Hej,
Jag är första-gångs ägare av hus sedan 2 år tillbaka.
Jag vill gärna kunna inspektera kall-vinden i sin helhet. Främst kunna inspektera frånluftsrör på vind efter eventuell fukt/kondens/frost.
Finns idag ingen landgång och lösull ligger över bjälkarna. Hur bär man sig åt för att lägga en landgång i denna situation?
Ny med hus
Jag är första-gångs ägare av hus sedan 2 år tillbaka.
Jag vill gärna kunna inspektera kall-vinden i sin helhet. Främst kunna inspektera frånluftsrör på vind efter eventuell fukt/kondens/frost.
Finns idag ingen landgång och lösull ligger över bjälkarna. Hur bär man sig åt för att lägga en landgång i denna situation?
- Får jag gå på lösullen (jag gissar att det är lösull)? Exempelvis om jag ska lägga ut något - hur tar jag mig över till nästkommande bjälke?
- Vad ska jag lägga ut? Plywood? Råspont?
- Hur ska jag lägga ut det? Räcker det med vinkeljärn på mittenbjälken, och sedan lägga plywood/råspont ovanpå vänstra bjälken & vinkeljärnet på mittenbjälken? För att sätta vinkeljärn är också första frågan relevant.
Ny med hus
Du måste bli apa eller ekorre för att få ihop det med golv. Ullen får du inte kliva på eller ens röra nästan. Som expl,tappar du en spik eller verktyg, så glöm att få tag på den igen. Hur långt mellan takstolarna är det, kanske 120 cm. Du måste få in en regel som är så lång att det räcker mellan 2 av dom. Regeln skjuts in så den ligger ner i isoleringen vid nästa takstol och spikas i höjd på första som ska vara, sen blir det att balansera på den till nästa takstol och stå på snedbenet och spilka fast den. Ni ska vara 2 som gör det, sen skjuts en ny regel in när du står där och den spikas då i höjd med den första. Då har du fått avhåll för att lägga tex spånskivor på reglerna. Se bara till att inte reglarna kommer för högt, bara kanske 5 - 10 cm ovanför isoleringen. Ju lägre reglarna är desto smalare blir spången, lämpligt med 60 cm mellan reglarnas ytterkanter. Det finns 22 mm spånskivor med måtten 120 X 60 cm eller klyva en 240 X 120 på mitten som skulle passa att lägga som gångplan.
Inte fel att ha en tving med sig in till nästa takstol, som sättes på nivå och regeln vilar på den, är riktigt svårt att ballansera och lyfta, samt spika. Inget lätt jobb, men går. Hänger du med.
PS Bäst att göra arbetet lite senare i höst och molnigt, kan bli + 50 C när solen steker på.
Inte fel att ha en tving med sig in till nästa takstol, som sättes på nivå och regeln vilar på den, är riktigt svårt att ballansera och lyfta, samt spika. Inget lätt jobb, men går. Hänger du med.
PS Bäst att göra arbetet lite senare i höst och molnigt, kan bli + 50 C när solen steker på.
Jag brukar spika en 45x120 i dom 3 strävorna i varje takstol och sedan lägga råspont emellan. Du kan gå i isoleringen men du måste veta var du trampar annars kommer du trampa igenom innertaket. Viktigt att du krattar till isoleringen igen när du är färdig
Jag tror att jag hänger med. Dock är det lite motsägande - jag kan inte gå på ullen/kliva i ullen; men jag kan lägga en regel direkt i ullen, och gå på regeln med den ligger i ullen. Tolkar jag det korrekt då?J jonaserik skrev:Du måste bli apa eller ekorre för att få ihop det med golv. Ullen får du inte kliva på eller ens röra nästan. Som expl,tappar du en spik eller verktyg, så glöm att få tag på den igen. Hur långt mellan takstolarna är det, kanske 120 cm. Du måste få in en regel som är så lång att det räcker mellan 2 av dom. Regeln skjuts in så den ligger ner i isoleringen vid nästa takstol och spikas i höjd på första som ska vara, sen blir det att balansera på den till nästa takstol och stå på snedbenet och spilka fast den. Ni ska vara 2 som gör det, sen skjuts en ny regel in när du står där och den spikas då i höjd med den första.
Kommer ullen ta någon skada av det arbetssteget? Ska jag lägga ny ull? eller finns det något att tänka på?
?Hej och tack för svar!
Förlåt - jag är inte så erfaren vid byggspråk.Matti_75 skrev:
- "strävorna" - är det de snea bjälkarna som går ned i ullen?
- Takstol i denna mening - menas det den bjälke som går rakt ned i mitten.
Hur vet jag vart jag får trampa? Är det exempelvis "OK" att "känna" med en pinne efter fotunderlag?Matti_75 skrev:
Isoleringen är säkert 20-30 cm tjock och vilar på råsponten som säkert är spikad. Trampar du på en svag punkt så släpper spikarna och du glider igenom sponten med benet och skadar dig plus att brädan som släpper ta med sig undertaket under som kan bestå av ex pärlspont eller gips i taket. Inte kul.R RobertNewb skrev:Jag tror att jag hänger med. Dock är det lite motsägande - jag kan inte gå på ullen/kliva i ullen; men jag kan lägga en regel direkt i ullen, och gå på regeln med den ligger i ullen. Tolkar jag det korrekt då?
Kommer ullen ta någon skada av det arbetssteget? Ska jag lägga ny ull? eller finns det något att tänka på?
Takstolarna är säkert 45x200. Alltså hamnar reglarna du lägger in på dom reglarna som inte har några som helst problem att bära reglarna och din vikt. Men en råspontbräda med en fästpunkt som dessutom bara är spikad var 120e cm pallar inte en mansvikt. Isoleringen sticker upp över takstolarna och skymmer dom men är garanterat där.
Ullen tar ingen skada av det.
Ovan nämnda förslag är bra lösningar kör på nåt av det.
Inte lägga på ullen, det blir att knuffa in regeln till nästa takstol och där kommer den att sjunka ner i ullen. Spikas/skruvas den då i rätt höjd i början på den, så håller den att gå/balansera på med hjälp att hålla sig mot taket, fram till snedsträvan. Väl framme så ta en tving, nyp fast den i mittstolpen på rätt höjd, lyft upp regelln och spika/skruva fast den med två i början och slut. Lite knöligt och med lite jädraranama så går det.R RobertNewb skrev:Jag tror att jag hänger med. Dock är det lite motsägande - jag kan inte gå på ullen/kliva i ullen; men jag kan lägga en regel direkt i ullen, och gå på regeln med den ligger i ullen. Tolkar jag det korrekt då?
Strävorna är dom 3 reglarna som står upp på din bild. Takstolen är allt virke som håller upp ditt tak. Du får krafsa bort lite lösull så du ser var du sätter fötterna.R RobertNewb skrev:?Hej och tack för svar!
Förlåt - jag är inte så erfaren vid byggspråk.
Hur skulle du komma över till nästkommande bjälke? Hade du bara "hoppat"? gått där det är säkert att gå?
- "strävorna" - är det de snea bjälkarna som går ned i ullen?
- Takstol i denna mening - menas det den bjälke som går rakt ned i mitten.
Hur vet jag vart jag får trampa? Är det exempelvis "OK" att "känna" med en pinne efter fotunderlag?
Klicka här för att svara