad och hur långt räcker det juridiskt? Tacksam för svar!
Vi är tre par, alla med barn och i början på att bygga privata bostadshus på fastigheten. Vi har samtalat med banken om att ta över lånen på fastighet tillsammans och att alla nu kommer stå på lagfarten. Vi har även kunnat ta individuella lån för våra husbyggen med fastigheten som säkerhet. Men detta känns som ett osäkert och ganska dåligt alternativ då detta innebär att om någon vill lämna fastigheten så skulle hen kunna kräva att köpas ut för marknadsvärdet, vilket ökar snabbt. Det kan i sin tur riskera att de som bor kvar måste betala ut en så stor summa pengar att de själva inte har råd att bo kvar eller att vi tvingas avverka stora delar av skogen eller stycka av mark för att få fram pengar för utköp.
Är det någon som står i liknande situation? Hur har ni i så fall löst det? Om ni har privata hus på fastigheten hur har ni löste det om någon vill sälja? Har ni skrivit kompanjonsavtal emellan er och i så fall om vad och hur långt räcker det juridiskt? Tacksam för svar!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Stycka av tomter. Samägande av fastigheter är ingen bra idé; redan nu vill ni uppenbarligen kringskära varandras handlingsfrihet. Det är betydligt bättre att var och en äger sitt. Erfarenheten av det är också skälet till att lagarna ser ut som de gör – man ska alltid kunna ta sig ur ett ägande till någorlunda nära marknadspris (även om tvångsförsäljning via samägandelagen iofs. ofta är ett ekonomiskt nödalternativ).
Hej,
Nu ser jag att det var ett tag sen du publicerade detta men jag vill ändå slå ett slag för en app som jag och mina vänner nyligen bärjade använda som är just till för de som samäger. Den heter Zammans och här delar vi allt som har med boendet att göra som bokningar, kostnader, arbeten, utlägg och den är helt gratis dessutom. Rekommederas starkt!
Nu ser jag att det var ett tag sen du publicerade detta men jag vill ändå slå ett slag för en app som jag och mina vänner nyligen bärjade använda som är just till för de som samäger. Den heter Zammans och här delar vi allt som har med boendet att göra som bokningar, kostnader, arbeten, utlägg och den är helt gratis dessutom. Rekommederas starkt!
Klicka här för att svara
