Men dåså.
Du har ju då möjligheten att rikta upp taket om takstolarna har hängt sig.

Detta gjordes på ett hus i byn 1,5 plan men ett smalt hus och de gjorde rejäla takutsprång och ett tjockt tak så huset ser lite skumt ut, alldeles för stor mössa.

Nu vet jag inte dina förutsättningar så det blir kanske bra.

Protte
 
prototypen skrev:
Men dåså.
Du har ju då möjligheten att rikta upp taket om takstolarna har hängt sig.

Detta gjordes på ett hus i byn 1,5 plan men ett smalt hus och de gjorde rejäla takutsprång och ett tjockt tak så huset ser lite skumt ut, alldeles för stor mössa.

Nu vet jag inte dina förutsättningar så det blir kanske bra.

Protte
Blir inget taksprång över huvud taget när det är klart, så inget problem med det heller...

Hälsn

/PC
 
Ser också skumt ut.

Protte
 
Jag hoppar att du får ha fönster i snedtaket!!d?
 
Ser ut som ett hus från BRIO, men gillar ni det så behöver jag ju inte titta.

Protte
 
prototypen skrev:
Ser ut som ett hus från BRIO, men gillar ni det så behöver jag ju inte titta.

Protte
Härligt, då kan det ju bli ngt som sticker ut ;-)
 
I byn där jag bor byggdes en massa kedjehus på 70-talet utan utsprång, en del har fått det nu.

Protte
 
Jag ska byta tak på en skånelänga som är i dåligt skick.
Gamla takstolar ska bort men bjälkarna som här rakt genom huset ska vara kvar. Jag ska bygga på utåt för att inte ta utrymme där inne.

1. Taket kommer bestå av 220+70 mm reglar.
Spelar det någon roll vilken regel som kommer innerst respektive ytterst?

2. Hur gör man vid takfoten? Idag går yttertaket väldigt långt ner över ytterväggen. Tanken är att kapa det i nivå med ytterväggen och bygga utåt så takfoten sticker utåt och inte neråt men jag vet inte hur det kommer se ut på ett hus som detta.



DSC_0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bump
 
Du får förklara bättre för jag förstår inte vilken av reglarna som ska vara utåt.
Hur långt ner taket går beror på vägghöjd taklutning och hur mycket taket sticker ut.

Protte
 
Det var frågan, spelar det någon roll om 220 eller 70mm kommer ytterst.

Har spånar lite och och det verkar som att takstolar slutar ca 20-30cm högre upp än takfoten är nu. Från takstolar är där spikat en regel snett neråt som blir takfoten.
När jag byter takstolar kommer jag inte dra ner takfoten utan den kommer att fortsätta rakt ut så taket slutar högre upp.

Bättre förklaring får du inte 21;45 när jag druckit 5 starköl..:)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.