Det var bara rotationen som jag avsåg...
Dvs om man har ett polygontåg definierat av 5 X/Y-punkter och så vill man rotera detta med 10 grader runt en av punkterna, vad blir då de nya X/Y-koordinaterna?
Hittade formlerna och utförde rotationen varvid det visade sig att tomtpunkterna jag tagit på kartan var väldigt nära utom på två ställen.
Så jag adderade de roterade diffarna till den punkt jag säkert prickat och fått SWEREF99 TM för.
Inom närområdet lär det bara vara att addera de linjära diffarna för att få ett hyfsat resultat.

Får kolla när jag kommer ut nästa gång (kan ta en stund pga allt regnande).

När det gäller överföring mellan koordinatsystemen så använder jag dels ett egenutvecklat program som konverterar mellan Lat/Long WGS84 och UTM och därutöver dessa två webbkalkylatorer:
RL.SE-UTM
RL.SE-RT90
Tillsammans gör dessa ett hyfsat jobb, bortsett från avrundningen till hela meter.
Det är därför jag använder mitt eget program för UTM där jag får en decimal, dvs dm-upplösning på beräkningen.

Att det lokala systemet är roterat behöver inte vara så konstigt - lantmätaren kanske lade ut en startlinje längs en rak väg som låg hyfsat i nord-sydlig eller ost-västlig riktning, det fick bli ena axeln i systemet.

Sen är faktiskt Lantmäteriet bara ca 70% avgiftsfinansierat ( http://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Om-oss/Ekonomi/ ) , det är ju faktiskt en statlig myndighet med bl.a. ett ansvar att hålla ett fastighetsregister.

Stämmer att allt hos lantmäteriet är inte avgiftsfinansierat, men den del av verksamheten som hade varit aktuell för att lösa TS fråga är det.

Fastighetsregistret omfattar inte funktionen att ha exakt information om gränserna i den form som det handlade om här. http://www.lantmateriet.se/sv/Fasti...astighetsregistrets-innehall/#faq:Fastigheter Däremot ska alla förrättningar som berör fastigheten finnas registrerade. Genom den hänvisningen kan man alltid gå vidare till förrättningsakten (som finns skannad i elektroniska arkivet) och i den finns gränserna definierade (i olika form beroende på ålder etc.) Den hade TS fått, men det löste inte hans problem

Om äldre fastighetsgränser skulle omvandlas till GPS-koordinater så krävs förrättning av något slag eftersom den juridiska definitionen av vad fastigheten omfattar påverkas. Och förrättningar kostar...mycket.
Man kan tänka sig en politiskt beslutad reform som genomför en dylik förändring med skattefinansiering. Tror inte nyttan av det bedöms stå i proportion till kostnaden dock.

Det som behövs för praktiskt bruk löser man i regel ändå till lägre kostnad. Både TS och kommunen mäter in befintliga pinnar, men utan juridisk kraft i sina siffror. (I de mycket få fall där det är riktiga tvister blir det ändå dyrt, så då gör det inte heller skillnad.)
Pragmatiskt - lika som när det lokala systemet orienterades:)

Hej! Jag jobbar med markprojektering och tidigare även med inmätning.

Jag skulle råda dig att fortsätta "leva" och projektera i det lokala systemet.
Om du ändå inte ska använda typ utsättning eller inmätning med gps, så finns det ju inte jättestarka skäl till att ta dig över till sweref, men om du nån gång i framtiden ska göra nått större jobb och vill gå över, så kan du ju införliva kostnaden för inmätning då.
Att i den hypotetiska framtida situationen som en del av projekteringen vrida/flytta dina cadmodeller till nya koordinater är ingen stor grej.

Att i nuläget vrida in kartbilder och flygbilder och sånt till ditt gamla lokala nät är inte heller nån stor grej. Flygbilder har ändå bara noggrannhet på typ 1m.

En hemsnickrad tranformering till nått som "typ liknar sweref" ska du INTE göra. Det kommer ställa till det för någon framtida fastighetsägare, var så säker!

Så länge kan du trösta dig med att du har ett trevligt hanterbart koordinatsystem som är lättare att hantera i många icke-proffesionella mjukvarupaket som t.ex. Sketchup, som annars trasslar med de stora tal för koordinaterna som sweref ger.

(Nästa problem du kommer stöta på är vilket höjdsystem du ska jobba i. Liknande problematik, och jag råder dig även där att jobba lokalt sålänge inga stora jobb ska företas. Borra och slå i en bergdubb i någon klippa och utgå ifrån. Om det blir aktuellt med proffshjälp i framtiden, så är det inga stora saker att räkna om siffrorna.)

Jag grottade vidare lite i detta eftersom jag tyckte det var konstigt att den statliga myndighet som har registeransvar för fastigheter, inte har sitt fastighetsdata i aktuella koordinatsystem! Och se vad jag hittade på lantmäteriets hemsida, här har man en kartbild som visar hur det ligger till med införande av Sweref-koordinater i DRK (Digitala registerkartan)
Sweref.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kan konstatera att Bo Berglund har lite otur, fastigheten ligger i Norrtälje kommun, som är en av endast 14 kommuner i landet där det INTE finns omräknat.

