Hej! Första trådstarten för mig.
Håller på och fräschar upp sovrummet. Ska lägga klickgolv och måla väggar.
På första bilden ser man hur sovrummet ser ut.
Andra bilden visar det som är under plastmattan. Vad är det? Någon isolering? Ser ut som en hårig hund.
Tredje bilden visar samma underlag. Detta är från hallen som har samma plastmatta, som förövrigt förekommer i ett annat sovrum.

Hur gör jag enklast för att ta bort plastmattan och detta håriga under, det är också lim inblandat? Något medel som kan lösa upp det? Eller bara skrapa som en dåre? Någon som har tips på bra verktyg för detta. Hör av dig vetja!

Mvh L

• Sovrum före renovering med parkettgolv och tapetserade väggar, samt en katt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person lyfter en hörn av en brun plastmatta för att visa ett luddigt, hårigt underlag på golvet under.
    Skapa konto
  • Delvis avlägsnad plastmatta i ett rum med synligt brun-beige underlag och redskap på golvet.
    Skapa konto
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det kan vara juteväven som är bottenskikt i linoleummattor. Antagligen tyckte någon att det var alldeles för jobbigt att få bort det eftersom det var limmat mycket ordentligt.

Linoleummattor var mycket vanliga i sovrum och hallar fram till 70-talet när de ersattes av plastmattor.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det kan vara juteväven som är bottenskikt i linoleummattor. Antagligen tyckte någon att det var alldeles för jobbigt att få bort det eftersom det var limmat mycket ordentligt.

Linoleummattor var mycket vanliga i sovrum och hallar fram till 70-talet när de ersattes av plastmattor.

Tack för svar! Hur gör jag för att enklast ta bort detta? Sen funderar jag på detta om asbest och svartlim. Kan inte se att det verkar vara något sådant?

Hyr en golvslip av något slag. Att skrapa kommer ta väldigt väldigt lång tid.

• Gilla
martinbolarsson
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Hyr en golvslip av något slag. Att skrapa kommer ta väldigt väldigt lång tid.
Det ska jag definitivt kolla på! Bra tips!

BirgitS
Generellt kan man inte se på bilder om något innehåller asbest. Men enligt inlägg i forumet så förekommer det asbest i linoleummattor så det kan vara bäst att skicka in på analys om du kan skära bort en bit så att du får med allt ner till betongen/undergolvet.

• Gilla
martinbolarsson
  • Laddar…
BirgitS
Det finns många labb som kan mäta om det finns asbest. Jag har sett tips i forumet men jag kommer inte ihåg några namn tyvärr så pröva att söka i forumet efter "asbest analys" t.ex.

• Gilla
martinbolarsson
  • Laddar…
Här är en bättre bild!

• Närbild av en hand som håller sandpapper och slipar ner hörnet av ett trägolv nära en vit list.
    Skapa konto
En till

• Hand lyfter hörn på slitet och skadat golv för att visa gammal undermatta och undergolv.
    Skapa konto
BirgitS
Kan ju vara asbesthaltigt svartlim.

• Gilla
martinbolarsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.