Hej,
Planerar fönster till gästrum och försöker klura ut hur jag beräknar golvarean för att köpa rätt storlek. Vill veta hur litet jag kan ha av olika anledningar.

Rummet är ca 3x3 m med snedtak. 1.90 takhöjd inträffar ungefär i mitten av rummet, dvs efter ca 1,5 meter.

Från Boverket:
"...I dessa fall kan en förenklad dimensioneringsmetod användas, som anger att fönsterglasarean bör vara minst 10 % av golvarean vilket då motsvarar en dagsljusfaktor på cirka 1,0 %."

Försökt söka på "golvarea beräkna" "golvarea definition" etc men inte hittat något bra. Någon som kan detta? Tack :)

Är rummet 3*3 meter är govlarean 3*3, alltså 9 kvm. Det är inte svårare än så.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Det är som Huggan säger. Sen kan man bli förvirrad av att det finns andra sätt att beräkna yta, exempelvis vid fastighetstaxering, men det hör inte hit.

Tackar för svaren. Dumt att man på boverket inte bara skriver golvytan då eftersom det är självklart att räkna ut.
Areor däremot har lite fler regelverk.

Det jag hittat som talar emot era två svar är följande på den kanske inte så tillförlitliga: https://www.proffsmagasinet.se/regler-vid-areaberakning

"Skillnad mellan yta och area
En yta är något man kan ta på, t ex en bordsyta och en golvyta. Med area menar man den uppmätta storleken på en yta. När man mäter ett utrymme ska man i vissa fall bara mäta en del av golvytan. Då blir golvarean mindre än golvytan. Alltså bör man skilja på ”yta” och ”area”. "

Är det begreppsförvirring här?

lär väl iofs vara jag som är dum

Golvarea tror jag inte är definierad, däremot byggarea, boarea med flera har speciella regler kring uppmätning där man räknar med yta under innerväggar, garderober med mera.

M mpal skrev:
Planerar fönster till gästrum och försöker klura ut hur jag beräknar golvarean för att köpa rätt storlek. Vill veta hur litet jag kan ha av olika anledningar.
Fönster- och golvyta har inget vettigt samband!
Om det skall inredas som ett gästrum, så antar jag att du menar ett extra sovrum.
Gör fönstret så att det harmonierar med husets fasad utifrån sett.
Om det är litet eller stort i sovrummet har mindre betydelse.
Det kan dock vara en nackdel med ett för stort fönster i ett sovrum, då det kan bli olidligt hett om solen ligger på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.