61 784 läst ·
195 svar
62k läst
195 svar
Hur rensar jag avloppet i duschen från helvetet
En sån här ska du köpa. Antingen drar du upp handtaget och skjuter luft eller ännu effektivare är att dra upp varmt vatten i grejen. Se till att det är vatten så att gummit hamnar under ytan i duschen och håll tätt mot avloppet i duschen. Sen trycket du med fullt kraft och vattnet rensar avloppet ända ner i golvbrunnen. Kanske får upprepa några gånger. Det har alltid fungerat för mig just i avloppet inne i duschen. Kemikalier ska man undvika om man kan tycker jag.
Ett stort och ett litet munstycke medföljer där du får använda det lilla.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../avloppsrensare-med-pump-025484/?gad_source=1
Ett stort och ett litet munstycke medföljer där du får använda det lilla.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../avloppsrensare-med-pump-025484/?gad_source=1
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
M Malinlars skrev:Jag är desperat och har försökt allt så nu vänder jag mig till er.
Vi har ett riktigt monster till duschkabin (tänk er typ ett rymdskepp) i vår skidlägenhet. Inget vi valt själv utan monstret har stått här sen vi köpte. Problemet är att det är stopp i avloppet och fanskapet går inte att rensa. Kommer inte in under kabinen och därmed inte åt golvbrunnen. Har testat allt!
- Den går inte att lyfta.
- Det går inte att öppna något nertill där det är kaklat.
- Den lilla brunnen i själva duschen leder ingenstans.
Vad fan gör jag? Ska man behöva riva bort eländet helt? Är helt övertygad om att han som vi köpte av för fyra år sedan aldrig rensat där heller. Och nu kan vi ju inte ens duscha för det bara rinner ut på hela golvet. Hjälp mig!
Att påstå att Kaustiksoda skulle vara miljövänligt är smått galet.D Dilato skrev:Kaustiksoda:
100% NATRIUMHYDROXID
H290 Kan vara korrosivt för metaller
H314 Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon
Reagerar kraftigt med syror.
Reagerar häftigt med vatten.
Reagerar kraftigt med organiska nitroföreningar
Propplösaren Gel:
< 2% NATRIUMHYDROXID
< 1% NATRIUMHYPOKLORIT, LÖSNING ... % AKTIVT KLOR
< 1% KOKOSALKYL-DIMETYL-AMINER N-OXIDER
≤1 % KALIUMSILIKATLÖSNING
<5% Nonjoniska tensider.
<5% Klorbaserade blekmedel.
<5% Fosfonater.
H314 Orsakar allvarliga frätskador på hud och ögon
H412 Skadliga långtidseffekter för vattenlevande organismer
Reagerar med syror och bildar klorgas.
Reagerar med metaller och bildar därvid vätgas som kan bilda en explosiv gasblandning med luft.
Vid kontakt med trikloretylen bildas explosiv, giftig gas.
Kaustiksoda är i min mening ett bättre val, inga farliga gaser eller miljöpåverkan.
Utveckla gärna din invändning.E Eloffen skrev:
Livsmedelsverket:
Kaustiksoda.
Stark bas.
Framställs syntetiskt.
Används utspädd som surhetsreglerande medel.
Får användas utan mängdbegränsning till de flesta livsmedel, dock inte mer än vad som behövs, samt till barnmat.
E-nummer
E 524
Typ
Övriga tillsatser
Använd absolut INTE propplösare, om det är totalstopp. Om det är helt stopp bildas det stenar/grus, sen är stoppet ännu större/värre.
Propplösare får enbart användas om det rinner sakta. ALDRIG ANNARS!
Försök istället med rensfjäder, eller en tunn vattenlang med bakåtriktat jetmunstycke.
Propplösare får enbart användas om det rinner sakta. ALDRIG ANNARS!
Försök istället med rensfjäder, eller en tunn vattenlang med bakåtriktat jetmunstycke.
Du kan ju prova med att förtära. Om du är rädd om dig så läs vad Giftinformationscentralen och Kemikalieinspektionen säger. Om du vill ha exempel från verkligheten så prata med ett några rörisar, finns en hel del som har råkat ut för ganska ordentliga frätskador av ditt miljövänliga alternativ.D Dilato skrev:
Att det kan fräta vet ju alla, men hur vårdslös behöver man vara som röris för att drabbas av ordentliga frätskador, en röris har väl både utbildning och skyddskläder och vet att man sköljer med vatten om man får det på sig?E Eloffen skrev:
Jag har använt kaustiksoda massor av gånger utan skador, och det säljs överallt så hur mycket skador åsamkar det i realiteten?
Oavsett vad, så blir det ju förbjudet att användas 1:a jan 2025 eftersom folk nuförtiden inte klarar av att hantera det som i generationer fungerat utan större problem, men plötsligt blir mängder med både vuxna och barn skadade..och då blir det förbjudet för att eget ansvar är inget vi håller på med längre.E Eloffen skrev:
Jag tror att du kan svänga ut hela bakpanelen som en dörr. Gångjärnen är till höger. Två skruvar med insexhuve till vänster.
Då kanske du kommer åt avloppsslangen?
Då kanske du kommer åt avloppsslangen?
Tror inte du har något val, om du inte kan inspektera brunnen, finns det stor risk för vattenskada. Med tanke på hur hela installationen är utförd. Ta bort kabinen är det enda rättaM Malinlars skrev:Jag är desperat och har försökt allt så nu vänder jag mig till er.
Vi har ett riktigt monster till duschkabin (tänk er typ ett rymdskepp) i vår skidlägenhet. Inget vi valt själv utan monstret har stått här sen vi köpte. Problemet är att det är stopp i avloppet och fanskapet går inte att rensa. Kommer inte in under kabinen och därmed inte åt golvbrunnen. Har testat allt!
- Den går inte att lyfta.
- Det går inte att öppna något nertill där det är kaklat.
- Den lilla brunnen i själva duschen leder ingenstans.
Vad fan gör jag? Ska man behöva riva bort eländet helt? Är helt övertygad om att han som vi köpte av för fyra år sedan aldrig rensat där heller. Och nu kan vi ju inte ens duscha för det bara rinner ut på hela golvet. Hjälp mig!