Det där är monterat av en kedjerökande vänsterhänt man i kortbyxor mellan den sjunde november och första december 2003 kan jag se rakt av

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Fotografen och 20 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Valet av rörklammer i nikotingulnande vit plast avslöjade honom direkt.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Det där är monterat av en kedjerökande vänsterhänt man i kortbyxor mellan den sjunde november och första december 2003 kan jag se rakt av
mm nu när jag tittar närmare på mellersta bilden (inlägg #11) tror jag du har helt rätt. Ganska tydligt faktiskt.

• Haha
  • Gilla
Erik_91 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att det är från 80-talet, inte med den klinkersättningen av golvet. Men det är nog äldre än 20 år, tror jag också, vilket innebär att det kan ha uppnått sin tekniska livslängd (ungefär 25 år) och då anser försäkringsbolagen att det inte har något värde längre.

Har du några bilder på golvbrunnen?
Med de nya bilderna där man ser att det är kvadratiska och inte långsmala plattor på golvet, så ändrar jag mig och tror inte längre att det är från tidigt 00-tal utan yngre än 20 år.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med de nya bilderna där man ser att det är kvadratiska och inte långsmala plattor på golvet, så ändrar jag mig och tror inte längre att det är från tidigt 00-tal utan yngre än 20 år.
Men även om ytskikten garanterat är nyare än 1983 har vi ingen aning om hur gammalt eller korrekt utfört resten är. Det behövs en betydligt grundligare genomgång än några suddiga bilder.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Men även om ytskikten garanterat är nyare än 1983 har vi ingen aning om hur gammalt eller korrekt utfört resten är. Det behövs en betydligt grundligare genomgång än några suddiga bilder.
Japp, det är därför som bilder på golvbrunnen har efterfrågats.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Ja stilen liknar badrummet i min förra lägenhet som var gjort runt 2010.

Men som andra skriver, det kan ju vara någon som satt plattor över det gamla ytskiktet, tyvärr inte alltför ovanligt.

Har inte föreningen någon information? De borde ju rimligtvis ha godkänt att innehavaren gjort en renovering av badrummet? Kanske kan de leta i gamla mötesprotokoll? Har de inte godkänt någon renovering är det ju också en varningsklocka...

G
Finns det ingen lucka man kan öppna och titta bakom? För 15-20 år sedan fanns inget krav på fördelarskåp så har du tur kan du se spår av tätskiktet.

Ytskiktet är garanterat bytt för ~15 år sedan.

• Gilla
Eine33
  • Laddar…
D ds8765 skrev:
De borde ju rimligtvis ha godkänt att innehavaren gjort en renovering av badrummet?
Det är nog absolut inte självklart. Snarar rätt otroligt skulle jag tro.

P
I många föreningar gör folk mindre renoveringar eller vi kanske ska säga förändringar av badrum utan att styrelsen har en aning..
Och då kan man ju ha lagt ett nytt golv enbart uppepå eller knackat bort det gamla.. och lagt nya plattor på gammalt obefintligt tätskikt. Finns många varianter och struntar man i regler som många hemmafixare så är det än svårare att korrekt åldrsbestämma .

och ja det finns nånga hempulare som kan sätta kakel och fog

Att helt säkert berätta vad som gjorts och när är nästan omöjligt och i dom flesta fall så saknar det ju betydelse...

Äldre badrum förbi teknisk luvslängd och värdelöst i försäkringsbolagets ögon , pga åldersavdrag.. men kan funka ett bra tag till om man själv är nöjd.. och det verkar tätt

Det går att hitta badrum där nåt snille bilat upp och bytt golvbrunn men allt annat är gammalt . Man har gjutit igen och lappat olovligt på tötskikt och fått tag i en låda lika kakelplattor..osv osv

Så även om en brunn är en ledtråd på ålder så är det bara en ledtråd full riving och helrenovering är enda 100% säkert vad man har..

Det byggs ju regelvidriga badrum även idag där brunnen är högsta punkt och vattner rinner till andra platser . Ibland till och med av folk som ska föreställa att vara hantverkare med diverse utbildningar..

Man kan lägga pussel med ledtrådar och ha en trolig ålder men det håller ju inte som bevis utan är mer "kvalificerad gissning".. den håller ju inte som bevis och det är ju tydligt äldre badrum och har passerat bäst före datum

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
I många föreningar gör folk mindre renoveringar eller vi kanske ska säga förändringar av badrum utan att styrelsen har en aning.
Jag går ett steg längre och säger att det normalt inte finns någon anledning att överhuvudtaget blanda in föreningens styrelse bara för att man fullgör de skyldigheter som åligger en som bostadsrättshavare.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag går ett steg längre och säger att det normalt inte finns någon anledning att överhuvudtaget blanda in föreningens styrelse bara för att man fullgör de skyldigheter som åligger en som bostadsrättshavare.
Nej jag är beredd att hålla med i att det är vanligare med att kontakt med föreningen som ofta styrs av en knippe gnälliga okunniga som är emot allt och vill lägga sig i allt möjligt även det som ligger utanför deras mandat , vilket gör att många skippar att säga nåt alls och i många då lite större föreningar så är det stor chans att en badrumsrenovering inte ens märks tillräckligt för att styrelsen ska vakna..

Och ibland är det enklare att be om ursäkt än om tillåtelse

Och har man sen som ursprungsplan att ta lite genvägar och bästa kompisen sätter kaklet och brorsan gjuter igen hålet runt golvbrunnen, så vill man ofta inte ha nåt spring från föreningen

P polaris78 skrev:
så är det stor chans att en badrumsrenovering inte ens märks tillräckligt för att styrelsen ska vakna..
Men varför skulle en brf-styrelse ha något som helst intresse av att bli informerade om att en bostadsrättshavare sköter sig?

Man behöver ingen tillåtelse för att sköta det som ankommer på en bostadsrättshavare.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Men varför skulle en brf-styrelse ha något som helst intresse av att bli informerade om att en bostadsrättshavare sköter sig?

Man behöver ingen tillåtelse för att sköta det som ankommer på en bostadsrättshavare.
Dom vill väl ofta säkerställa med hängslen och livrem osv att alla regler och lagar följs och att inget hempul utföres och kan i förlängningen drabba nån annan bostadsrättsinnehavare eller föreningen ekonomiskt..

Vissa försöker till och med få besikta med egna besiktningsmän ibland i flera steg under utförandet och att man då ska hantera det också och helst med av dom godkänt firma osv osv ibland är rädslan större än förståndet och sen undrar dom varför ingen anmäler och frågar om lov att få renovera sina badrum.. 😀 och nån läste jag till och med ville skicka dessa räkningar på besiktningar under utförandet som inte hittat några fel att lägehetsinnehavaren skulle stå för dessa avgifter..

Att föreningen anser att det ska utföras enligt gällande regelverk har jag förståelse för ,men medlen för att säkerställa detta har spårat ur totalt i vissa föreningar

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:

Normalt är avloppsrör inkl. golvbrunnen inom föreningens ansvarsområde, och man får alltså inte göra någon ändring av det utan tillstånd av styrelsen. Om man gör det ändå så kan man numera få bostadsrätten förverkad.
Räcker det som anledning till att be om tillstånd?

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.