Jag har en hög gammalt tegel som blivit över från ombyggdnationer. Eftersom detta teglet har rätt färg till huset så vill jag rensa och spara det. Jag började lite med en huggmejsel men gav upp ganska fort. Jag har köpt en slagg hammare men det funkade inte häller särskilt bra. Jag fundera på om man kan sätta en ståltrissa i vinkelslipen. Men det kommer väl att ryka som fan och skada teglet.
Så finns här någon som har bra tipps om hur man lyckas med detta?

sorry för rubriken....

Om det är riktigt lertegel kanske det skulle fungera med något starkt lösande? Lösande för kalk då vill säga, jag har använt en blandning som hette G60, tror tyvärr inte den säljs längre, men den var fruktansvärt effektiv. Någon blandning av saltsyra, saltpetersyra och lite annat. Starkt men effektivt (användes utspädd givetvis :)). Vanlig saltsyra skulle kunna fungera kanske? Kan ju prova på ett par stenar iaf, en större balja, med lite blandning i, gummihandskar (skyddsglasögon är ingen dum idé heller!) och en borste skulle kunna fungera. Men stenarna måste kanske ligga i och gotta sig en stund innan du börjar.

Nu framgår det inte riktigt i texten, men jag förutsätter att det är stenar med puts/murbruk på och inget annat ?

låter intressant. Jag ska får prova! jag har faktiskt lite saltsyra tror jag. Har du någon aning om vilken koncentration som är lämplig.

Det är gult tegel samt fasadtegel från 60 talet. som ska rensas från murbruk. jag tror inte att det är kalkbruk. Det sitter för hårt!

Kan inte säga mer än prova lite och se hur det funkar, sen kan du ju se om du skall gå upp eller ner i koncentration. Löser det med det du provar är det ju bara att gå neråt tills det börjar kännas som att det inte biter riktigt. Är ju lite onödigt att köra starkare än nödvändigt.

Jag använde G60'n jag hade till att göra rent murarverktyg, lösa upp bruk på stenar/golv, ta bort kakelfix/fog etc, det fungerade till allt cementbaserat. Vet dock inte om ren saltsyra är lika effektiv, är lite skeptisk. Men det kan ju inte skada att prova iaf.

Såvida det inte är extremt tjockt med bruk på stenarna så tror jag nån form av syra-lösning är rätt väg att gå för att hålla teglet så orört som möjligt.

Återkom gärna med resultat om du provar. Var dock beredd på att det kan ta ett tag, inte ens med min favoriserade G60 tror jag att det skulle gå speciellt snabbt att göra rent ett helt lager med tegelsten (framgår inte riktigt vilka mängder det är vi pratar om här? : )

Det heter "Kalkbort G60" och används (användes?) mycket i VVS-branschen för att göra rent pumpar och termostatblandare. Förr i tiden var det som du säger saltsyra (och annat) i det, men jag tror att receptet har förändrats eller attt produkten försvunnit helt.

Produkten har försvunnit helt kan jag upplysa om, fråga min färghandlare där jag köpt min och det var tydligen så att dom fick sluta sälja den, tydligen "för farlig / ohälsosam". Bra om den nu inte var så nyttig kanske, men synd för den var himlans effektiv till allt som hade med bruk att göra.

Jag tackar för tipsen!

Jag hade nog tyvärr redan använt all syran. Men jag får återkomma med resultatet når jag fått tag på kemikalier. Det är inga stora mängder. kanske 50 st fasadtegel och 30 heltegel.

Tjena igen!
Jag tänkte bara avrapportera resultatet av mina försök med saltsyra. Jag späde ut 1 del 30% saltsyra med 9 delar vatten. Dvs 3% Saltsyra. Det funkade utmärkt men tar lite tid. Det fungerar bäst om man river bort så mycket bruk som möjligt med en ståltrissa på vinkelslipen först. Jag lät stenarna ligga i ca 10h sedan var de som nya utan några synliga färgförändringar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.