Hej,

Jag bygger ett garage som delvis blir motfyllt.
Om jag väljer tjockare betong alt. lecablock till de motfyllda väggarna ca 1,5m upp och sedan fortsätter med trästomme som är smalare än lecablocken.

Var ifrån räknar jag då byggarean?
Den bör väl räknas på trästommen eftersom den är ovan mark.

S
Byggare_Bubbis skrev:
Hej,

Jag bygger ett garage som delvis blir motfyllt.
Om jag väljer tjockare betong alt. lecablock till de motfyllda väggarna ca 1,5m upp och sedan fortsätter med trästomme som är smalare än lecablocken.

Var ifrån räknar jag då byggarean?
Den bör väl räknas på trästommen eftersom den är ovan mark.
och då räknar man inte med vanliga hus med källare då eller hur menar du?
kontrollant mäter på det största måttet

Men det vanliga är väl att träfasaden som tar vid ovanför en grund ligger i kant med grunden, eller sticker ut lite. Så att det är innermåttet som ev. blir annorlunda ovanför grunden. Byggnadsarea räknas på yttermåtten.

Hej, Det är sant att det vanliga är att träfasaden sticker ut utanför grunden men jag tänkte göra tvärt om i så fall.
Har ytterst begränsad byggrätt och dessutom behöver jag ha tjocka väggar för att klara av marktrycket, därför försöker jag hitta något kryphål för att få bygga lite större.

Jag tänkte lägga en vinklad plåt så att vatten osv kan rinna av fasaden.

Grunden lär ju sticka upp ur marken, då tror jag att det är risk att den räknas in. Men det finns någon definition att saker som inte sticker upp mer än 50 cm är inte ett byggnadsverk, har jag för mig.

Men OM det är så och OM den regeln är tillämplig när byggnaden ju faktiskt sticker upp mer vet jag inte.

Jag tror att det blir grundens mått som räknas i ditt fall. Du kanske kan övergå till klenare tjocklek nära marknivån, så att utsticket ligger under marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.