4 115 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Hur rädda ekarna?
Jag har ett antal ekar på min tomt. Jag kommer att släta till tomten och risken är att vissa utav träden kommer under den nya marknivån. (Alltså inte hela trädet utan bara rötterna...
Jag har förstått att man kan inte sätta jord på rötterna annars hindrar man syretillförseln och trädet förtvinar bort inom några år. Ekarna är 3-5m höga. Vad har jag för alternativ?
Bygga en stenmur runt träden och fylla med jord mot stenarna? Hur stor måste ringen vara i diameter isåfall?
Gräva upp hela trädet med rötterna och lyfta upp lite? Hur mycket av rötterna måste med isåfall? 1.5m från stammen? Har ek djupgående rötter?
Spelar det nån roll om man fyller typ 10cm jord på rötterna?
Någon som har erfarenhet, kunskap eller kvalificerade gissningar ?
Jag har förstått att man kan inte sätta jord på rötterna annars hindrar man syretillförseln och trädet förtvinar bort inom några år. Ekarna är 3-5m höga. Vad har jag för alternativ?
Bygga en stenmur runt träden och fylla med jord mot stenarna? Hur stor måste ringen vara i diameter isåfall?
Gräva upp hela trädet med rötterna och lyfta upp lite? Hur mycket av rötterna måste med isåfall? 1.5m från stammen? Har ek djupgående rötter?
Spelar det nån roll om man fyller typ 10cm jord på rötterna?
Någon som har erfarenhet, kunskap eller kvalificerade gissningar ?
Det är bra att du tänker till före
. Jag har själv problemet med 120 cm markhöjning ett par meter från en gammal askstam. Det visar sig väldigt svårt att få rakt svar av någon arborist (har ringt flera
). Mats_o ger dig ett vettigt råd - att fylla upp lite i sänder. Nu tror jag faktiskt att ekarna klarar 10 cm utan problem men undgå att fylla upp vid stammen. Ek får så småningom ett rejält rotomfång - betydligt större än den framtida kronan och de första 10 åren växer inte trädet så mycket ovan jord utan det är rotsystemet som utvecklas. Vad du främst ska tänka på att inte ha någon växande ek nära huset - dvs många meter ifrån huset. Detta för att skydda grunden i framtiden och eftersom ekarna är så unga. Ekrötter kan spränga berg ...
Om du har "ett antal" ekar på tomten ska du vara medveten om att ek kräver STORT fritt utrymme för att trivas, och bli riktigt vackra. Träd ska alltid stå så glest att deras kronor inte når varandra. Annars inkräktar de i varandras revir och vantrivs.
Ekdominans medför att jorden försuras. Detta inser du när du ser hur granskog lättast självsår sig på övergivna kulturmarker, där eken redan från början har förändrat PH-värdet.
Dessutom bör man helst undvika att ha träd hängande över hustaken.
Mitt tips är alltså att du redan nu planerar långt framåt. Gör processen kort med kanske alla ekar utom en eller ett par. Då blir det också lättare att välja bort de träd som skulle hamnat där markfyllningen blir som högst.
Ekdominans medför att jorden försuras. Detta inser du när du ser hur granskog lättast självsår sig på övergivna kulturmarker, där eken redan från början har förändrat PH-värdet.
Dessutom bör man helst undvika att ha träd hängande över hustaken.
Mitt tips är alltså att du redan nu planerar långt framåt. Gör processen kort med kanske alla ekar utom en eller ett par. Då blir det också lättare att välja bort de träd som skulle hamnat där markfyllningen blir som högst.
Javisst, om man har som krav att alla ska se ut som parksolitärer med regelbundna, optimalt utvecklade kronor. Men nog kan de må bra ändå, se på första bästa skog...billy_baver skrev:
Men i en trädgård kan man undvika det genom att räfsa upp deras löv och bränna dem eller köra dem till sopstationen.billy_baver skrev:
Minst jobb och bekymmer får man genom att lämna eken till ett särskilt "woodland" i något hörn av tomten där man vill ha skogsprägel och lite dunkel.
Lättast att lyckas med ett sådant litet reservat är att helt enkelt sträva efter att bevara de arter som fanns innan trädgården. I andra hand nyplanterar man arter som trivs i skugga och lite småsur omgivning. Hassel, ormbunkar, klöver och liljekonvalj går hand i hand med eken, där man låter löven multna bäst de vill och håller undan sly.
Det är med woodland som med akvarier. De minsta är jobbigast att hålla i ordning, så att alla invånarna trivs.
Lättast att lyckas med ett sådant litet reservat är att helt enkelt sträva efter att bevara de arter som fanns innan trädgården. I andra hand nyplanterar man arter som trivs i skugga och lite småsur omgivning. Hassel, ormbunkar, klöver och liljekonvalj går hand i hand med eken, där man låter löven multna bäst de vill och håller undan sly.
Det är med woodland som med akvarier. De minsta är jobbigast att hålla i ordning, så att alla invånarna trivs.
Tack för tipsen! Jag kommer nog att göra en stenmur runt mina ekar där det behövs. Några tar jag ner men området är stort, typ 3000kvm, så det ryms lungt några ekar där.
Grävmaskinisten berättade precis att han fyllde ca 1m mot en ek när han byggde huset. 20 år senare tog han ner eken bara för att rötterna inte skulle komma under grunden. Så det är nog inte helt säkert att trädet dör av lite jord.
Grävmaskinisten berättade precis att han fyllde ca 1m mot en ek när han byggde huset. 20 år senare tog han ner eken bara för att rötterna inte skulle komma under grunden. Så det är nog inte helt säkert att trädet dör av lite jord.
Klicka här för att svara