1 346 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur påverkar skorstenens undertryck förbränning och verkningsgrad?
Hej!
För ett tag sedan hade jag över en kille för service av min pelletsbrännare och han mätte upp undertrycket i min brännare. Tydligen är det väldigt 'dåligt', alltså knappt något drag alls som jag tolkade det. Då börjar jag fundera på hur undertrycket påverkar förbränningen? Blir det sämre verkningsgrad om man inte har lika drag igenom skorsten - pannan - brännaren?
Jag har en gammal Albin Effektiv 230 vedpanna som man har monterat en Janfire Flex-a på. Skorstenen är original, alltså anpassad för vedeldning som jag förstår det. Den aska som blir i brännaren blir väldigt svart, och inte lika grå som det kan bli i vedspisen till exempel.
Tacksam för lite hjälp att reda i mina funderingar.
För ett tag sedan hade jag över en kille för service av min pelletsbrännare och han mätte upp undertrycket i min brännare. Tydligen är det väldigt 'dåligt', alltså knappt något drag alls som jag tolkade det. Då börjar jag fundera på hur undertrycket påverkar förbränningen? Blir det sämre verkningsgrad om man inte har lika drag igenom skorsten - pannan - brännaren?
Jag har en gammal Albin Effektiv 230 vedpanna som man har monterat en Janfire Flex-a på. Skorstenen är original, alltså anpassad för vedeldning som jag förstår det. Den aska som blir i brännaren blir väldigt svart, och inte lika grå som det kan bli i vedspisen till exempel.
Tacksam för lite hjälp att reda i mina funderingar.
Svart aska så förbränns pellets med för lite luft/syre. Kan man se lågan under drift så borde den vara mer röd än vit/orange. Luft/syre blandningen är ett samspel med fläkthastighet i din brännare och drag i skorsten. I mitt fall så löste jag det dåliga draget med en rökgasfläkt ZRS180 styrd med en varvtalsregulator. Så du får ej ut tillräckligt hög temp på din förbränning vilket ger en lägre verkningsgrad
Redigerat:
Jag har faktiskt inte kollat lågan, det skulle jag kunna försöka göra.H Håbbe01 skrev:Svart aska så förbränns pellets med för lite luft/syre. Kan man se lågan under drift så borde den vara mer röd än vit/orange. Luft/syre blandningen är ett samspel med fläkthastighet i din brännare och drag i skorsten. I mitt fall så löste jag det dåliga draget med en rökgasfläkt ZRS180 styrd med en varvtalsregulator. Så du får ej ut tillräckligt hög temp på din förbränning vilket ger en lägre verkningsgrad
Märkte du någon skillnad i verkningsgrad / mindre pelletsförbrukning när du monterade fläkten? Behöver sotaren vara involverad när man monterar en sådan?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är en markant skillnad när jag rengör - i detta fall en pelletskamin - totalt både kamin och skorsten. För min del plockas kaminen isär (tar en dryg timme) och skorstenen sotas. Bägge två ggr/säsong. Pelletsen brinner lugnare och förbrukningen blir definitivt mindre.
Borde också gälla hel pelletsanläggning.
Borde också gälla hel pelletsanläggning.
Om du har svart aska så är askan inte urbränd ordentligt och energi kvar i askan, och brinner det så dålig syresatt att det blir svart aska så kan man undra ur lågan ser ut och hur mycket oförbrända gaser det blir, sot och tjära som avsätter sig i skorstenstocken.
Har inte sotaren gett någon återkoppling på hur det ser ut? - det är inge kul alls om det blir en skorstensbrand och det är svetslåga rakt upp i himlen - gäller att få stopp på det fort som fasen och efter så måste skorstenen inspekteras brandskyddsmässigt och till dess är det eldningsförbud...
Har man ved/pellets som primär uppvärmnings-källa så är det normalt krav på att sotas 2 ggr/år.
