Hej,
Jag ska få ny FLVP installerad - en Qvantum QE4. För detta krävs PE30. Huset är också byggt 2011 med en Nibe 310P.
Jag är 90% säker på att jag har PE30.
Ny med hus
Jag ska få ny FLVP installerad - en Qvantum QE4. För detta krävs PE30. Huset är också byggt 2011 med en Nibe 310P.
Jag är 90% säker på att jag har PE30.
- Jag kommer ej åt via vind och inspektera frånluftsrör. Tyvärr finns ej landgång, vilket jag försöker lösa i en annan tråd (https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-laegger-man-landgang-pa-vind-ovanpa-isolering.556765/).
- Jag vågar inte riktigt gå ut på taket - dock är det möjligt. Vet inte riktigt hur jag identifierar att PE30 finns från yttertaket. Sitter som en svart kåpa/skorsten på taket.
- Nuvarande FLVP (Nibe 310P) ser ut att vara tillägsisolerad runt frånluftsröret (se bild 1). Detta är alltså då "inspektion" av direkt röranslutning till FLVPen.
- Det finns en inspektionslucka på våning två. Återigen ser det tilläggsisolerat ut. Lite plastig utsida, relativt mjuk (petade inte allt för mycket) (se bild 2, 3, och 4).
- Ritningarna över huset visar att frånluften är PE30 isolerad. Bra att det är dokumenterat, men sett i andra trådar att ritning och verklighet kan vara olika. Se bild 5 & 6.
- Vilka "bevis" räcker för att jag generellt ska kunna sova bekvämt om natten med den nya pumpen (att PE30 behövs)?
- Finns det något jag kan göra för att ha ett definitivt "bevis"?
- Jag har förstått att om isolering inte är där/tillräcklig så kommer kondens / frost på frånluftsröret. Vad är det tidigaste symptomet för att diagnostisera detta? Ansamlas alltid vatten/kondens precis över FLVPen då? eller finns risk att det ansamlas på vind, men inte vid pumpen?
Ny med hus
Kondensen bildas ju där isoleringen är dålig, rinner sedan därifrån i riktning mot hur det lutar och ansamlas. Beroende på hur rören dragits är det väl inte helt självklart vart det hamnar.
Men det ser ju ut att vara rätt isolering på plats, och du har dokumentation som styrker det.
Jag hade nog kört på, och försökt hålla lite koll på ställen där man skulle kunna misstänka att det borde ansamlas, om det blir kondens.
Men det ser ju ut att vara rätt isolering på plats, och du har dokumentation som styrker det.
Jag hade nog kört på, och försökt hålla lite koll på ställen där man skulle kunna misstänka att det borde ansamlas, om det blir kondens.
Jag tror att du först borde se till att kolla upp hur det ser ut på vinden.
Kondens bildas om ytan blir kallare än daggpunkten. Det är störst risk på vinden om den inte är uppvärmd.
Sen är det en specialoperation att dra ut isoleringen genom taket och ansluta till takhuven och det slarvas ibland med det.
En PE30-strumpa har mjukt innehåll. När man hanterar den i veck, böjar, skarvar och genomföringar kan det lätt bli ställen där det är dåligt isolerat om man slarvar.
Om man inte kan inspektera allt så får man hålla ögonen öppna, framför allt när kompressorn går för fullt och det är fuktigt ute. När det är kallt är det ofta torrt så det är mest intressant när man använder mycket varmvatten.
Den största risken är att det kommer in kondensvatten innanför plasten, vilket kan hända om det är hål på plasten och t om metallen är exponerad nånstans. Då kan det i värsta fall rinna ner innanför och förstöra strumpan, en blöt strumpa isolerar inte längre och behöver bytas ut.
Kondens bildas om ytan blir kallare än daggpunkten. Det är störst risk på vinden om den inte är uppvärmd.
Sen är det en specialoperation att dra ut isoleringen genom taket och ansluta till takhuven och det slarvas ibland med det.
En PE30-strumpa har mjukt innehåll. När man hanterar den i veck, böjar, skarvar och genomföringar kan det lätt bli ställen där det är dåligt isolerat om man slarvar.
Om man inte kan inspektera allt så får man hålla ögonen öppna, framför allt när kompressorn går för fullt och det är fuktigt ute. När det är kallt är det ofta torrt så det är mest intressant när man använder mycket varmvatten.
Den största risken är att det kommer in kondensvatten innanför plasten, vilket kan hända om det är hål på plasten och t om metallen är exponerad nånstans. Då kan det i värsta fall rinna ner innanför och förstöra strumpan, en blöt strumpa isolerar inte längre och behöver bytas ut.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur vara säker på att kabeln är matning värmekabel inkl skärm?
Värme allmänt -
Kan man vara säker att besiktning går rätt till med SBR godkänd?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Krypgrundsmatta, ojämn berggrund - kan man förvara saker och gå på den?
Grund & Markarbeten -
Hur grov kabel behövs för att det ska vara säkert?
El -
Får man förvara flyttbara saker på sitt platta garagetak utan nått form av bygglov?
Bygglov