Hej! Jag har en Dewalt DW745, och behöver nu såga till en fals i 2 st. 50cm långa lister på 18x18mm. Se bild.
Bordssågen har ingen dado-klinga, men däremot har anhållet en nedfällbar L-formad profil för att kunna klyva smala ämnen med lite bättre kontroll. Tycker mig dock ha sett nåt tips på Youtube för att göra detta på ett snabbt o säkert sätt...
Listerna kan jag såga ur en bredare 18mm skiva, men det underlättar nog inte egentligen?
Bordssågen har ingen dado-klinga, men däremot har anhållet en nedfällbar L-formad profil för att kunna klyva smala ämnen med lite bättre kontroll. Tycker mig dock ha sett nåt tips på Youtube för att göra detta på ett snabbt o säkert sätt...
Listerna kan jag såga ur en bredare 18mm skiva, men det underlättar nog inte egentligen?
Håller med KaneK Kane skrev:
annars såga den på platten 9mm in sedan såga den på högkant 6mm kan vara svårt o få tryck mot anhållet.
Kör de 3 små snitten i varsin kortände på biten, sen klyv 18mm
Så slipper du ställa in anhåller 6ggr istället för 3.
Lycka till (och köp en handöverfräs
Ja, det blir väl så man gör. Högkant låter vingligt. Icke bordsmonterad fräs finns. Brukar ta mig en timme bara att sätta anhållet, fästa upp, ställa in fräsen etc, fräsa försiktigt i många varv för att slippa urflisning. Vill verkligen lära mig använda bordssågen mer.
Klicka här för att svara