M Malinlars skrev:
Det var ju inte det lättaste. Verkar dessutom inte ens sitta plast bakom utan något annat, typ frigolit eller liknande. Kommer sluta med att jag river ut hela skiten i rent vredesmod.
Något byggskum kanske?
Eller ser det inte ut som asbest?? (OBS:Skämt!)

Det är ju bara fortsätta. Skummet borde ju inte vara så svårt nu när du väl vågat knacka kakelplattor.
Bryta eller skära bort.

Heja!

Redigerat:
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Något byggskum kanske?

Det är ju bara fortsätta. Skummet borde ju inte vara så svårt nu när du väl vågat knacka kakelplattor.
Bryta eller skära bort.

Heja!
Haha, asbets hade iof inte förvånat mig i detta fuskbygge. Jag kämpar vidare. Tack för pepp

Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är det som skiljer denna mot kaustiksoda?
Kaustiksoda:
100% NATRIUMHYDROXID
H290 Kan vara korrosivt för metaller
H314 Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon

Reagerar kraftigt med syror.
Reagerar häftigt med vatten.
Reagerar kraftigt med organiska nitroföreningar

Propplösaren Gel:
< 2% NATRIUMHYDROXID
< 1% NATRIUMHYPOKLORIT, LÖSNING ... % AKTIVT KLOR
< 1% KOKOSALKYL-DIMETYL-AMINER N-OXIDER
≤1 % KALIUMSILIKATLÖSNING

<5% Nonjoniska tensider.
<5% Klorbaserade blekmedel.
<5% Fosfonater.
H314 Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon
H412 Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer

Reagerar med syror och bildar klorgas.
Reagerar med metaller och bildar därvid vätgas som kan bilda en explosiv gasblandning med luft.
Vid kontakt med trikloretylen bildas explosiv, giftig gas.

Kaustiksoda är i min mening ett bättre val, inga farliga gaser eller miljöpåverkan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Vi har ett riktigt monster till duschkabin (tänk er typ ett rymdskepp)
Beam me up, Scotty! ;)

• Haha
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
M Malinlars skrev:
Jag är desperat och har försökt allt så nu vänder jag mig till er.
Vi har ett riktigt monster till duschkabin (tänk er typ ett rymdskepp) i vår skidlägenhet. Inget vi valt själv utan monstret har stått här sen vi köpte. Problemet är att det är stopp i avloppet och fanskapet går inte att rensa. Kommer inte in under kabinen och därmed inte åt golvbrunnen. Har testat allt!
- Den går inte att lyfta.
Sjunker vattnet undan? Vatten och kaustiksoda etc borde fungerat om du bara har det minsta av genomrinning.

• Gilla
Arne Borg
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Något byggskum kanske?

Bryta eller skära bort.

Heja!
Enkelt faktiskt! Använd en våtdammsugare. Det kommer lukta f-n, men det betyder att du fått bort proppen.
Fyll vattenlåset och lukten är borta😁

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Sjunker vattnet undan? Vatten och kaustiksoda etc borde fungerat om du bara har det minsta av genomrinning.
Ja till slut rinner det undan. Efter att det översvämmat hela golvet.

T thomas.ericson skrev:
Enkelt faktiskt! Använd en våtdammsugare. Det kommer lukta f-n, men det betyder att du fått bort proppen.
Fyll vattenlåset och lukten är borta😁
är det tillräckligt med sig i en sån tror du? Har du testat själv?

Obs hett vatten (men ej kokande) i samband med kaustiksoda - är det för svalt vatten så kan det bildas sodasten som förvärrar proppen och det kan bli helt stopp om det rann en smula innan.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har haft samma problem med hår avloppet, , men då låg allt hår i röret efter golvbrunnen, fick rensa genom att ta bort pluggen som sitter i golvbrunnens vatten lås. Insats som ska gå, att ta bort satt som tusan
Får du det problemet….så se till att du mycket starkt hemma för att lugna nerverna

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
T Totte56 skrev:
Jag har haft samma problem med hår avloppet, , men då låg allt hår i röret efter golvbrunnen, fick rensa genom att ta bort pluggen som sitter i golvbrunnens vatten lås. Insats som ska gå, att ta bort satt som tusan
Får du det problemet….så se till att du mycket starkt hemma för att lugna nerverna
Mitt problem är ju att jag inte kommer åt golvbrunnen 😫.

X xxargs skrev:
Obs hett vatten (men ej kokande) i samband med kaustiksoda - är det för svalt vatten så kan det bildas sodasten som förvärrar proppen och det kan bli helt stopp om det rann en smula innan.
Ska ge det ett försök till och kämpa på.

• Gilla
Mekaniker
  • Laddar…
Släng i några disktabletter och låt det Vera några minuter löser upp det mesta. Så gör jag har också problem att flytta min duschkabin.

J jawen skrev:
Husmorsknepen säger:

Häll 4 matskedar bakpulver i det rör som det är stopp i och häll i en deciliter ättika direkt efteråt. De två ämnena reagerar kemiskt och börjar brusa. Så fort det slutar brusa, häll kokande vatten i avloppet för att lösa upp proppen helt.

Jawen
Finns ingen husmor som provat! Det är hår i stoppet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.