Funderar på hur man kan sala på takstolar som är på 45x145? Tanken är att isolera snedtaket med ca 285mm.
Det enklaste är 45mm luftspalt o sen 2ggr 45x95 plus läkt.
Jag tänker på köldbryggor o undrar om det är ok att göra enl följande:
45mm luftspalt, 45x95 liggande, 45x95 stående mellan takstolarna samt läkt.
Går det belastningsmässigt?
Det med plast skriver jag inget om. Det måste man ha.
 
Om du gör en skiss är det enklare men det lät som mycket virke till den påsalningen.

Protte
 
En snabbskiss. Till luftspalten skall masonite användas.
Vad tror du?
 
  • takstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Onödigt mycket virke till luftspalten, klyv en bräda 22x95 till 22x45.
Den liggande 45x95 känns onödig men det är en massa jobba att kapa brädbitar, sätta på takstolen och sätta den lodräta 45x95 mitt för takstolen. Har man virket så kanske din lösning funkar.

28x70 (glespanel) skulle jag utan att blinka ersätta med byggplywood.

Protte
 
prototypen skrev:
Onödigt mycket virke till luftspalten, klyv en bräda 22x95 till 22x45.
Den liggande 45x95 känns onödig men det är en massa jobba att kapa brädbitar, sätta på takstolen och sätta den lodräta 45x95 mitt för takstolen. Har man virket så kanske din lösning funkar.

28x70 (glespanel) skulle jag utan att blinka ersätta med byggplywood.

Protte
Varför byggplywood i snedtak?

22x95 dela i två är ok. Eller 45x45 dela i 2. / har såg.

Hur ska man göra för att förebygga köldbryggor?
 
Plywood, vadsomhelst går sätta varsomhelst.


252172-takstol.jpg
Protte
 
En alldeles självklar lösning, liknar min lösning men enklare då mina "brädor" redan finns där, gör som Älvsbyhuset. Och plywood.

Protte
 
Jag hade helst velat skippa din "bräda" och använda spalten till att lägga isoleringen liggande. Tror du Protte att takstolarna kommer att klara Skånes last?
Jag tänker på det med snö. Fast o andra sidan folk på Ähus forum gjorde så...

Vad tycker du?
 
Är takstolarna beräknade för den snölast som ni har så håller dom, är du orolig för hållfastheten så ger inget av påsalningsförslagen något tillskott i hållfasthet.

Gör som Älvsbyhus, enkelt och bra. Min vadsomhelst bräda ersätts ju med hanbjälken och stolpen nere vid golvet

Protte
 
Ok. Tack.
 
Själv planerar jag på att sala på utvändigt, vill inte äta på bef. utrymme...

Hälsn.

PC
 
Men då åker du på ett "nytt yttertak".

Protte
 
Eller så har han gott om tid och pengar :D
 
prototypen skrev:
Men då åker du på ett "nytt yttertak".

Protte
Helt korrekt, vill byta ut mitt yttertak som idag är bestående av eternitpannor och ett undertak av internit. Och i samband med att jag tänker byta dessa så passar jag på att sala på utvändigt.

Hälsn

/PC
 
  • Gilla
Supportern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.