Hej! Första trådstarten för mig.
Håller på och fräschar upp sovrummet. Ska lägga klickgolv och måla väggar.
På första bilden ser man hur sovrummet ser ut.
Andra bilden visar det som är under plastmattan. Vad är det? Någon isolering? Ser ut som en hårig hund.
Tredje bilden visar samma underlag. Detta är från hallen som har samma plastmatta, som förövrigt förekommer i ett annat sovrum.
Hur gör jag enklast för att ta bort plastmattan och detta håriga under, det är också lim inblandat? Något medel som kan lösa upp det? Eller bara skrapa som en dåre? Någon som har tips på bra verktyg för detta. Hör av dig vetja!
Mvh L
Håller på och fräschar upp sovrummet. Ska lägga klickgolv och måla väggar.
På första bilden ser man hur sovrummet ser ut.
Andra bilden visar det som är under plastmattan. Vad är det? Någon isolering? Ser ut som en hårig hund.
Tredje bilden visar samma underlag. Detta är från hallen som har samma plastmatta, som förövrigt förekommer i ett annat sovrum.
Hur gör jag enklast för att ta bort plastmattan och detta håriga under, det är också lim inblandat? Något medel som kan lösa upp det? Eller bara skrapa som en dåre? Någon som har tips på bra verktyg för detta. Hör av dig vetja!
Mvh L
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Välkommen till forumet!
Det kan vara juteväven som är bottenskikt i linoleummattor. Antagligen tyckte någon att det var alldeles för jobbigt att få bort det eftersom det var limmat mycket ordentligt.
Linoleummattor var mycket vanliga i sovrum och hallar fram till 70-talet när de ersattes av plastmattor.
Det kan vara juteväven som är bottenskikt i linoleummattor. Antagligen tyckte någon att det var alldeles för jobbigt att få bort det eftersom det var limmat mycket ordentligt.
Linoleummattor var mycket vanliga i sovrum och hallar fram till 70-talet när de ersattes av plastmattor.
BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Tack för svar! Hur gör jag för att enklast ta bort detta? Sen funderar jag på detta om asbest och svartlim. Kan inte se att det verkar vara något sådant?
Hyr en golvslip av något slag. Att skrapa kommer ta väldigt väldigt lång tid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Generellt kan man inte se på bilder om något innehåller asbest. Men enligt inlägg i forumet så förekommer det asbest i linoleummattor så det kan vara bäst att skicka in på analys om du kan skära bort en bit så att du får med allt ner till betongen/undergolvet.
Härligt! Vart lämnar jag den biten?
Klicka här för att svara