Hej! Vill kunna ha en keramikugn i ett garage vid vår sommarstuga. Det finns ett 3-fas uttag i garaget. Strömmen till garaget är dragen från skåpet där fastighetens huvudsäkringar sitter. Huvudsäkringarna är 16A och säkringen i garaget är 10A. Det är ca 75-100 meter mellan garage och huvudsäkringen.

Keramikugnen drar 4,5 kw och 6,5A.

Jag vet inte än hur grov kabel som är dragen men hur grov behöver den vara för att det ska vara säkert? Tänker både på säkringar och värmeutveckling.

Om det redan sitter ett CEE416-uttag där så ska kabeln klara 16 A kontinuerligt, om det är korrekt dimensionerat...
Vad är "säkringen i garaget"? Är det den säkring som skyddar CEE-uttaget? Om den är på 10 A så kanske något inte står riktigt rätt till här.

För att kunna räkna på kabelns area mellan mätarskåp och garage behövs uppgift om förimpedans i mätarskåpet. Den kan du erhålla från nätägaren. Eftersom det sitter ett CEE-uttag där så vill du alltså räkna på 16 A som önskad belastningsström, eller 6.5 A? Är kabeln avsäkrad i mätarskåpet? Med vad i så fall? Finns det en elcentral i garaget? Överslagsmässigt talar vi om minst 6 mm² för denna sträcka.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det redan sitter ett CEE416-uttag där så ska kabeln klara 16 A kontinuerligt, om det är korrekt dimensionerat...
Vad är "säkringen i garaget"? Är det den säkring som skyddar CEE-uttaget? Om den är på 10 A så kanske något inte står riktigt rätt till här.

För att kunna räkna på kabelns area mellan mätarskåp och garage behövs uppgift om förimpedans i mätarskåpet. Den kan du erhålla från nätägaren. Eftersom det sitter ett CEE-uttag där så vill du alltså räkna på 16 A som önskad belastningsström, eller 6.5 A? Är kabeln avsäkrad i mätarskåpet? Med vad i så fall? Finns det en elcentral i garaget? Överslagsmässigt talar vi om minst 6 mm² för denna sträcka.
Tack för svar! Har inte riktigt koll på alla säkringar det måste jag kolla upp, är inte där nu så jag kan inte se efter nu. Men jag var mest ute efter en uppskattad kabelarea om man utgår från längden på kabeln och att den ska klara en belastning på 4,5 kw. Jag tror inte att den befintliga kabeln är i närheten av 6 mm2.

För att klara en belastning på 4.5 kW trefasigt så räcker det med 1.5 mm² även om kabeln skulle vara 2 kilometer lång (dock med hänsyn till spänningsfall) men det är inte enda faktorn. Kabeln ska även vara dimensionerad för att lösa de säkringar som skyddar kabeln. Därför behövs mer uppgifter. Kan du se någon beteckning på nuvarande kabel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.