Hellojsan, min gamla farmor ska på besök i helgen så fick äntligen motivationen till att sätta dit trappräcket jag dragit mig för - ja jag vet att det är regler och _ska_ finnas, så nu gör det det!

Däremot tog jag mig inte den extra funderaren att väggen är olika djup, så efter jag borrat hålen för fästena märkte jag att de passar inte exakt.. väggen diffar 10-15mm i djup så fick borra om ett hål och det blev tyvärr inte så tilltalande.

Någon som har tips på hur jag ska täcka/fylla borrfelet? Köpa nytt räcke undviker jag gärna som pesten. Är inne på massa tec7 och kopparfärg men finns säkert någon som har en bättre idé.

• Träräcke med felborrat hål på en tegelvägg, synligt fäste och mörkt trä bakom. Problem med olika vägghöjd. Frågor om att täcka borrfelet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med kopparen är ju att om du inte "putsar den till förbannelse" så kommer den ju att åldras och en lagning kommer synas mycket väl..

Hade det varit mitt räcke så hade jag antingen bitit i det sura äpplet och köpt ett nytt, eller gjort liknande hål på fler ställen (lite här och var på räcket) och lagat dem med lod..

(Men då har jag å andra sidan jobbat som hårdlödare och vet att jag kan laga det där hålet så det ser hyfsat snyggt ut, och det är i sig inte det lättaste)

Jag hade nog sett om det gick att matcha med kopparfärg, hade det gått hade jag spacklat med 2-komponentsspackel målat.

En 2-komp matt klarlack är nog ingen dum idé för att behålla glansen (och förståndet på sikt :))

Karrock
En lite större täckbricka, antingen i mässing eller koppar? Antingen bara här, eller på alla infästningar.

Purre
Är det lika stort in mot väggen eller är det ett enkelt hål där? Tänkte om det gick att vända på röret 180 grader.

Jag hade nog skaffat brickor i lämplig storlek, mässing eller koppar och satt på alla fästen

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.