Lite svårt att beskriva men vi har flyttat trappan och i utrymmet som frigörs är det tänkt att det ska byggas ett mindre badrum. Dock har hela bottenplanet förutom utrymmet där nya badet hamnar en gång i tiden blivit flytspacklat så jag har ca 40mm diff mellan golvnivåerna.

nu när jag ska regla väggen. Ska jag då först höja nivån där golvreglen hamnar eller ska jag bara köra på? ”Inne” i utrymmet kommer jag behöva flyta för att få fall men vet inte vad som är bäst att börja. Kanske flyta upp till jämn nivå på hela ytan eller? (Känns dock lite onödigt)

Dörren som syns på bilden kommer naturligtvis rivas alldeles strax

Golv med nivåskillnad och flytspackel vid en dörröppning, indikerar förarbete för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvnivåskillnad där en trappa flyttats, med parkett som möter flytspacklat betonggolv, nedrivningsklar dörr synlig.
Skapa konto

Börja med att regla väggen på det befintliga, och flytspackla sedan inne till önskad nivå/fall.

larsbj larsbj skrev:
Börja med att regla väggen på det befintliga, och flytspackla sedan inne till önskad nivå/fall.
Var lite så jag tänkte för det är väl inte helt fel att badrumsgolvet är lite lägre än golvet utanför? Tänker om det blir läckage någongång men det kanske är onödigt att tänka så

Hur mycket djupare behöver jag regla ut väggen för att kunna dra avloppsrör för handfat i den?

I dagsläget 45 x45 på cc 60 så kommer ju få göra om den i vilket fall som helst så funderar på att dra till vasken i väggen istället för att bila upp golvet. eller är det en dum tanke?
Avloppsrör sticker upp ur betonggolv vid en ofärdig vägg med synliga reglar och elledningar.
Skapa konto
En oavslutad vägg med träreglar och isolering synlig, och ritad linje som föreslår installation av avloppsrör.
Skapa konto

Avlopp får man dra i väggen, är väll dessutom rekoemnderad att ha så lite upp ur golvet i själva rummet bör det gäller badrum.

• Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Hur mycket djupare behöver jag regla ut väggen för att kunna dra avloppsrör för handfat i den?
Ska man följa normen ska det va 70mm rör och då blir det 95 vägg om det ska funka, alt om du skruvar på en 45a på den befintliga.

Men vid renovering brukar man ibland dra 50mm det funkar, gör bra fall bara. Då klarar du dig med 70 reglar.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.