Hej!
Har ett tegelhus med putsad sockel som börjar bli sliten. Har tidigare tagit in en offert där jag fick en arbetsbeskrivning som jag tänkte följa.
1. Knacka bort lös puts och laga med A-bruk och fibernät.
Behöver man grunda med något innan man lägger på A-bruket?
Jag hade tänkt använda fibernät på de positioner där större delar av putsen går av.
Hur fäster jag fibernätet på bästa sätt? Bara trycka in det i bruket?
2. Lister i underkant sockel monteras.
Vad är detta för list de hänvisar till?
3. Målning av sockel.
Förslag på bra färg att måla och skydda sokeln med. Ska denna grundas med något?
Tacksam för svar och tips. Kanske någon som har en skiss på tvärsnitt på putsad sockel?
Har ett tegelhus med putsad sockel som börjar bli sliten. Har tidigare tagit in en offert där jag fick en arbetsbeskrivning som jag tänkte följa.
1. Knacka bort lös puts och laga med A-bruk och fibernät.
Behöver man grunda med något innan man lägger på A-bruket?
Jag hade tänkt använda fibernät på de positioner där större delar av putsen går av.
Hur fäster jag fibernätet på bästa sätt? Bara trycka in det i bruket?
2. Lister i underkant sockel monteras.
Vad är detta för list de hänvisar till?
3. Målning av sockel.
Förslag på bra färg att måla och skydda sokeln med. Ska denna grundas med något?
Tacksam för svar och tips. Kanske någon som har en skiss på tvärsnitt på putsad sockel?
Här är två bilder på min sockel. På de flesta områden ser det bra ut men på vissa ställen hör man bom. Det svarta i underkant är flytmembran som målats ovanför dräneringens täcklist. Räknar med att få slipa bort detta och grunda med något innan lagning. Men vad tror ni hantverkaren menar med ”lister i underkant sockel monteras”?
Jag har för övrigt tänkt måla sockeln för extra skydd efter lagning.
Jag har för övrigt tänkt måla sockeln för extra skydd efter lagning.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 461 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 461 inlägg
Ska du måla den måste du först högtryckstvätta den.
Sen får man slå bort sånt som är löst med en murarhammare helst, då bakidan är bra.
Bara för att det är bom behöver man inte hugga bort det, om det är helt runtomkring.
Laga upp med cementbruk A, något nät kan jag inte se hur du skulle kunna få plats med.
Lister etc i underkant, slipa bort eller inte uttalar jag mig inte om, då jag inte vet.
Måla sedan med Alcro sockel i valfri kulör.
Sen får man slå bort sånt som är löst med en murarhammare helst, då bakidan är bra.
Bara för att det är bom behöver man inte hugga bort det, om det är helt runtomkring.
Laga upp med cementbruk A, något nät kan jag inte se hur du skulle kunna få plats med.
Lister etc i underkant, slipa bort eller inte uttalar jag mig inte om, då jag inte vet.
Stort tack för tipsen! Är det OK att köra A-bruk även på något ställe där tegelfogen är i dåligt skick?N neo11 skrev:Ska du måla den måste du först högtryckstvätta den.
Klicka här för att svara