61 785 läst ·
195 svar
62k läst
195 svar
Hur rensar jag avloppet i duschen från helvetet
Hade sådan fast större modell på jobbet förr och den funkade braBo00 skrev:
En sån här ska du köpa. Antingen drar du upp handtaget och skjuter luft eller ännu effektivare är att dra upp varmt vatten i grejen. Se till att det är vatten så att gummit hamnar under ytan i duschen och håll tätt mot avloppet i duschen. Sen trycket du med fullt kraft och vattnet rensar avloppet ända ner i golvbrunnen. Kanske får upprepa några gånger. Det har alltid fungerat för mig just i avloppet inne i duschen. Kemikalier ska man undvika om man kan tycker jag.
Ett stort och ett litet munstycke medföljer där du får använda det lilla.
[länk]
Du har tidigare påstått att Kaustiksoda är att jämföra med ett livsmedel utan miljöpåverkan. Upp till bevis, ät nu skiten och lev som du lär. Om du tror att en röris går klädd i kemdräkt så är det nog lika galet som att hänvisa till livsmedel för Kaustiksoda. För övrigt så är det inte en särskilt bra metod för stopp i avlopp, jag har sett exempel på när medlet har skapat en gjuten propp och rörbyte eller sprängning är det som då krävs.D Dilato skrev:Att det kan fräta vet ju alla, men hur vårdslös behöver man vara som röris för att drabbas av ordentliga frätskador, en röris har väl både utbildning och skyddskläder och vet att man sköljer med vatten om man får det på sig?
Jag har använt kaustiksoda massor av gånger utan skador, och det säljs överallt så hur mycket skador åsamkar det i realiteten?
Nu blandar du in min förmodade okunskap i Ts hyrlägenhet men då ingen annan har med mitt avlopp att göra så är det inget problem och är det mot förmodan att jag blir överkörd av en stockholmare så står det på skylten som hänger väl synligt att det är 1dl soda i 2liter vatten nerhällt i xx.E Eloffen skrev:
Är det flöde genom proppen så är soda och varmvatten alldeles utmärkt att blanda i en plastspann och hälla i vatten lås. Är proppen hår/fett som det kan antas i en dusch och det är stopp så funkar det ändå, tar bara längre tid.
Har ni läst tråden ni som skriver om div avloppsrensare ?
Problemet är att från duschen går det ett rör som i bästa fall mynnar ut utanför brunnen, alltså går det förmodligen inte att stoppa i ett rensband då det inte kommer åt hårbollen? som förmodligen sitter i vattenlåset, inte heller lär det hjälpa med luft då det kommer blåsa ut under kabinen.
Möjligen att man kan slå i soda och liknande och hoppas att det finner ner i brunnen och löser upp.
Det enda är nog att riva/plocka bort sockeln och få in en arm för att få ut vattenlåset
Problemet är att från duschen går det ett rör som i bästa fall mynnar ut utanför brunnen, alltså går det förmodligen inte att stoppa i ett rensband då det inte kommer åt hårbollen? som förmodligen sitter i vattenlåset, inte heller lär det hjälpa med luft då det kommer blåsa ut under kabinen.
Möjligen att man kan slå i soda och liknande och hoppas att det finner ner i brunnen och löser upp.
Det enda är nog att riva/plocka bort sockeln och få in en arm för att få ut vattenlåset
Precis. Att rensa röret i duschkabinen är det minsta problemet när insatsen till golvbrunnen högst troligt måste rensas.nino skrev:
Jag har jobbat med flytande NaOh (dvs kaustiksoda) under många år och har upprepade gånger fått både större och mindre mängder på huden. Självklart ska man vara försiktig, men så länge ögonen är skyddade för stänk (och, om man nu ska vara väldigt övertydlig, inte dricker, gurglar eller sköljer det runt i munnen) så gäller det bara att vara noga med att skölja av huden ordentligt och ta av eventuellt nedstänkta/nedsmutsade kläder om man får det på sig. Det är inte så att huden trillar av direkt om man råkar komma i kontakt med det, även om det så klart gärna ska undvikas. Jag råkade tex vid ett tillfälle dränka hela min nakna underarm i flytande NaOh, 50%koncentration. Efter att ha tvättat noga under kanske 15 minuter var det enda som kvarstod en lätt rodnad i huden.E Eloffen skrev:Du har tidigare påstått att Kaustiksoda är att jämföra med ett livsmedel utan miljöpåverkan. Upp till bevis, ät nu skiten och lev som du lär. Om du tror att en röris går klädd i kemdräkt så är det nog lika galet som att hänvisa till livsmedel för Kaustiksoda. För övrigt så är det inte en särskilt bra metod för stopp i avlopp, jag har sett exempel på när medlet har skapat en gjuten propp och rörbyte eller sprängning är det som då krävs.
Var det dumt och onödigt? Ja! Försöker jag undvika att det händer igen? Också Ja! Har det ändrat min uppfattning om NaOh? Nej. Ha koll på skyddsutrustning och skyddsåtgärder, precis som med allt annat.
För övrigt är inte Natronlut klassat som miljöskadligt eller skadligt för vattenlevande organismer, åtminstone inte enligt de säkerhetsdatablad jag har tillgång till.
Ibland kan det vara bra med lite nyanser...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Grejen med lut är väl kanske inte skaderisken för personen i sig utan för mycket sådant i avloppen kan skapa skador på sikt saker och ting i systemet. Alla ser ju bara sitt lilla användande men om alla tänker så så blir det ganska mycket i slutändan. Därför avråder man ju helt. Det är ju det man kan göra. Är det stopp så är det stopp ändå och lut löser inte upp särskilt mycket egentligen. Är väl bara avlagringar och fett egentligen. Hår och saker som sitter fast sitter ju där det sitter.
Clas ohlson har en propplösare som faktiskt funkar. Häll i och låt verka i flera omgångar. Låter som du måste försöka få ner det i vattenlåset dock.
Jag tvivlar på att man har byggt in en sådan duschkabin ovanpå en brunn. Om det är gjort, så är det helt och hållet felgjort. Man måste kunna komma åt, för att göra rent en brunn. Jämför inte denna kabin, med en löst uppställd. Om det är rätt gjort, så ska det sticka upp ett rör ur golvet under duschen.nino skrev:
Som jag även nämnt tidigare, ska ALDRIG kaustiksoda, eller liknande produkter användas om det är stopp. Det bildas då bara stenar/grus, som täpper till stoppet än värre. Detsamma händer även om det rinner jättesakta. Dessa produkter fungerar enbart vid partiella stopp, då det bara är begränsad avrinning. Nästan alla rörmokare avråder från att använda propplösare.
Fint att ha ex ättika till hands då tvål o vatten är värdelöst mot lutJumos skrev:
Jag har jobbat med flytande NaOh (dvs kaustiksoda) under många år och har upprepade gånger fått både större och mindre mängder på huden. Självklart ska man vara försiktig, men så länge ögonen är skyddade för stänk (och, om man nu ska vara väldigt övertydlig, inte dricker, gurglar eller sköljer det runt i munnen) så gäller det bara att vara noga med att skölja av huden ordentligt och ta av eventuellt nedstänkta/nedsmutsade kläder om man får det på sig. Det är inte så att huden trillar av direkt om man råkar komma i kontakt med det, även om det så klart gärna ska undvikas. Jag råkade tex vid ett tillfälle dränka hela min nakna underarm i flytande NaOh, 50%koncentration. Efter att ha tvättat noga under kanske 15 minuter var det enda som kvarstod en lätt rodnad i huden.
Var det dumt och onödigt? Ja! Försöker jag undvika att det händer igen? Också Ja! Har det ändrat min uppfattning om NaOh? Nej. Ha koll på skyddsutrustning och skyddsåtgärder, precis som med allt annat.
För övrigt är inte Natronlut klassat som miljöskadligt eller skadligt för vattenlevande organismer, åtminstone inte enligt de säkerhetsdatablad jag har tillgång till.
Ibland kan det vara bra med lite nyanser...
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg