Nissens
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Restid är arbetstid , så enkelt är det .
Om företaget betalar lön under restid så faller det såklart på kunden .

All annan diskussion är bara dumt
Ja, arbetar de i bilen så är det arbetstid, annars är det något annat.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Då antar jag att du inte får lön under tiden heller när du inte debiterar kunden för sin restid , eller var är det tänkt att dom pengarna skall komma ifrån?
Ingen får betalt av arbetsgivaren för att ta sig till jobbet…
Så om kunden är närmare än arbetsplatsen så verkar det ju märkligt om man tar betalt för resan hemifrån till kunden…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, arbetar de i bilen så är det arbetstid, annars är det något annat.
Ja, de arbetar: de kör tjänstebilen från företaget till kund, ingår i arbetet.
 
  • Gilla
Björkskär
  • Laddar…
Det är väl så "enkelt" att det beror på vad som är avtalat. Mellan arbetsgivare och arbetstagare samt mellan arbetsgivare och uppdragsgivare och dessa två avtal, innehåll, kostnader etc har inget med varandra att göra.

I avtalet står det också var arbetsstället är som kan vara i hemmet, på firman, på bygget.

Finns kollektivavtal beror det på kollektivavtalet samt det lokala avtalet och dessa skiljer sig åt mellan olika fackförbund och olika arbetsgivare.

Mellan arbetsgivare och uppdragsgivare är det i kommersiella sammanhang vanligt med standartavtal, ABS, ABT, ABK osv eller avtal som inte följer dessa.

Jag har tex haft en hantverkare hos mig på heltid i ett år, hans arbetstid börjar när han kommer och slutar när han går. Men så har han 100 % debiterbar tid.

Jag har tex månadslön och det oavsett om jag är 100 timmar på tåg och flygplatser en månad eller om jag bara är på kontoret.
När min arbetsgivare debiterar för mig externt debiteras tid mellan 8-16:30 som arbetstid, resten debiteras inte.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Att detta är ett upprepat ämnet har vi ju alla forumbesökare sett genom åren..

Många skriker sig hesa för ”sin” syn på hur det ska vara och oftast är den med tanke på den egna plånboken i fokus.
Jag som konsument vill naturligtvis betala en så låg kostnad som möjligt men förstår också hur företagen debiterar sina kunder.
Under alla år som anställd debiterade mina arbetsgivare ”res och arbetstid” på alla uppdrag utan några klagomål.
Kunder som ringde långväga ifrån rekommenderades leta lokala företag så de skulle slippa betala många restimmar.
Sen tror jag att det är många som inte tänker på att arbetet för kunden börjar med att hantverkaren börjar på tex en verkstad och slutar med när sista soporna är kastade och bilen är tillbaka på verkstad. Allt annat är i min bok konstigt.
Detta gäller servicejobb på löpande räkning då fastprisjobb ju inte påverkas på det sättet.

I Stockholm har jag full förståelse för alla de företag som har en minimidebitering på 4 timmar pga trafiksituation, p-platsbrist och övriga hinder.

Flera hantverkare jag anlitat har ofta sagt att de debiterar endast hela dagar så det har blivit upp till mig att hitta på lite mer att göra för att fylla dagen vilket har fungerat bra!
/ Björkskär
 
  • Gilla
plåtrickard och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Då antar jag att du inte får lön under tiden heller när du inte debiterar kunden för sin restid , eller var är det tänkt att dom pengarna skall komma ifrån?
Jag har aldrig någonsin av någon av mina arbetsgivare fått lön för att ta mig till jobbet.
Om jag är hos kunden kl 7 får jag betalt från kl 7, är jag på firman kl 7 får jag betalt från 7 och då räknas tiden från 7 om vi börjar på firman för att t.ex. ta med grejor, då får kunden betala restiden.
Fattar inte varför kunden ska betala min restid från firman när jag inte ens åker dit först.
Är nog som sagt ett storstadsfenomen att kunden ska överdebiteras bara för att tjäna pengar.
Om du anser att du ska ha betalt av arbetsgivaren för restiden till jobbet har du en generös sådan, är nog väldigt få som får betalt för den tiden, ja utom då vissa hantverkare förstås...
Förstår varför en del går i taket över fakturorna från vissa firmor när kunden behandlas som mjölkko.
 
  • Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag har aldrig någonsin av någon av mina arbetsgivare fått lön för att ta mig till jobbet.
Om jag är hos kunden kl 7 får jag betalt från kl 7, är jag på firman kl 7 får jag betalt från 7 och då räknas tiden från 7 om vi börjar på firman för att t.ex. ta med grejor, då får kunden betala restiden.
Fattar inte varför kunden ska betala min restid från firman när jag inte ens åker dit först.
Är nog som sagt ett storstadsfenomen att kunden ska överdebiteras bara för att tjäna pengar.
Om du anser att du ska ha betalt av arbetsgivaren för restiden till jobbet har du en generös sådan, är nog väldigt få som får betalt för den tiden, ja utom då vissa hantverkare förstås...
Förstår varför en del går i taket över fakturorna från vissa firmor när kunden behandlas som mjölkko.
Hej
Jag kan hålla med dig i om restiden är densamma som att åka till kontoret kan man åka direkt till kunden om inget behövs hämtas, men det beror på.
Ofta skall det hämtas en tjänstebil på kontoret och då blir det ju per automatik start där kl 7.00.
Om sedan din arbetsgivare sedan tar ett uppdrag långt från kontoret skulle du knappast som anställd åka den sträckan gratis?(tror inte det är så många som avtalat egen bil i tjänsten och tjänstestället är väl oftast någon verkstad)
Hur sedan företaget debiterar kunden är inte den anställdes problem men mest troligt är väl att kunden får betala det på något sätt.
Jag tror att majoriteten av alla företag debiterar kunden efter antalet timmar personalen skrivit på tidkortet ( utom möjligtvis Bravida då cheferna sköter skarvandet av timmar😂😂… sorry, kunde inte låta bli)
/ Björkskär
 
R roffer skrev:
Jag märkte det när en röris debiterade 20 mils körning när firman låg 3 mil bort, han sa att han åkte från landet...(ej jour, planerat jobb en måndag)
Inte ok.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej
Du verkar vara en seriös plåtslagare. Har förstått av flera svar som påstår de är plåtslagare, deras syf
S Styrtekniker skrev:
Inte ok.
bestrid fakturan. Du kommer att vinna. Bravida luftfakturor sprider sig även till plåtslageribranchen.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Jag har aldrig någonsin av någon av mina arbetsgivare fått lön för att ta mig till jobbet.
Om jag är hos kunden kl 7 får jag betalt från kl 7, är jag på firman kl 7 får jag betalt från 7 och då räknas tiden från 7 om vi börjar på firman för att t.ex. ta med grejor, då får kunden betala restiden.
Fattar inte varför kunden ska betala min restid från firman när jag inte ens åker dit först.
Är nog som sagt ett storstadsfenomen att kunden ska överdebiteras bara för att tjäna pengar.
Om du anser att du ska ha betalt av arbetsgivaren för restiden till jobbet har du en generös sådan, är nog väldigt få som får betalt för den tiden, ja utom då vissa hantverkare förstås...
Förstår varför en del går i taket över fakturorna från vissa firmor när kunden behandlas som mjölkko.
Du kan inte jämföra äpplen och päron på det viset.

Man har sitt tjänsteställe där man utgår ifrån. Vissa har det på ett kontor en verkstad eller liknande, kan även vara hos en kund om det är stadigvarande dvs under flera månader vilket jag vill minnas är 6 månader.

En kontorsanställd åker med sin privata bil till kontoret där han stämplar in och påbörjar sitt arbete.

En vvs'are åker med sin privata eller sin av företaget utsedda servicebil till tjänstestället som kan vara en verkstad eller ett kontor då är det en privatkörning och sker på fritiden och det tas ut en förmån på detta. Det betalar inte kunderna.

Men 07:00 sätter han sig i bilen och är i tjänst då debiteras restiden precis som den kontorsanställde som utför arbete. Då det faktiskt är ett arbete som utförs för kundens räkning även om det bara är en ren transport det handlar om.

Sen kan man vara anställd i hemmet, dvs ens tjänsteställe är hemma och då utgår man hemifrån så direkt man sätter sig i bilen utförs ett arbete som debiteras kunden. Sen kan det vara sagt att man skall vara 07:00 hos dagens första kund och då precis som tidigare börjar dagen direkt man sätter sig i bilen.

Det är inte alls konstigt, att jämföra med en som har ett fast tjänsteställe går inte då det är två helt skilda världar.

Så rent kraft är det så att all transport till en tjänsteställe är en privatkörning oavsett om det är en firmabil eller den egna privata bilen men allt utöver det är i tjänst, även resan från kund till sitt tjänsteställe är arbete som skall debiteras kund. Men direkt man har kommit till sitt tjänsteställe så övergår resan från kund till arbetstagaren och är privatkörning om inte hemmet är tjänstestället.

Jag har själv jobbat med båda uppläggen där jag utgår hemifrån och debiterar kund från det att jag sätter mig i bilen på gårdsplanen 07:00.

Även där jag gjort privatkörning från hemmet till verkstad och bytt om för att sedan 07:00 sätta mig i firmabilen och köra till kund.
Kunden betalar aldrig den privata resan men däremot den som utförs i tjänst.
 
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag har aldrig någonsin av någon av mina arbetsgivare fått lön för att ta mig till jobbet.
Om jag är hos kunden kl 7 får jag betalt från kl 7, är jag på firman kl 7 får jag betalt från 7 och då räknas tiden från 7 om vi börjar på firman för att t.ex. ta med grejor, då får kunden betala restiden.
Fattar inte varför kunden ska betala min restid från firman när jag inte ens åker dit först.
Är nog som sagt ett storstadsfenomen att kunden ska överdebiteras bara för att tjäna pengar.
Om du anser att du ska ha betalt av arbetsgivaren för restiden till jobbet har du en generös sådan, är nog väldigt få som får betalt för den tiden, ja utom då vissa hantverkare förstås...
Förstår varför en del går i taket över fakturorna från vissa firmor när kunden behandlas som mjölkko.
mikethebik mikethebik skrev:
kunden regelmässigt under t.ex. en vecka ska betala restiden t.o.r. från firman till denne känns inte rumsrent i mina ögon.
Det är detta du skrev ,som jag antar att du inte får lön för eller ?
 
Jag måste vara ett unikum bland köpare av tjänster då jag aldrig upplevt att jag blivit blåst/överdebiterad av något hanverksföretag.
En del har kostat mycket pengar, javisst, men känt mig blåst? Nej.
Jag och familjen har under de senaste 25 åren köpt hantverkstjänster för över 9 miljoner (ja, priserna har stigit kraftigt de senaste 10 åren!) utan att stöta på någon lurendrejare för dom upplever jag finns på andra håll..
Jag har hållit mig till medelstora/större företag med fungerande arbetsledning/administration istället för att hoppas kunna spara några kronor på att anlita ensam/småföretagare som ska försöka sköta pappersarbete på kvällar och helger. Det blir för bräckligt för mig att ett projekt stannar av bara för att en person skadar sig och blir sjukskriven någon månad.

Nä jag upplever att de branscher som försöker blåsa mig är telefon/internet, försäkringsbolag, banker, pensionsbolag, e-handel, elhandelsföretag och programvaruleverantörer.
Alla dessa har ofta kreativa avtal som är till stor nackdel för oss konsumenter.
Sorry nu blev det lite väl OT..

Tyvärr är just priset per timme det som de flesta jämfört vilket gjort att det alltid är i fokus istället för att se till totalkostnad för ett utfört arbete.
/ Björkskär
 
L Lutte skrev:
Du kan inte jämföra äpplen och päron på det viset.

Man har sitt tjänsteställe där man utgår ifrån. Vissa har det på ett kontor en verkstad eller liknande, kan även vara hos en kund om det är stadigvarande dvs under flera månader vilket jag vill minnas är 6 månader.

En kontorsanställd åker med sin privata bil till kontoret där han stämplar in och påbörjar sitt arbete.

En vvs'are åker med sin privata eller sin av företaget utsedda servicebil till tjänstestället som kan vara en verkstad eller ett kontor då är det en privatkörning och sker på fritiden och det tas ut en förmån på detta. Det betalar inte kunderna.

Men 07:00 sätter han sig i bilen och är i tjänst då debiteras restiden precis som den kontorsanställde som utför arbete. Då det faktiskt är ett arbete som utförs för kundens räkning även om det bara är en ren transport det handlar om.

Sen kan man vara anställd i hemmet, dvs ens tjänsteställe är hemma och då utgår man hemifrån så direkt man sätter sig i bilen utförs ett arbete som debiteras kunden. Sen kan det vara sagt att man skall vara 07:00 hos dagens första kund och då precis som tidigare börjar dagen direkt man sätter sig i bilen.

Det är inte alls konstigt, att jämföra med en som har ett fast tjänsteställe går inte då det är två helt skilda världar.

Så rent kraft är det så att all transport till en tjänsteställe är en privatkörning oavsett om det är en firmabil eller den egna privata bilen men allt utöver det är i tjänst, även resan från kund till sitt tjänsteställe är arbete som skall debiteras kund. Men direkt man har kommit till sitt tjänsteställe så övergår resan från kund till arbetstagaren och är privatkörning om inte hemmet är tjänstestället.

Jag har själv jobbat med båda uppläggen där jag utgår hemifrån och debiterar kund från det att jag sätter mig i bilen på gårdsplanen 07:00.

Även där jag gjort privatkörning från hemmet till verkstad och bytt om för att sedan 07:00 sätta mig i firmabilen och köra till kund.
Kunden betalar aldrig den privata resan men däremot den som utförs i tjänst.
Hej
Detta var den tydligaste förklaring jag sett på länge. Bra beskrivet!

Såhär upplever jag att det alltid fungerar med jobb på löpande räkning. I de fall det är fast pris så kan arbetsgivare/ arbetstagare komma överens om arbete 7-16 på plats men då betalas restidsersättning mm ut. Det tar naturligtvis företaget höjd för i sin kalkyl inför anbudsgivningen.
/ Björkskär
 
Nissens
Fotografen Fotografen skrev:
Ja, de arbetar: de kör tjänstebilen från företaget till kund, ingår i arbetet.
Där ser man. I min värld är det restid. De feta materialpåslagen kan ju kostnadstäcka en del av den. Eller är materielpåslagen också betalning för arbete?
 
B Björkskär skrev:
Hej
Detta var den tydligaste förklaring jag sett på länge. Bra beskrivet!

Såhär upplever jag att det alltid fungerar med jobb på löpande räkning. I de fall det är fast pris så kan arbetsgivare/ arbetstagare komma överens om arbete 7-16 på plats men då betalas restidsersättning mm ut. Det tar naturligtvis företaget höjd för i sin kalkyl inför anbudsgivningen.
/ Björkskär
Tackar

Ja fastpris är en annan femma för kunden då inte dessa poster ställs ut om det inte sker ÄTA på en extra dag eller liknande. Dvs att jobbet förlängs med sidobeställningar som inte rör det arbete som sker mot fastpris.

Men likväl där har arbetsgivaren dessa regler att betänka gällande tjänsteställe och dylikt när han eller hon räknar på jobbet.

När jag räknar på ett fastpris så räknar jag restiden under ordinarie arbetstid om inte den totala arbetstiden är sådan så det kan rymmas på exempelvis 1 heldag på plats för då kan det bli mer ekonomiskt att räkna med övertid för den anställde för att maximera tiden på plats för att inte dra på sig en hel extradag med restid och mil och så få en halvdag där man har svårt att få beläggning. Men det är alltid en avvägning som får göras.

Har varit med om lite olika upplägg under mina år där det har varit allt från 07 från firman till 07 på plats eller rent av åka hemifrån 07 för att komma när man kommer.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.