ClasseClas ClasseClas skrev:
En lysande idé väl värd att prova!

Långsiktigt måste det sen finnas möjlighet att rensa golvbrunnen mekaniskt. En märklig installation minst sagt.
Helt sjuk installation. Inte ens snygg.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men har du testat få ner duschslangen och spolat?

• Teknisk ritning eller instruktion för installation eller montering, visar mått och komponentläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Men har du testat få ner duschslangen och spolat?
Ja men duschslangen går precis ner i hålet så blir inte ngt vidare tryck.

C
M Malinlars skrev:
Håller helt med. Men vad gör man när man står med eländet. Att byta ut skiten är inte heller det enklaste.
Jag tycker du var inne på rätt spår med att hacka bort den där sockeln. Hur gick det med det?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Varför envisas med ett dåligt sätt att rensa avlopp. Bara amatörer som håller på med det där.
Det var inte den åsikten jag bemötte, jag nyanserade bara bilden av hur farligt det var för människa och natur.

C cpalm skrev:
Jag tycker du var inne på rätt spår med att hacka bort den där sockeln. Hur gick det med det?
Det lades på paus för det var ett helvete 😂 Men ja det är nog rätt väg att gå. Problemet är att det kommer se ut som fan efter och blir utmattad av bara tanken. Så länge används de andra två duscharna i lägenheten 😳

M Malinlars skrev:
Haha, ja eller det att han flyttade till sin sambo i Norge 🤷🏼‍♀️Men har garanterat aldrig rensats innan 🤢
Du förstod mitt skämt 🤭

E Eloffen skrev:
Att påstå att Kaustiksoda skulle vara miljövänligt är smått galet.
Miljöovänligt? Blanda det med saltsyra så får du havsvatten...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag avråder, å det bestämdaste, från att röra sockeln. Med absolut största sannolikhet hackar du då sönder tätskiktet. Då är det bara till att riva, och bygga nytt badum.
M Malinlars skrev:
Det lades på paus för det var ett helvete 😂 Men ja det är nog rätt väg att gå. Problemet är att det kommer se ut som fan efter och blir utmattad av bara tanken. Så länge används de andra två duscharna i lägenheten 😳

C cpalm skrev:
Håller med. Något annat hade inte varit ett alternativ i min värld. Dito vattenlås, och om det nu inte skulle finnas någon brunn där under måste det ju åtminstone finnas ett sådant(?)

Riktigt korkat om det är oåtkomligt. I nivå med amerikanarnas idé om att placera vattenlåset under golv.
Min gissning är att vattenlåset sitter i duschkabinen, inte i golvet. Endera ska man skruva loss plastringen som sitter i avloppet på kabinen. På så vis kanske man kan lyfta upp vattenlåset. Alternativt har man hängt en flexslang från kabinens avlopp, ner i avloppsröret i golvet. För att få ett vattenlås har man slagit en ögla av flexröret.

C
A AG A skrev:
Med absolut största sannolikhet hackar du då sönder tätskiktet.
Du menar alltså att golvplattorna inte fortsätter under duschkabinen, utan att man figursågat dem för att passa runt kabinen?
Man ser ju kanterna på kuvertskärningen ner mot vad som rimligtvis måste vara en golvbrunn?
Varför skulle man annars ha ett fall om det inte finns en brunn?

Ett hörnduschutrymme med glasdörrar och gråa väggar under installation eller renovering.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Troligen har man kaklat direkt på plasten. Se om du kan karva bort lite fog så man kan få loss en utav sektionerna.
I dett inlägg #8, så finns det ju tillochmed ritningar på hur det ska se ut. Alltså en flexslang som går ner i ett avloppsrör i golvet.
Enligt bilder på avloppet i kabinen. Så är jag helt säker på att det går att vrida loss den lite större vita kragen runt silen. På så vis får man upp vattenlåset, och slangen.

P
Bara för att produkten har en exempelbild i sin installations anvisning av ett avloppsrör under kabinen så betyder det inte att så är fallet här, är det så så är det ett stort avsteg ifrån våra byggregler om att ha en brunn med vattenlås på golvet som vi har haft som standard länge..

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Korrekta vägledningen postades för en väldigt många inlägg sedan, enligt min mening.

Det vettigaste att göra är att ta bort dessa kosmetiska kakel runt nedre delen av duschkabinen, se till att få access till golvbrunnen. Finns inga vettiga andra alternativ.

Vill man bygga upp denna fasad igen därefter så ser man till att det går att göra fortsatt underhåll utan att behöva knacka ner kakel, självklart.

Alla inlägg som handlar om att hälla ner natronlut etc i avloppet bör ignoreras, det avhjälper för det första inte problemet där det finns en mellanliggande golvbrunn och skapar bara problem för den som ska åtgärda stoppet därefter.

Det finns anledningar att rörmokare starkt avråder från dessa sk "åtgärder". Ställer bara till ett helvete med materialen samt vad gäller arbetssituationen för de som är kallade att åtgärda.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
I dett inlägg #8, så finns det ju tillochmed ritningar på hur det ska se ut. Alltså en flexslang som går ner i ett avloppsrör i golvet.
Enligt bilder på avloppet i kabinen. Så är jag helt säker på att det går att vrida loss den lite större vita kragen runt silen. På så vis får man upp vattenlåset, och slangen.
Förstår inte hur du menar. Vilken krage runt silen? Går inte att komma åt något från det hållet

• Vit handfat närbild, droppar vatten, avlopp, behov av rengöring, silverfärgat avloppslock, enkel design.
    Skapa konto
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.