Håller på att bygga till kåken. Nya vardagsrummet blir ganska stort (typ 5 x 8 m) med öppet till nock. Vi vet inte hur vi vill möblera än, och vi vill inte heller låsa oss till en specifik möblering.

Hur tänker man med takdosor? Rummet är ju för stort för att ha "en i mitten". Vi kommer vilja ha några lampor antar jag, någon över en sittgrupp, någon över matbordet osv, problemet är ju att vi inte vet exakt var allt kommer vara.

Skall man sätta ett gäng takdosor typ jämnt fördelat i taket, och så får man sätta krokar där man vill ha armaturer och dra fram sladd från närmsta dosa?

Eller hur brukar man göra?
 
Håkanen67
Hej,
Jag satte upp dimbara led spotlights på skenor i mitt nocktak, då kan jag flytta runt ljuskällor efter behov och kanske belysa en tavla eller liknande med en spot samt få indirekt belysning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Håkanen67 Håkanen67 skrev:
Hej,
Jag satte upp dimbara led spotlights på skenor i mitt nocktak, då kan jag flytta runt ljuskällor efter behov och kanske belysa en tavla eller liknande med en spot samt få indirekt belysning.
Hm, ja, det var ju en idé! Hur har du skenorna? Och hur många har du?
 
Walle85
Har du en väldigt tydlig bild på hur du ska möblera så kan du ju sätta dem där du har behov. Men personligen skulle jag sätta ett gäng med lika mellanrum så att det blir symmetriskt och fint och sen sätta krokar och dra en kabellist till dem. 😊
 
Håkanen67
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, ja, det var ju en idé! Hur har du skenorna? Och hur många har du?
Mitt rum är också 8 meter och jag har två rader med skenor som är sex meter.
 
Väljer man sedan en 2- eller 3-fas skena så kan man tända och släcka olika lampor på samma skena även om de endast är en fas inblandad.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Har du en väldigt tydlig bild på hur du ska möblera så kan du ju sätta dem där du har behov. Men personligen skulle jag sätta ett gäng med lika mellanrum så att det blir symmetriskt och fint och sen sätta krokar och dra en kabellist till dem. 😊
Ja, det var något sådant jag var inne på från början. Vet inte om det finns något "standardförfarande" för dylika situationer? Typ avstånd mellan takdosor osv
 
R roli skrev:
Väljer man sedan en 2- eller 3-fas skena så kan man tända och släcka olika lampor på samma skena även om de endast är en fas inblandad.
Ja, det låter ju smidigt. Vet inte vilken WAF det är på skenor bara...
 
Walle85
joakim_j joakim_j skrev:
Ja, det var något sådant jag var inne på från början. Vet inte om det finns något "standardförfarande" för dylika situationer? Typ avstånd mellan takdosor osv
Vi har 3 st jämnt fördelade i vårt vardagsrum på ca 8x4 meter, köket har på samma yta 2 st, en centrerad över köksön och en centrerad över matbordet. Så i vardagsrummet satte vi dem lika långt ifrån varandra och väggarna, men i köket valde vi att utgå ifrån möbleringen, större sannolikhet att man vill möblera om vardagsrummet i framtiden.

Hade sannolikt räckt med 2 st i vardagsrummet, men tycker inte att det stör med 3 st.
 
D
Vi byggde en gång i tiden ut bl a med två rum (ett matsalsrum, ett bibliotek/mys i nästan samma storlek, 5 x 7 m vardera). Vi inte visste förrän vi bott in oss hur det skulle möbleras. Vi satte in två takdosor på symmetriska ställen. Sedan kompletteras detta ljus med många mindre ljuspunkter: golvlampor och bordslampor och fönsterlampor. Tror inte man kan planera det där i förväg. Jag tror hustruns smålampor gör att det blir trevligt. Taklamporna släcker hon oftast. Den enda som konsekvent får lysa är den över matbordet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.