Som man ser på fotona så har målarfärgen spruckit och lossnat främst i hörnorna. Troligen pga stegen rört sig när folk gått i trappan.
Det är linoleum under.
Jag målade den för ca 10 år sen.
Trappnosarna är i trä som ser ut som ek.

Frågan är om jag skall måla om trappstegen igen?
Tror ni jag behöver skrapa bort ALL gammal färg eller bara där det spruckit och spackla ojämnheterna?

Alternativet är klä in den med färdiga trappsteg i ek. Blir snyggt men dyrt o mycket jobb. (Är en källartrapp till gillestugan.)

Vilka billiga o enkla alternativ finns till för att snygga till trappstegen? Tips önskas.
Obs, vill ej klistra på matta på stegen.
Om möjligt skulle jag vilja klistra på en riktigt tunn platta på varje steg som inte bygger så plattan bildar en kant som sticker upp ovanför trappnosen. Men är nog ej möjligt.

• Trappa i hemmiljö med vita väggar och mörkbruna trappnosar. Enkel och funktionell design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trappa med vita steg och mörkbruna handledare i en inomhusmiljö. Signs of wear and slight damage.
    Skapa konto
  • Sprucken vit vägg ovanför brun trälist, tecken på slitage och strukturell påfrestning.
    Skapa konto
Redigerat:
O ohlgren skrev:
Som man ser på fotona så har målarfärgen spruckit och lossnat främst i hörnorna. Troligen pga stegen rört sig när folk gått i trappan.
Det är linoleum under.
Jag målade den för ca 10 år sen.
Trappnosarna är i trä som ser ut som ek.

Frågan är om jag skall måla om trappstegen igen?
Tror ni jag behöver skrapa bort ALL gammal färg eller bara där det spruckit och spackla ojämnheterna?

Alternativet är klä in den med färdiga trappsteg i ek. Blir snyggt men dyrt o mycket jobb. (Är en källartrapp till gillestugan.)

Vilka billiga o enkla alternativ finns till för att snygga till trappstegen? Tips önskas.
Obs, vill ej klistra på matta på stegen.
Om möjligt skulle jag vilja klistra på en riktigt tunn platta på varje steg som inte bygger så plattan bildar en kant som sticker upp ovanför trappnosen. Men är nog ej möjligt.
Dekorfilm funkar kanske?
Är väl möjligt att det blir en för glatt yta kanske men tunt blir det iaf

• Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Sätta en tunn kvartsstav längst in kanske, kan ju matcha eken.
Där det spruckit mycket och flagat får du kanske spackla och måla lite, annars kan du ju skära upp färgen under staven så den kan "röra" sig lite när folk går i trappan.

Köp nya och sätt dit. Du kommer bli 100% nöjd av hur snyggt det blir.

S Svanteman skrev:
Sätta en tunn kvartsstav längst in kanske, kan ju matcha eken.
Där det spruckit mycket och flagat får du kanske spackla och måla lite, annars kan du ju skära upp färgen under staven så den kan "röra" sig lite när folk går i trappan.
Ja, kan kanske vara en lösning!

Har du målat på linoleum så är det väl inte konstigt om det spricker.

raveper raveper skrev:
Har du målat på linoleum så är det väl inte konstigt om det spricker.
Nja, det har fungerat utmärkt. Färgen sitter mycket bra förutom i hörnet där plansteget sitter ihop med sättsteget.
Och att det spruckit där beror sannolikt inte på linoleumen utan på att plansteg och sättsteg separerats från varandra när folk klampat i trappan. Färglagret binder ju ihop över både plansteg o sättsteg i hörnet och när stegen separerats har färglagret dragits isär och spruckit i hörnan.
Men visst, kanske hade det hållt om det inte varit linoleum på plansteget, vem vet?
Men nu är det ju som det är.

Kan ju gå att skruva ihop trappan bättre från baksidan.

• Gilla
ohlgren
  • Laddar…
O ohlgren skrev:
Frågan är hur det håller?
[media]
Hittade en tråd om detta.
[länk]
Tror det håller bra faktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.