869 läst ·
6 svar
869 läst
6 svar
Hur renoverar/fräschar jag upp gamla fönster snabbast och enklast?
Vi har precis köpt ett hus där fönstren till källarplan är original och behöver renoveras. Jag vill inte byta ut till nya fönster, dels för att jag vill bevara den äldre känslan, dels för att huset har självdrag + lite markradon som behöver ventileras ut. Vi får tillgång till huset i oktober och redan då hade jag gärna "vintersäkrat" de värst drabbade fönstren för att sedan till våren 2026 renovera fönstren.
1. Hur "vintersäkrar" jag de värst drabbade fönstren?
2. När jag sedan ska renovera fönstren, är det absolut nödvändigt att ta bort fönsterskivorna? Jag behöver kitta om vissa fönster och på samtliga som ska renoveras behöver jag slipa ner och måla om.
Jag vore väldigt tacksam för era kloka tankar!
Mvh
Joakim
1. Hur "vintersäkrar" jag de värst drabbade fönstren?
2. När jag sedan ska renovera fönstren, är det absolut nödvändigt att ta bort fönsterskivorna? Jag behöver kitta om vissa fönster och på samtliga som ska renoveras behöver jag slipa ner och måla om.
Jag vore väldigt tacksam för era kloka tankar!
Mvh
Joakim
Produkter som diskuteras: "fönsterrenovering"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Köp en tub fönsterkitt och i första hand ersätt kittet i underkant så inte bågen står i vatten över vintern. Renovera efter Påsk.
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
De där ser såpass bra ut att du knappt behöver göra något alls för en enda vinter. (om de på bild är de värsta?) De verkar vara friska i träet och vara av bra virke som redan klarat många år.
Jag hade petat bort det som är löst av färgen, men inte gjort något mer om du inte har ställen med direkta skador. Enligt min mening är det lättare att renovera om allt är lika ogjort när de varit orörda så länge.
Finns det röta eller gropar där det samlas vatten hade jag lagt linolja bara där. Men saknat kitt eller färgskikt är inte akut på de där bågarna.
Jag hade petat bort det som är löst av färgen, men inte gjort något mer om du inte har ställen med direkta skador. Enligt min mening är det lättare att renovera om allt är lika ogjort när de varit orörda så länge.
Finns det röta eller gropar där det samlas vatten hade jag lagt linolja bara där. Men saknat kitt eller färgskikt är inte akut på de där bågarna.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Om du plockar ut glasen eller inte beror på hur omfattande du tänkt renovera och vad det är som behöver göras.
Oavsett vad du gör i övrigt hade jag sett till att skrapa (inte slipa) utsidan trären och byta till linoljefärg. På hårt sittande kitt med hårt sittande färg kan den dock målas över om du bara delvis kittar om.
Du hittar mer tips om traditionell renovering av gamla fönster om du söker under forumet byggnadsvård.
Oavsett vad du gör i övrigt hade jag sett till att skrapa (inte slipa) utsidan trären och byta till linoljefärg. På hårt sittande kitt med hårt sittande färg kan den dock målas över om du bara delvis kittar om.
Du hittar mer tips om traditionell renovering av gamla fönster om du söker under forumet byggnadsvård.
Stort tack för era svar! Känner mig mer lugn nu
Och ja, detta var de två värsta fönstren.
Klicka här för att svara