Hej.

Var hemma hos min kompis igår och var inne i hennes dotterns sovrum.

Fönstrena stod öppna och jag råkade då se att på fönsterkarmarna och fönsterbrädan
i hela fönstret kröp en massa små insekter/baggar.

Jag kände genast igen dom som dammlöss som är ett skadedjur.
De finns med på Anticimex hemsida.
Har själv haft stora problem med dom
i en lägehet jag hade för många år sen. De kom in genom fönstrena och massförökade sig i fönsterkarmarna (alltså mellan fönster och karm).
De har inget med att man har det dammigt att göra men de kan se ut som levande damm om de blir många.
(Fats kompisen har det väldigt ostädat hemma. Därav har hon äkert inte sett dom)

Jag har problem med kryp där jag bor nu fast en annan sort men de lever på
samma ställen som dammlöss (i fönstrena och längs golvlister.)

Jag sa till kompisen att oj du har kryp här och visade henne och jag blev jätte
förvånad över hennes reaktion.

Äähh dom där skulle jag inte ens sett själv dom är ju så små.
LÅt dom krypa dom är väl inge farliga.
Dvs hon brydde sig INTE ett DUGG.

Vilket jag tycker inte verkar helt normalt.
De där kryper säkert inte bara i fönstret utan ner på golvet i barnets leksaker
och finns säkert i flera fönster.
Om hon inte gör något åt dom kan dom ju massförökas som dom gjorde hos mig.

Nog är väl det normalt att man vill klämma ihjäl dom eller dammsuga bort dom,
tvätta rent i fönstret där de befinner sig? Vilja bli av med dom?

musikhelle

Ser att många läst men ingen svarar.

Är det bara jag som är krypnojig eller. Det är väl klart att man vill damsuga bort, få död på djuren och
undersöker om det finns fler skadedjur.

Men hon brydde sig inte. Måste nog prata med henne igen. Hon kommer att få och göra om de massförökar sig.

Jag ska flytta till ett likadant bostadsrättparhus 100 meter bort.
Är rädd att det finns likadanakryp där i fönsrena då husen och fönstrena är samma konstruktion.
Djuren förökar sig nog under/på takpannorna som är precis utanför fönstrena och det är massa mossa på dom

Staffans2000
Hejsan!

Din rädsla för "skadedjur" är helt obefogad. Din instinkt att vilja döda allt som är litet och rör på sig i tron att det kan skada dig är omotiverad. Väldigt få småkryp är till skada för dig. Tvärt om, är de en del av naturen. Samma natur som förser dig med mat och tak över huvudet.
Dammlusen skadar varken dig eller små barn. Här är ett Googlat utklipp "Dammlöss är inte skadliga för hälsan men om de angriper livsmedel".
Så om din kompis inte använder sovrummet som skafferi, kan de små gynnarna gott vara kvar i sin lilla värd vid fönstret.

Jag tycker att din Kompis har en mycket sund inställning, och jag hoppas att hon för den vidare till sina barn, så att de kan leva i någolunda samklang med naturen, istället för att se den som en ständig fiende som måste bekämpas.

Bättre sent, än aldrig

Staffan

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.