Hejsan!

Jag har kanonfina golvsocklar och dörrfoder som jag specialbeställt och då är det givetvis så att man får fräscha upp golvsocklarna med! Men HUR sågar man en sån här som på bilden?

Jag tänker mig att man köper en lång furu-bräda, helst kvistfri av rätt dimension, sen sågar man/hyvlar av på något sätt, och kan sen choppa upp i små klotsar.

Men hur fixar man vinkeln på plankan? Finns det något på bauhaus brädgård man kan nyttja, eller något verktyg att köpa?

Tack/Jesper

• Hand håller golvsockel med måttband för att visa dimensionerna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det kanske lite försent, men jag beställde klossarna samtidigt som min egen specialbeställning av foder och socklar i övrigt. Fick det i princip som hyvlade brädor ett par stycken, så sågar vi bara ur klossar efter behov. Klart billigast.

Hade jag gjort det själv hade det blivit som du nämner fin bräda, måtta upp på den och sen friköra med elhyvel förmodligen. Eftersom klossarna bara är max 20cm långa, så märks förmodligen inte att det kanske avviker lite i det stora hela.

• Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Som du själv nämner. Hyvla förhand.
Annars är det bara att beställa. Finns från 40:- så det är knappast värt att hålla på själv. Om det inte är för skojs skull.

• Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Byggnadsvårdare Byggnadsvårdare skrev:
Som du själv nämner. Hyvla förhand.
Annars är det bara att beställa. Finns från 40:- så det är knappast värt att hålla på själv. Om det inte är för skojs skull.
Ja, jag har letat men inte hittat rätt dimension. Nuvarande plan blir att testa med en bekants bordssåg! Om inte annat kan man lära sig nått...

tensiden tensiden skrev:
Nu är det kanske lite försent, men jag beställde klossarna samtidigt som min egen specialbeställning av foder och socklar i övrigt. Fick det i princip som hyvlade brädor ett par stycken, så sågar vi bara ur klossar efter behov. Klart billigast.
Ja, tyvärr hade de så mycket att göra på sågen så de hanns inte med. Men har inte hämtat foder/sockel ännu så kan ju kolla en gång till med dem :-)

Är det bara en rak avfasning som ska till längs med hela brädan, eller missar jag något på min mobilskärm? Om det är så går det enkelt att lösa hos valfri byggahusmedlem som äger en bordssåg. Var bor du?

Edit: Såg nu att jag missade ett helt inlägg på min lilla skärm. Tror du är på rätt spå med bordssågen. Lycka till.

• Gilla
TheJesper
  • Laddar…
De ble la kanon! Kör en provbit först på bilderna... Så bra de kan bli med en budgetsåg iaf. Ska slipa bort sågbladskurvorna bara så blir det perfekt. Tack för goa tips...

Provbit av trä med sågade kanter hållen i handen mot grå betongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Testarn och 4 till
  • Laddar…
TheJesper TheJesper skrev:
De ble la kanon! Kör en provbit först på bilderna... Så bra de kan bli med en budgetsåg iaf. Ska slipa bort sågbladskurvorna bara så blir det perfekt. Tack för goa tips...

[bild] [video]
Lysande, har hela tiden tänkt att krångla med kap/ger sågen, men detta sätt är ju mycket bättre!

• Gilla
MrBacon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.