Något man skall göra regelbundet när man har fyr i pannan och det är normal 'driftläge', att man - gärna i lite kyligt, lugnt väder, går ut, och på lite avstånd, gärna sedd mot en mörk skogsrand och se hur röken ur skorstenen ser ut - är det bra så försvinner det helt när vattenångan närmast ur skorstenen har blandats ut i luften och lösts upp och det blir inga synliga rester av 'blå rök' som inte vill försvinna.
- hänger ofta lite blåaktig rökslinga efter så är det av oförbrända trädgaser som har kondenserat ut till partiklar igen ( = förlorad energi och ger starkare röklukt som grannar kan reta sig på), så fins det en del att göra i intrimningen och är röken mörk så brinner det riktigt illa och dålig syresatt och följdaktligen brinner med dålig verkningsgrad eftersom en stor del av vedens energi, det som inte avsätts som sot och tjära i stocken, följer med röken ut - oförbränt.
Det gäller att hitta en balanspunkt att det blir rätt syresatt låga utan för mycket överskott av luft och att det ändå är tillräckligt med luft för att det skall brinna rent utan kvarhängade noterbar blåaktig 'rökslinga' utomhus
Har du inte redan en rökgas-termometer för rökgaserna som går in i stocken så är det dags att installera en sådan då det är också hjälpmedel till att se att pannan brinner rätt.
För rökaserna skall heller inte vara för svala för att hålla upp draget och varm nog att skorstensstocken inte fuktar ned sig med tillräcklig med torkande värme ända upp (och det hjälper även husets undertrycksventilation som drivs av värmen i stocken)
Idealet är vid kyligare väder en rökplym som löses upp helt ganska kort efter skorstenen, men vid start och tändning av brasa/brännare så kommer det oundvikligen bli en period med rök som inte vill lösas upp helt och sporten med den typen av 'tändning' är att hålla den 'rykande' tiden så kort tid det bara går.
Har inte sotaren gett någon återkoppling på hur det ser ut? - det är inge kul alls om det blir en skorstensbrand och det är svetslåga rakt upp i himlen - gäller att få stopp på det fort som fasen och efter så måste skorstenen inspekteras brandskyddsmässigt och till dess är det eldningsförbud...
Har man ved/pellets som primär uppvärmnings-källa så är det normalt krav på att sotas 2 ggr/år.
Något man skall göra regelbundet när man har fyr i pannan och det är normal 'driftläge', att man - gärna i lite kyligt, lugnt väder, går ut, och på lite avstånd, gärna sedd mot en mörk skogsrand och se hur röken ur skorstenen ser ut - är det bra så försvinner det helt när vattenångan närmast ur skorstenen har blandats ut i luften och lösts upp och det blir inga synliga rester av 'blå rök' som inte vill försvinna.
- hänger ofta lite blåaktig rökslinga efter så är det av oförbrända trädgaser som har kondenserat ut till partiklar igen ( = förlorad energi och ger starkare röklukt som grannar kan reta sig på), så fins det en del att göra i intrimningen och är röken mörk så brinner det riktigt illa och dålig syresatt och följdaktligen brinner med dålig verkningsgrad eftersom en stor del av vedens energi, det som inte avsätts som sot och tjära i stocken, följer med röken ut - oförbränt.
Det gäller att hitta en balanspunkt att det blir rätt syresatt låga utan för mycket överskott av luft och att det ändå är tillräckligt med luft för att det skall brinna rent utan kvarhängade noterbar blåaktig 'rökslinga' utomhus
Har du inte redan en rökgas-termometer för rökgaserna som går in i stocken så är det dags att installera en sådan då det är också hjälpmedel till att se att pannan brinner rätt.
För rökaserna skall heller inte vara för svala för att hålla upp draget och varm nog att skorstensstocken inte fuktar ned sig med tillräcklig med torkande värme ända upp (och det hjälper även husets undertrycksventilation som drivs av värmen i stocken)
Idealet är vid kyligare väder en rökplym som löses upp helt ganska kort efter skorstenen, men vid start och tändning av brasa/brännare så kommer det oundvikligen bli en period med rök som inte vill lösas upp helt och sporten med den typen av 'tändning' är att hålla den 'rykande' tiden så kort tid det bara går.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden