Typiskt, hade ingen bra bild på himmeln "in action", ska se om jag får till någon ikväll. Hittade lite byggbilder iaf, håll till godo:

himmel1.jpg
Så här ser en "kommersiell" himmel ut. Korta fibrer och sunkigt handarbete. Kostade dessutom långt över 2kkr, den var bra för inspirationen dock =)

himmel2.jpg
Byggdags!

himmel3.jpg
Mallen utlagd på en av gipsskivorna.

himmel4.jpg
En massa fiber. Tejpen tog jag bort när limmet torkat.

...suck, någon har knarkat med foruminställningarna och tycker att man endast får posta 4 bilder per inlägg. Vi lever i det 21:a århundradet!

himmel5.jpg
LED:arna och drivningen i en angränsande klädkammare.

himmel6.jpg
Så här löste jag den optiska kopplingen mellan LED och fiber.

Kul att se bilderna.

Specielt intressant att se hur du gjorde med gipsskivan nere. Har alltid undrat över detta. Va en av anledningarna till att det blir panel i taket för min del då man kan peta i fibrerna vartefter men spikar upp panelen. Lite jobbigare blir det med att bestämma hur möntret ska se ut dock. Har nu hängt upp lite papp att sätta markeringar på som sedan troligen kommer rivas vartefter panelen hängs upp. Reglar mm brydde du dig inte om gissar jag du bara klämde fibern emelan och hoppades på att du inte skulle sätte en skruv där det låg en fiber?
Klart smidigt att kunna ha LED utanför taket. Klar nackdel att inte ha hur långa fibrer man vill. Själv räknar jag kallt med att den dan LEDn dör så låter man det bara vara som det är.

Jag sket i reglarna eftersom de ändå är lagom skeva råplån från slutet av 60-talet... Klart fibrerna blir klämda, men det enda kritiska stället är ju när de viks längs med taket (därav mina försänkningar av hålen på baksidan). Att en skruv skulle lyckas träffa en fiber och dra av den är nog näst intill omöjligt, fibern lär glida undan för gipsskruvens spets.

En av de största anledningarna till att det inte blev en köbe-lösning var just att fibrerna brukar sitta ihop i ett knippe samt att de är på tok för korta. Hur fan tänker de, fibrerna kostar så vansinnigt lite. Den lådan jag visar på första bilden kostar alltså över 2kkr! Det är en vanlig väggvårta (runt 50 spänn på Kjelle), en sunkig aluminium-låda (max några tio på dyra Elfa), två kabelgenomföringar, lite PVC-slang, buntband och några LED:ar. Tror jag skulle kunna bygga flera sådana i timmen med materiel för kanske 2-300kr. Tala om vinst!

Vilken sorts lim ska jag ha om jag kör på MDF-board och plastfirber?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.