61 785 läst ·
195 svar
62k läst
195 svar
Hur rensar jag avloppet i duschen från helvetet
Det lades på paus för det var ett helvete 😂 Men ja det är nog rätt väg att gå. Problemet är att det kommer se ut som fan efter och blir utmattad av bara tanken. Så länge används de andra två duscharna i lägenheten 😳C cpalm skrev:
Jag avråder, å det bestämdaste, från att röra sockeln. Med absolut största sannolikhet hackar du då sönder tätskiktet. Då är det bara till att riva, och bygga nytt badum.C cpalm skrev:
M Malinlars skrev:
Min gissning är att vattenlåset sitter i duschkabinen, inte i golvet. Endera ska man skruva loss plastringen som sitter i avloppet på kabinen. På så vis kanske man kan lyfta upp vattenlåset. Alternativt har man hängt en flexslang från kabinens avlopp, ner i avloppsröret i golvet. För att få ett vattenlås har man slagit en ögla av flexröret.C cpalm skrev:
Du menar alltså att golvplattorna inte fortsätter under duschkabinen, utan att man figursågat dem för att passa runt kabinen?A AG A skrev:
Man ser ju kanterna på kuvertskärningen ner mot vad som rimligtvis måste vara en golvbrunn?
Varför skulle man annars ha ett fall om det inte finns en brunn?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I dett inlägg #8, så finns det ju tillochmed ritningar på hur det ska se ut. Alltså en flexslang som går ner i ett avloppsrör i golvet.A atomlab skrev:
Enligt bilder på avloppet i kabinen. Så är jag helt säker på att det går att vrida loss den lite större vita kragen runt silen. På så vis får man upp vattenlåset, och slangen.
Bara för att produkten har en exempelbild i sin installations anvisning av ett avloppsrör under kabinen så betyder det inte att så är fallet här, är det så så är det ett stort avsteg ifrån våra byggregler om att ha en brunn med vattenlås på golvet som vi har haft som standard länge..
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Korrekta vägledningen postades för en väldigt många inlägg sedan, enligt min mening.
Det vettigaste att göra är att ta bort dessa kosmetiska kakel runt nedre delen av duschkabinen, se till att få access till golvbrunnen. Finns inga vettiga andra alternativ.
Vill man bygga upp denna fasad igen därefter så ser man till att det går att göra fortsatt underhåll utan att behöva knacka ner kakel, självklart.
Alla inlägg som handlar om att hälla ner natronlut etc i avloppet bör ignoreras, det avhjälper för det första inte problemet där det finns en mellanliggande golvbrunn och skapar bara problem för den som ska åtgärda stoppet därefter.
Det finns anledningar att rörmokare starkt avråder från dessa sk "åtgärder". Ställer bara till ett helvete med materialen samt vad gäller arbetssituationen för de som är kallade att åtgärda.
Det vettigaste att göra är att ta bort dessa kosmetiska kakel runt nedre delen av duschkabinen, se till att få access till golvbrunnen. Finns inga vettiga andra alternativ.
Vill man bygga upp denna fasad igen därefter så ser man till att det går att göra fortsatt underhåll utan att behöva knacka ner kakel, självklart.
Alla inlägg som handlar om att hälla ner natronlut etc i avloppet bör ignoreras, det avhjälper för det första inte problemet där det finns en mellanliggande golvbrunn och skapar bara problem för den som ska åtgärda stoppet därefter.
Det finns anledningar att rörmokare starkt avråder från dessa sk "åtgärder". Ställer bara till ett helvete med materialen samt vad gäller arbetssituationen för de som är kallade att åtgärda.
Förstår inte hur du menar. Vilken krage runt silen? Går inte att komma åt något från det hålletA AG A skrev:I dett inlägg #8, så finns det ju tillochmed ritningar på hur det ska se ut. Alltså en flexslang som går ner i ett avloppsrör i golvet.
Enligt bilder på avloppet i kabinen. Så är jag helt säker på att det går att vrida loss den lite större vita kragen runt silen. På så vis får man upp vattenlåset, och slangen.