5 111 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Hur plasta runt kabelskyddsrör?
Inga problem gör som du tänker nu , ut med dom och upp till centralen och du har en glad elektriker som ska dra kabelI inspectah44 skrev:Oj! Här var det livat! Jag har funderat lite mer efter era svar och tror nog att det kanske är smidigare att lägga rören på den kalla sidan plasten, som någon tipsade. Om det nu inte vållar några andra problem?
Ett annat alternativ kanske är att vinkla rören åt höger mot en innervägg precis jämte.Fast det kräver nog att jag karvar ur rejält i en regel om jag ska komma förbi med röret. Observera att jag inte tänker koppla något själv utan jag vill bara göra rätt innan jag bokar elektriker. Förövrigt rör det sig om en Attefallare.
Nu får du ursäkta mig BO , men du ska nog inte gå för djupt med de teoretiska kunskaper du har och nästan ge någon en reprimand av något slag
Sedan med det att jag ska vänja mig vad du har för åsikter är inga problem , men dom du framför är enbart toeretiska och inte praktiska , icke förty så behövs teoretiska infallsvinklar ibland , men det behöver inte vara bokstavligt såsom du säger det , för i slutet av en del inlägg från dig så lindar du in det med , kanske inte så formellt med det , det går att göra , varför .
Bra att du hänvisar till paragrafer så alla elektriker kan se hur fel dom arbetar i sitt yrke och ska utföra det , samt på det bestämdaste tuffsas till för att göra riktigt
Att TS frågar beror på att hen inte är hemma i detaljerna och vill veta för att att inte göra fel är väl bra , men att gömma sig bakom en massa siffror som hänvisar till ett specielt kapitel i en bok , är hen inte behjälpt med , utan saklighet ska det vara
Tror inte du ska dra det här så mycket längre upp på högre höjder , det gynnar igen av oss på forumet
Sedan med det att jag ska vänja mig vad du har för åsikter är inga problem , men dom du framför är enbart toeretiska och inte praktiska , icke förty så behövs teoretiska infallsvinklar ibland , men det behöver inte vara bokstavligt såsom du säger det , för i slutet av en del inlägg från dig så lindar du in det med , kanske inte så formellt med det , det går att göra , varför .
Bra att du hänvisar till paragrafer så alla elektriker kan se hur fel dom arbetar i sitt yrke och ska utföra det , samt på det bestämdaste tuffsas till för att göra riktigt
Att TS frågar beror på att hen inte är hemma i detaljerna och vill veta för att att inte göra fel är väl bra , men att gömma sig bakom en massa siffror som hänvisar till ett specielt kapitel i en bok , är hen inte behjälpt med , utan saklighet ska det vara
Tror inte du ska dra det här så mycket längre upp på högre höjder , det gynnar igen av oss på forumet
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ledsen men jag tänker oförtrutet fortsätta med att förmedla teoretiska regler och praktiska aspekter och verka för att informationen som ges på detta forum är korrekt. Jag önskar du inte tog så illa vid dig vid att folk har andra svar och synpunkter än dem du ger. Lär dig istället, det gör jag.
Summa sumarum, de teoretiska kunskaperna läser du dig till för att veta hur du ska förhålla dig rent praktiskt. Summan av de båda kallas för kompetens.
En som är kompetent och erfaren på sin sak är ödmjuk och lär sig av andras erfarenheter och samtidigt delar med sig av sin egna kunskap.
Som svar till TS, gör det som är bäst och lättast i praktisk synvinkel men med förbehåll till teorin, dvs så länge du är inom regelverket så gör du det som blir bäst rent praktiskt, och det är det som detta forum ska finnas. För att hjälpa andra, tillsammans med andra.
Nog med fyllesnack, skål å trevlig helg

En som är kompetent och erfaren på sin sak är ödmjuk och lär sig av andras erfarenheter och samtidigt delar med sig av sin egna kunskap.
Som svar till TS, gör det som är bäst och lättast i praktisk synvinkel men med förbehåll till teorin, dvs så länge du är inom regelverket så gör du det som blir bäst rent praktiskt, och det är det som detta forum ska finnas. För att hjälpa andra, tillsammans med andra.
Nog med fyllesnack, skål å trevlig helg
Jag brukar sluta med den "grova" slangen i marken intill huset för att sedan dra upp ett tunnare rör eller slang i väggen, för ett attefallshus räcker det normalt med en 5g6 och den får lätt plats i ett 25 mm rör/slang. Jag brukar även använda endera Aceflex eller någon annan pexkabel som är fler eller mångkardeliga. Då kan man lätt i framtiden backa ut den om behovet skulle uppstå.
Liteavvarje, det är ingen som rekommenderar TS att kapa rören. TS frågar om man får och Bo svarar att man får det, jag ser inget fel i det svaret.
