112 001 läst ·
284 svar
112k läst
284 svar
Hur räknas arbetstiden för en hantverkare?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Det är därför du alltid skall ta fast pris ...T topmount skrev:Som privat kund så är det ju sällan man frågar var hantverkarna som skall göra ditt jobb bor. Att jobbet skulle bli dyrare för att hantverkaren som bor i samma stadsdel stukar foten och firman får anlita sätta en som bor på andra sidan stan på jobbet istället känns ju konstigt. Bättre då att resan alltid utgår från en fast punkt tex deras, kontor, lager ……..
Tänk efter, ifall du har två timmars körning från din verkstad till kund. Då säger du att kunden får betala arbetstid för plåtslagaren förutom ersättning för bilen. Det innebär att kunden får betala 8 timmars arbete, men får 4 timmars arbete utfört. Man måste fråga sig, varför använder kunder ditt företag? Hos alla andra hantverksföretag som jag känner till inom dessa branscher betalas det för tiden som man är hos kund. Hantverkaren får naturligtvis resa på sin fritid för resor mellan arbetsplats och sitt hem. Att plåtslagaren får/ skall förbereda sitt arbete med eventuellt göra skorsten osv på verkstaden är ju något helt annat. Det är ju verkstadsarbete och inte restid för att komma till arbetet. Det ät inte konstigare än om du arbetar på ett kontor, tror du att företaget betalar betald restid för den anställde när den reser till sitt arbete? Har själv arbetat som divisionschef på ett globalt företag med kontor o lager på andra platser och det har aldrig hänt på något annat företag utom möjligtvis hos dig.pelle plåttak skrev:
Vet inte om du driver med mig fortfarande .
Såklart inte beställaren skall betala för hantverkaren som åker hemifrån kl 05.00.
Det har jag inte påstått heller
Däremot får du betala för hantverkaren från kl 07.00 när han börjar jobba.
Om han utgår från verkstad så får kund såklart betala när han sätter sig i arbetsbilen och åker till kund. Och ja
Denna diskussion är ointressant om det är fast pris.
Och då har inte hantverkaren ett timpris mer än om det beställs ÄTA arbeten som kan tillkomma om kund beställer det.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Fast hantverkaren har ju ofta ett kontor/verkstad som man utgår ifrån...E Sören Carlsson skrev:Tänk efter, ifall du har två timmars körning från din verkstad till kund. Då säger du att kunden får betala arbetstid för plåtslagaren förutom ersättning för bilen. Det innebär att kunden får betala 8 timmars arbete, men får 4 timmars arbete utfört. Man måste fråga sig, varför använder kunder ditt företag? Hos alla andra hantverksföretag som jag känner till inom dessa branscher betalas det för tiden som man är hos kund. Hantverkaren får naturligtvis resa på sin fritid för resor mellan arbetsplats och sitt hem. Att plåtslagaren får/ skall förbereda sitt arbete med eventuellt göra skorsten osv på verkstaden är ju något helt annat. Det är ju verkstadsarbete och inte restid för att komma till arbetet. Det ät inte konstigare än om du arbetar på ett kontor, tror du att företaget betalar betald restid för den anställde när den reser till sitt arbete? Har själv arbetat som divisionschef på ett globalt företag med kontor o lager på andra platser och det har aldrig hänt på något annat företag utom möjligtvis hos dig.
Jag är faktiskt åxå plåtslagare och skulle inte ens drömma om att åka till kund på min fritid eller utan att få betalt...
Står faktiskt i vårt fackligt förhandlade avtal att vi börjar och slutar på verkstaden... Och ska få ihop 8timmar ...
Hur chefen väljer att ta betalt kan jag inte alltid svara på, men har svårt att se att låter oss åka utan att ta betalt...
Jobbar du däremot på storbygge så blir det en annan sak...Då är det ju oftast arbetsställe som är jämförbart med kontor...
Och nej jag får inte betalt till verkstaden...
Om du inte är nöjd med svaren du får så sök... Finns fler trådar som handlar om det här
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 384 inlägg
Fast vad kollektivavtalet säger har ingen bäring på vad som ska debiteras kund, kollektivavtalet hanterar mellan arbetare och företag, mellan företaget och kunden gäller andra regler.
Med det sagt så menar jag inte att man inte ska betala för hantverkarens resor.
Jag brukar förutsätta att man debiterar från kontoret om inget annat sägs, jag ringde en gång en värmepumpsfirma på ett lokalnummer och skulle beställa en felsökning, i slutet av samtalet frågade jag var de körde ifrån, för jag antog att jag skulle betala den tiden med. Det visar sig att de har ett lokalnummer men utgår från en ort 1h resväg bort, då tycker jag att man får kläcka ur sig det under samtalet.
Jag valde en firma som inte behövde köra så långt.
Med det sagt så menar jag inte att man inte ska betala för hantverkarens resor.
Jag brukar förutsätta att man debiterar från kontoret om inget annat sägs, jag ringde en gång en värmepumpsfirma på ett lokalnummer och skulle beställa en felsökning, i slutet av samtalet frågade jag var de körde ifrån, för jag antog att jag skulle betala den tiden med. Det visar sig att de har ett lokalnummer men utgår från en ort 1h resväg bort, då tycker jag att man får kläcka ur sig det under samtalet.
Jag valde en firma som inte behövde köra så långt.
Skilj på ditt avtal med företaget och företagets avtal (ofta kollektivavtal) med den hantverkaren.
Har du avtalat att arbetstid är ombytt och klar att påbörja arbetet tills arbetet avslutas för dagen i arbetskläder. Så är det det som gäller OAVSETT om arbetsgivaren har ett förmånligare avtal med den anställde.
Har du avtalat att arbetstid är ombytt och klar att påbörja arbetet tills arbetet avslutas för dagen i arbetskläder. Så är det det som gäller OAVSETT om arbetsgivaren har ett förmånligare avtal med den anställde.
Tänk efter, ifall du har två timmars körning från din verkstad till kund. Då säger du att kunden får betala arbetstid för plåtslagaren förutom ersättning för bilen. Det innebär att kunden får betala 8 timmars arbete, men får 4 timmars arbete utfört. Man måste fråga sig, varför använder kunder ditt företag? Hos alla andra hantverksföretag som jag känner till inom dessa branscher betalas det för tiden som man är hos kund. Hantverkaren får naturligtvis resa på sin fritid för resor mellan arbetsplats och sitt hem. Att plåtslagaren får/ skall förbereda sitt arbete med eventuellt göra skorsten osv på verkstaden är ju något helt annat. Det är ju verkstadsarbete och inte restid för att komma till arbetet. Det ät inte konstigare än om du arbetar på ett kontor, tror du att företaget betalar betald restid för den anställde när den reser till sitt arbete? Har själv arbetat som divisionschef på ett globalt företag med kontor o lager på andra platser och det har aldrig hänt på något annat företag utom möjligtvis hos dig.pelle plåttak skrev:
Vet inte om du driver med mig fortfarande .
Såklart inte beställaren skall betala för hantverkaren som åker hemifrån kl 05.00.
Det har jag inte påstått heller
Däremot får du betala för hantverkaren från kl 07.00 när han börjar jobba.
Om han utgår från verkstad så får kund såklart betala när han sätter sig i arbetsbilen och åker till kund. Och ja
Denna diskussion är ointressant om det är fast pris.
Och då har inte hantverkaren ett timpris mer än om det beställs ÄTA arbeten som kan tillkomma om kund beställer det.
Hejplåtrickard skrev:
Fast hantverkaren har ju ofta ett kontor/verkstad som man utgår ifrån...
Jag är faktiskt åxå plåtslagare och skulle inte ens drömma om att åka till kund på min fritid eller utan att få betalt...
Står faktiskt i vårt fackligt förhandlade avtal att vi börjar och slutar på verkstaden... Och ska få ihop 8timmar ...
Hur chefen väljer att ta betalt kan jag inte alltid svara på, men har svårt att se att låter oss åka utan att ta betalt...
Jobbar du däremot på storbygge så blir det en annan sak...Då är det ju oftast arbetsställe som är jämförbart med kontor...
Och nej jag får inte betalt till verkstaden...
Om du inte är nöjd med svaren du får så sök... Finns fler trådar som handlar om det här
Det är väldigt sällsynt att företag med hantverkare, servicemän får ihop 8 timmars fakturerbar arbetstid för sin arbetsgivare. Det är därför timpengen är högre som de tar ut hos kund för att företaget skall ta hänsyn till det. Timpengen som betalas vid storbyggen till underleverantörer (plåtslageri) är betydligt lägre, men det är endast pga att de kan fakturera 8 timmar. Då är det ditt arbetsställe. Ett plåtslageri tar ut kostnad för bil och det skall inkludera lön till plåtslagaren. När du talar om att åka på fritiden, hur tror du de som arbetar på kontor, lager eller i en affär, tror du de åker på fritiden eller på betald arbetstid? Naturligtvis är det på fritiden. Mitt råd till dig är byt inte arbetsgivare, eller yrke för då får du åka till arbetet på fritiden.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Självklart ska kunden betala för tiden det tar att resa till kunden, annars får väl kunden komma med problemet till verkstaden?
Vilket ställer till det i de flesta fall.....
Vilket ställer till det i de flesta fall.....
NEJ - det är INTE självklart![SKPG]Zamora skrev:
Kunden och företaget kan komma överens om det eller inte. Har INTE den anställde ett skit med att göra.
Men företaget har troligen ett avtal med den anställde och det gäller naturligtvis mellan dem, men har inget med kunden att göra. Nåt annat kan bara en insnöad lågutbildad anställd tro.
Det är skillnad på entreprenad jobb och service jobb.E Sören Carlsson skrev:Ursäkta jag äger flera fastigheter, så jag använder seriösa hantverkare ofta och är väl insatt i vad det kostar. Tyvärr finns det många oseriösa företag. Byggbolag/ VVVS/ plåtslageri har en arbetskostnad per timma. Sedan har de en kostnad för bil. Börjar arbetstiden för hantverkaren ex, kl 07:00 så betalar man från kl 07:00. Det är ointressant ifall företaget anställda kör hemifrån kl 05:00. Har man ett avtal är tiden ointressant för beställaren/ byggherren. I det avtal som tecknas mellan parterna framgår detta enligt ABS 18. Dessutom gäller det som tidsresa nämnt i andra inlägg, skriv in i avtalet alla tänkbara arbetsuppgifter som ingår inkl slutbesiktning färdigt avtal.. Om inte allt färdigt arbete framgår, tillkommer det allt extra ÄTA timmar. I ett färdigt avtal kan inte ex, plåtslagaren lägga på extra timmar, för avtalstid gäller. Det är skillnaden mellan offert pris, muntligt osv. Då kan hantverksföretaget lägga till enligt de domstols utfall för extra.
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Jag märkte det när en röris debiterade 20 mils körning när firman låg 3 mil bort, han sa att han åkte från landet...(ej jour, planerat jobb en måndag)pelle plåttak skrev:
Är det ett arbete som tar flera dagar och du har på arbetsplatsen lokal att gå på toa och rasta på så borde det vara bara första dagen, etablering, som resan mellan firman och arbetsplatsen betalas av kund, samt också dagen då avetablering sker.
Så har åtminstone vi jobbat.
I praktiken med det vi gör är det ändå så att många gånger stöter vi på saker man inte räknat med då förhållanden inte ser ut som tänkt och det måste hämtas grejor och liknande, då börjar arbetstiden hos grossist eller firman.
Att kunden regelmässigt under t.ex. en vecka ska betala restiden t.o.r. från firman till denne känns inte rumsrent i mina ögon.
I mitt fall är det också så att kunden många gånger ligger närmare än firman, att då klå kunden på pengar för restid är inte ok.
Fast nu håller vi till på landsbygd och inte i flashig storstad med alla stekare som ska betalas...
I praktiken med det vi gör är det ändå så att många gånger stöter vi på saker man inte räknat med då förhållanden inte ser ut som tänkt och det måste hämtas grejor och liknande, då börjar arbetstiden hos grossist eller firman.
Att kunden regelmässigt under t.ex. en vecka ska betala restiden t.o.r. från firman till denne känns inte rumsrent i mina ögon.
I mitt fall är det också så att kunden många gånger ligger närmare än firman, att då klå kunden på pengar för restid är inte ok.
Fast nu håller vi till på landsbygd och inte i flashig storstad med alla stekare som ska betalas...
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 019 inlägg
Då antar jag att du inte får lön under tiden heller när du inte debiterar kunden för sin restid , eller var är det tänkt att dom pengarna skall komma ifrån?mikethebik skrev:
Är det ett arbete som tar flera dagar och du har på arbetsplatsen lokal att gå på toa och rasta på så borde det vara bara första dagen, etablering, som resan mellan firman och arbetsplatsen betalas av kund, samt också dagen då avetablering sker.