Redigerat:
  • Gilla
Lillskogen
  • Laddar…
Så är det. De har kvar ett gammalt ST74-baserat eget nät i tätorten, (eller hade sist jag gjorde jobb där för något år sedan) och sen har de typ en miljon olika lokala nät ute i kommunen. Dels på öarna, men de är ju en sån kommun som slagits ihop av flera småkommuner, så det finns olika system på fastlandet med. Skulle tippa att detta bidrar till att övergången till Sweref dröjer.

b8q skrev:
Jag grottade vidare lite i detta eftersom jag tyckte det var konstigt att den statliga myndighet som har registeransvar för fastigheter, inte har sitt fastighetsdata i aktuella koordinatsystem! Och se vad jag hittade på lantmäteriets hemsida, här har man en kartbild som visar hur det ligger till med införande av Sweref-koordinater i DRK (Digitala registerkartan)

Vi kan konstatera att Bo Berglund har lite otur, fastigheten ligger i Norrtälje kommun, som är en av endast 14 kommuner i landet där det INTE finns omräknat.
Nej, nu har du grävt snett... 😊

...det är inte frågan om att man räknat om alla gränser utan att man räknat fram ett samband mellan det gamla koordinatsystemet och sweref och infört sweref som "standardsystem" för kommunen.

Som sagt tidigare i tråden så är det ett alldeles för stort jobb att utreda alla gamla akter och göra någon slags fullständig överräkning. Där man har gamla gränser som pratas om här i tråden gör man en fastighetsutredning den dagen det finns ett behov av det, exempelvis vid detaljplanering eller vid avstyckningar.... Detta betalas inte av skattekollektivet utan av den som gör avstyckningen eller kommunen i samband med planläggningen... (Som i sin tur tar ut pengar för jobbet från exploatören eller byggaren...)

Nja, kolla i bilden, längst upp till höger, kartan visar övergång i DRK, dvs den digitala registerkartan för fastigheter.

Sen är det förstås möjligt att man inte ens tagit fram ett transformationssamband för alla lokala system i Norrtälje än, men det är egentligen en annan fråga.

Ja, det kanske var slarvigt uttryckt av mig, den digitala registerkartan (drk) har olika status i olika kommuner.

Men jag hävdar fortfarande att man inte har räknat om alla fastigheter i någon kommun och att det inte ens ett arbete man håller på med....

...och där hävdar jag motsatsen, och säger att majoriteten av landets fastighetsgränser finns inlagda i den nationella digitala registerkart-databasen (NDRK) med koordinater i Sweref-systemet.
Vart har Hitta.se annars fått sina fastighetsgränser från?

Ja, nu börjar vi närma oss sams.... Alla gränser finns inlagda i kartan, och majoriteten i sweref, men med VÄLDIGT varierande noggrannhet...på landet kan det vara en noggrannhet på 10 meter när....

Vi har väldiga besvär som kommunal verksamhet med hitta.se och de nya publicerade gränserna där folk i gemene man ser det som en otvivelaktig sanning.... Det skapar en hel del onödigt arbete....

• Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Ja, det är helt sant att det kryllar av fastighetsgränser som betraktas som "osäkra", dvs har en väldigt dålig noggrannhet, och att varken lantmäteri eller kommuner lägger ner något jobb på att åtgärda det (dvs forska i gamla akter, ut och mäta in hävdade gränser, göra nya beräkningar och ev. fastighetsregleringar för att arealerna ska stämma osv), om inte fastighetsägaren (eller någon annan) betalar för det!

Vårt missförstånd bygger nog på att du pratade om dessa osäkra gränser, och jag pratade om att de räknats om till Sweref i registerkartdatabasen. Vilket de (flesta) alltså har; de ligger där, med Swerefkoordinater, men de är fortfarande lika osäkra.
Är vi helt sams nu?:D

Hursomhelst så har väl Bo Berglund fått sitt svar för längesen nu, och nu är det bara vi kartnördar som diskuterar detaljerna...

Haha, ja, jag känner mig helt sams... :thumbup:

Det jag EGENTLIGEN ville få fram var att Bo Berglund inte kan räkna med att få ut sina gränskoordinater genom ett knapptryck från lantmäteriet - och så får vi lämna vårt nörd-battle för den här gången... :)

Också sams...:)

Oj då, så mycket som hände här när jag var bortrest!

Åkte till Österrike den 19/5 och vandrade i VorArlbergs alp-trakter medförandes en Samsung S4Mini Androidtelefon med kart-appen "OruxMaps" plus kartor från OpenAndroMaps.
Det är förunderligt hur otroligt bra detta är! Förra året var jag i Bad Gastein och vi vandrade i hög terräng när reseguiden gick bort sig...
Men jag kunde plocka fram den sökta stigen på telefonen fast den var smalare än smal (kanske 20 cm bred) och nerbäddad i leran så den inte syntes från sidan. Bara att promenera tills kartan visade att man var på stigen och mycket riktigt så var den där kanske en meter bort!
Detta i högfjällsområde och med en telefon-GPS!

Vad nu detta har med SWEREF99 att göra....

Men nu är jag tillbaka och skall åka ut till landet om några dagar. Får se vad det kan ge med samma S4Mini och en annan app (Google Play Mobile Topographer) som kan mäta in punkter till någon halvmeters nogrannhet till SWEREF99.
Då lär jag se ifall mina egna transformationer från förrättningskoordinaterna är nåt att ha....
Mobile Topographers hemsida finns här.

Redigerat:
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.