Bo har under många år kommit med korrekt och bra information som jag har lärt mig enormt mycket av. Jag blev elektriker för 30 år sen och har egen behörighet.
Däremot har jag svårt att läsa dina inlägg. Röriga och utan punkter.
Många av dina svar är tvärsäkra vilket ger ett falskt intryck. Jag själv drar sällan in en otymplig 50-slang i huset. Den kapas utanför och sen brukar det bli 32-slang i mellanväggen. Handen på hjärtat, hur många gånger har du bytt en 6 mm² matare till en Attefallare? Om man tvunget måste byta är det hur enkelt som helst att gräva upp slangen på utsidan.
Så till TS, jag hade kapat rören och tryckt in en 32-slang i öppningen. (För det första hade slangen inte ens dragits in på insidan.) Fast det gäller bara om matarkabeln redan är dragen, annars blir det svårt att få i den efteråt. Om det går att dra in 50-slangen i centralen utan problem kan du göra det.
Å till Liteavvarje, ta till dig av kunskapen på forumet. Att kunna föreskrifterna är viktigt, minst lika viktigt som det praktiska arbetet. Lite ödmjukhet skadar aldrig.
Bo har under många år kommit med korrekt och bra information som jag har lärt mig enormt mycket av. Jag blev elektriker för 30 år sen och har egen behörighet.
Däremot har jag svårt att läsa dina inlägg. Röriga och utan punkter.
Många av dina svar är tvärsäkra vilket ger ett falskt intryck. Jag själv drar sällan in en otymplig 50-slang i huset. Den kapas utanför och sen brukar det bli 32-slang i mellanväggen. Handen på hjärtat, hur många gånger har du bytt en 6 mm² matare till en Attefallare? Om man tvunget måste byta är det hur enkelt som helst att gräva upp slangen på utsidan.
Så till TS, jag hade kapat rören och tryckt in en 32-slang i öppningen. (För det första hade slangen inte ens dragits in på insidan.) Fast det gäller bara om matarkabeln redan är dragen, annars blir det svårt att få i den efteråt. Om det går att dra in 50-slangen i centralen utan problem kan du göra det.
Å till Liteavvarje, ta till dig av kunskapen på forumet. Att kunna föreskrifterna är viktigt, minst lika viktigt som det praktiska arbetet. Lite ödmjukhet skadar aldrig.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Jösses. Plasta ner till golvet. Skär ett snitt en halvmeter- meter upp och plocka ur rören ett och ett. använda manschetter eller tejpa med ålderbeständig tejp runt om om du vill.
Tänk på att rören inte ska böjas hårt.
Din infällda elcentral kommer hamna lite djupare än vad installationsväggen är djup så plasten och isoleringen i väggen kommer tryckas ihop någon cm bakom centralen. Rören kommer lämpligt hamna i installationsväggen sedan och bara trycka lite lätt tillbaka plasten och isolering där de går in i centralen.
Tänk på att rören inte ska böjas hårt.
Din infällda elcentral kommer hamna lite djupare än vad installationsväggen är djup så plasten och isoleringen i väggen kommer tryckas ihop någon cm bakom centralen. Rören kommer lämpligt hamna i installationsväggen sedan och bara trycka lite lätt tillbaka plasten och isolering där de går in i centralen.
Att dra in en PEM slang 32 i stället för en 50 är brukligt för migMüssli skrev:
Att däremot du har lite mage att påtala att jag ska lära mig från forumet kanske är lite starkt av dig att framföra ,Müssli skrev:
Har inte en aning om ditt CV och behöver inte veta det heller , men jag har gått i livets hårda skola , med vad det innebär i praktiskt utförande och har inga problem med att framföra det här heller , teori är nog bra att ha , men arbeta med händerna i verkliga livet är den bästa skolan .
Samt att ta problem på plats och minnas dom till senare tillfälle om det kommer på tals igen
Urgh....
Att ens ta upp "livets hårda skola" som en utbildning vittnar om en intellektuell nivå som lämnar en del att önska. Likaså beskrivningen om att arbete med händerna är det bästa sättet att lära sig.
Jag har absolut inget emot praktiskt lagda människor och är ödmjuk inför det faktum att man kan bli väldigt skicklig genom att praktisera något. Samtidigt är jag övertygad om att den teoretiska aspekten av saker är totalt nödvändig för att förstå dem och för att kunna bryta ny mark genom annat än slumpvis "trial and error". Elfältet i sig är ett utmärkt exempel på något som inte skulle existera utan en synnerligen solid teoretisk grund. Det finns helt enkelt olika sätt att lära sig och de kompletterar varandra. Många är praktiker och dör hellre än sitter på föreläsningar där de inte hänger med, andra gillar föreläsningen som ett sätt att snabbt få en koncentrerad dos kunskap om ett ämne från någon som är insatt. En del har förmåga till flera inlärningsstilar. Att tro att det bara finns ett sätt att lära sig saker är otroligt inskränkt.
Det vore klädsamt om du följde Müsslis råd och tog till dig av kunskapen som finns här. Personligen är jag ytterst tacksam till de kunniga och trevliga personer som lärt mig mycket här på elforumet och försöker återgälda detta genom att svara på det jag kan av enklare frågor.
Att ens ta upp "livets hårda skola" som en utbildning vittnar om en intellektuell nivå som lämnar en del att önska. Likaså beskrivningen om att arbete med händerna är det bästa sättet att lära sig.
Jag har absolut inget emot praktiskt lagda människor och är ödmjuk inför det faktum att man kan bli väldigt skicklig genom att praktisera något. Samtidigt är jag övertygad om att den teoretiska aspekten av saker är totalt nödvändig för att förstå dem och för att kunna bryta ny mark genom annat än slumpvis "trial and error". Elfältet i sig är ett utmärkt exempel på något som inte skulle existera utan en synnerligen solid teoretisk grund. Det finns helt enkelt olika sätt att lära sig och de kompletterar varandra. Många är praktiker och dör hellre än sitter på föreläsningar där de inte hänger med, andra gillar föreläsningen som ett sätt att snabbt få en koncentrerad dos kunskap om ett ämne från någon som är insatt. En del har förmåga till flera inlärningsstilar. Att tro att det bara finns ett sätt att lära sig saker är otroligt inskränkt.
Det vore klädsamt om du följde Müsslis råd och tog till dig av kunskapen som finns här. Personligen är jag ytterst tacksam till de kunniga och trevliga personer som lärt mig mycket här på elforumet och försöker återgälda detta genom att svara på det jag kan av enklare frågor.
Det med intellektuell tror jag du undvika att framföra , med det ordet så anser du att jag inte är en person som är skolad enligt skrifters tryckningar , utan bara i livets hårda skola , som det verkar på dig är ingenting värt , vet inte om du har en akademisk utbildning , men den är bara teoretisk och knappt på papparet värt om inte praktisk erfarenhet har tillgodogjorts ,tommib skrev:
då är den värd guld
Osökt kan man då undra om en del som finns på forumet , har den kunskap och information om personen och psykologisk utbildning , för att på distans utan att personligt träffa denna utvärdera dennes förmåga i arbetslivet
Det sistnämnda stycket till Müssli
De svar som jag har framfört här på forumet , har enbart varit av karaktären egen erfarenhet och utförande , om du går i genom dom svaren och de svar som kommit från en TS med problem och lyckats lösas på distans , kanske du ska ändra uppfattning av migtommib skrev:
Men det kanske kan vara svårt nu , när du nästan har kommit in en återvändsgränd i dina inlägg om mig
Har aldrig sagt ett ont ord eller gjort påhopp på någon här , kommer inte att ifrågasätta yrkesmans kompitens heller i något avseende , annat är om jag själv blir ifrågasatt på ett ofördelaktigt sätt , så kan jag bita ifrån mig om det behövs och har all rätt att göra det
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Nej, vi har inte den traditionen eller tonen på det här forumet. Det tycker jag är bra och trevligt, och något vi skall värna om. Så "bitandet" hålles till ett absolut minimum!L Liteavvarje skrev:
Det med att bita , var väl bara en markering från mig , på att man måste ha rätt att ge ett genmäle för påhopp i den personliga riktningen , jag har klivit ur trådar för att en del har haft tendensen till att urarta .lars_stefan_axelsson skrev:
Inte för att fly eller illa fäkta , utan för att det inte ska urarta
Har inte för avsikt att vara någon som kommer med något ofördelaktigt om någon här , men det finns många viljor som anser sig veta bättre och påpeka att andra har totalt fel i olika delar om saker och ting , I vilket avseende detta görs kan man fråga sig ,
Naturligtvis finns det skiljaktigheter mellan personer , det vore konstigt annars , alla är inte stöpta i samma form
Jag har precis haft samma problem som du. Jag valde att ha rören "genom plasten" och det var inget bra val alls. Det var knöligt att tejpa och tog massor av tid. Rimligen så kommer ju både centralen och övriga VP rör innanför plasten på den varma sidan. Jag skulle alla gånger välja att dra in rören innanför plasten på den varma sidan så slipper du tejp och osäkerhet om håltagningen blivit tät.
Glömde ju att återkoppla. Får plocka ut rören när det blir dags för centralen. Tack för diverse förslag. Med facit i hand hade jag fastnat i nån slags dimma då jag bara såg krångel istället för utmaning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara