Halloj
Denna tråd är egentligen fyra frågor.
1) Hur räknar de ut elförbrukningen på 8 mån enligt tabellen
http://www.energimyndigheten.se/tes...s=579,580,581,582,583,584,585,586,587,588,740
Förstår inte var de får siffran från??? Eller har de mätt?
2) Om jag har en pump som går 8 mån per år och som har en angiven effekt på 0,590 kW, tre-fas, ingen varvtalsreglering..
Kan jag då beräkna förbrukningen eller måste man mäta?
3) Om ovan svar indikerar att man inte kan räkna ut det - måste man då alltid mäta för att faktiskt få reda på hur många kWh en pump drar på ett år.
4) Kan en pump dra mer kWh än vad som är angivet på pumpens ID tag?

På fråga ett menar du väl energiförbrukning och vet man vilket arbete som ska utföras och under hur lång tid är det bara att multiplicera.
2, vet du effekten är det bara att multiplicera effekt ggr tid.
3 visst går det att räkna ut bara man vet vilka förutsättningar som gäller.
4. hur mycket en pump drar beror bla på hur stor belastning den har så det är inte säkert att värdet på märkskylten är exakt men ganska nära.
Rätt enkla skoluppgifter ;)

Siffrorna i tabellen får man se som riktvärden.

Pumpen drar inte nödvändigtvis samma effekt som finns angiven, det beror på vilket arbete pumpen utför. Den får jobba hårdare om den pumpar upp vatten till en högre höjd (större tryckskillnad mellan in och utgång till pumpen), eller vid stor flöde genom klena ledningar.

Den angivna effekten (tror jag) är den maximala effekt pumpen kan dra kontinuerligt utan att ta skada.

Som svar på 3. Jag det måste mätas om man vill vara säker. En pump är en induktiv last, så enklare elmätare kommer att visa mer eller mindre fel.

• Gilla
tb97tool
  • Laddar…
2: om pumpen går konstant i 8 månader så går det att räkna fram hur mycket pumpen drar max, 0,59kW*24h*(30dagar*8månader)=3 398,4kWh.

3: om pumpen inte går konstant så måste man mäta under tex ett dygn, antingen hur många minuter motorn går eller hur mycket energi den dragit, bäst är mäta energianvändningen eftersom den antagligen drar lägre än märkplåtens angivelse.

4: ja en motor kan dra mer om den går trögt, därav så bör man använda motorskydd som kopplar från motorn om den drar för hög ström.

2:
Uppmätteffekt 0.59 kW
38% verkningsgrad s
5840 h /år

1,62 * 0,59 = 0,96 kw *5840 h = 5582 kwh/ år

Där får energimyndigheten 15 300 kWh/år
Där drar den nästan 3ggr mer

Vaaa?

Om den angivna effekten är är 0,59 kW, oavsett om den är uppmätt. Så drar den 0,59 kW el. Verkningsgraden anger hur mycket nyttigt arbete den utför i förhållande till förbrukad el energi. Så om vi tänker oss en verkningsgrad på 38%, så skapar den 0,23 kWh lägesenergi per timme genom att lyfta en massa vatten en viss höjd. Resten av eleenergin blir värme.

Ok, verkningsgraden påverkar enbart förlusten.

Hur kan det då bli 15 300 kwh/år ?

15300 / 5582 h = 2,7 kW

tommib
Verkningsgraden är skillnaden mellan tillförd effekt och nyttig effekt.

Räkneexemplet i #6 är obegripligt. Om man har en motor med märkeffekt 0,59 kW och den är i konstant drift åtta månader vid märkeffekt så drar den 3455 kWh (0,59 kW x 30,5*8*24 tim), vilket Demmpa redan räknat ut (men med en mindre exakt formel för månaderna ;))

Detta är givet att märkeffekten är korrekt.

Lika obegriplig är energimyndighetens jämförelsesida där man får årsförbrukningen till 15300 kWh för en pump med uppmätt effekt 0,59 kW. Det borde vara 5168 kWh (0,59 * 8760) för kontinuerlig drift vid uppmätt effekt.

2700w inmatad eleffekt x 38% verkningsgrad =1026w hydraulisk effekt.
Testet är räknat på 1kw hydraulisk effekt står det längre ner på sidan.
Så enkelt sagt jämför testet energiförbrukningen när 4,5 småpumpar gör samma jobb som en stor pump.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah... Men då kanske man kunde haft rubriken indexerad eller normaliserad energiförbrukning så hade det varit tydligare.

Jag ser nu också att man räknar med att pumparna stängs av under fyra sommarmånader.

Det var en väldigt otydlig tabell måste jag säga, även om jag får medge att jag inte läste allt det finstilta. Jag tycker nog att man inte ska behöva kolla sådant, det ska framgå tydligt att man normaliserar siffrorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.