D
Nej, hur ska jag kunna göra det.. han stod 25 meter bort i regnet och hade den bakom väskan.

Jag har också noterat detta på Maxis parkering vid ett tillfälle förra året. Att bilen blivit temporärt "stendöv" för att senare fungera fint. Med "stendöv" menar jag att den hör min nyckel om man står precis där mottagaren sitter, men inte annars. Givetvis fungerade allt fint 15 minuter senare. Dum som jag var så ringde jag inte polisen..

Dock brukar jag *alltid* kolla så att bilen blivit låst innan jag går ifrån den, och därför märkte vad som hände.

Jag tror sådant här är mycket vanligare än vad folk tror. Tjuven behöver ju inte åka iväg någonstans, det går bra att stjäla vad som nu finns i en parkerad bil under tiden ägaren handlar... alltid får de nått.

Egentligen borde man ju sätta upp en radio/spektrumanalysator på maxis parkering och föra lite statistik över hur mycket skit som sänds.

D
Ja det var precis det som hände... hände inte ett skit oavsett vilka knappar som trycktes. Helt död och så fort han begav sig iväg så fungerade allt igen.
För mig var det uppenbart att det var han... rörde sig på långt ut på gatan som om han stod och väntade på något och började gå i motsatt riktning när han förstod att han var busted.
Annars kan jag tänka mig att de placerar en i en parkerad bil om de vill vara mer diskreta. Polisen borde köra med lite lockbeten så skulle ta dessa svin rätt fort.

Att radiomottagningen störs behöver ju inte innebära att någon stör medvetet. Det finns nog rätt många störkällor ändå. Har också råkat ut för att jag måste gå väldigt nära men har tänkt att det säkerligen har naturliga orsaker. Men då är jag heller inte paranoid eller driver kommersiell verksamhet som bygger på att kränga trådburna larm. Visst förekommer störsändare men man ska heller inte överdriva risken.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
D DMOL skrev:
Det intressanta är att höra vad man förväntar sig av larm och larmcentral. Det var ju en del ingående frågor om hur snabbt larmcentralen reagerar etc, men som sagt är inbrottet redan över oavsett tillvägagångssätt.
För eller senare får du indikation på att något inte står rätt till, men då frågan vad du fått ut av larmet (gällande inbrott) och har tidsresponsen någon avgörande roll? Inga av de här larmen är ju utrustade med något som får inkräktaren att lämna platsen frivilligt. I idealfall skickas en bild som bekräftar att någon tagit sig in, är det störning går larm efter x minuter/timmar eller när alla lämnat bostaden. Är det ett dåligt larm händer inget alls.
Poängen är gör det så svårt som möjligt för inkräktaren att ta sig in i huset. Har de väl tagit sig in, gäller det att få dem ut, gör det olidligt genom larmet att stanna kvar längre än nödvändigt.
Men det är ju väl solklart att ett larm inte skyddar mot inbrott. Först byggs det upp en otrygghetskänsla hos villaägare och sedan kommer larmförsäljare och vill tuta i en att larmen skulle hjälpa.
Får man ett larm på sin mobil , ja, vad ska man göra då? Åka hem från jobbet? För vadå då? Man blir bara nervös och orolig.
Enligt min mening är larm bara bortkastade pengar.

Larm skyddar inte nödvändigtvis mot inbrott men man kanske kan minska skadan när det väl händer. Stressa tjuven. Samla bevis via kameror. Väcka upp grannarna och få vittnen.

Har man ett bra system så kan man ju kolla upp om det är något och ser man via kameror och andra sensorer att det är ett riktigt inbrott så kan man ju faktiskt ringa polisen. Dessutom vill man ju ändå åka hem och kolla vad som har hänt om det verkligen är ett inbrott. Sen ser jag inbrottslarm som bara en liten del av allt man kan larma för. Brand. Vattenläckage. Strömavbrott. Jag har övervakning på allt detta och mer därtill. Inte för att jag är orolig utan för att det känns tryggt att ha koll och att jag blir meddelad om något inte är som det ska.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H hanpa skrev:
Sen ser jag inbrottslarm som bara en liten del av allt man kan larma för. Brand. Vattenläckage. Strömavbrott. Jag har övervakning på allt detta och mer därtill.
Också ett sätt att stressa upp sig. Kanske en storstadsnojja. Ringa polisen? Ha!
Finns det någon i denna larmtråd som har en trovärdig solskenshistorie om att ett larm har hjälpt att förhindra någon av de nämnda incidenterna eller minska skadorna?

Stressa upp sig? Jag stressar inte upp mig. Vad är problemet med att ha koll på sitt hem?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Också ett sätt att stressa upp sig. Kanske en storstadsnojja. Ringa polisen? Ha!
Finns det någon i denna larmtråd som har en trovärdig solskenshistorie om att ett larm har hjälpt att förhindra någon av de nämnda incidenterna eller minska skadorna?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21939275.ab

• Gilla
hanpa
  • Laddar…
Larm är givetvis ingen garanti men av vissa målas det upp som en nackdel, kontra att inte ha det. Förstår inte alls den aspekten. Kan man öka risken att avstyra innan tjuven fått med sig för mycket och kanske att polisen hinner fram för att gripa tjuven så är ju detta bra.

Sen apropå störningsutrustning. Vad ska vi gissa på, av 100 villainbrott, hur många har utförts med stöd av störningsutrustning? Jag gissar friskt men tror att det är långt under 1 av 100. Så om någon av dessa 99 hade fått pling i mobilen, kollat kameror och ringt polisen så hade detta säkert gjort många gladare, utom tjuven...

T Thomas_Blekinge skrev:
Får man ett larm på sin mobil , ja, vad ska man göra då? Åka hem från jobbet? För vadå då? Man blir bara nervös och orolig.
Enligt min mening är larm bara bortkastade pengar.
Vi har larm för att dels kunna ringa räddningstjänsten om brand skulle bryta ut, dels för att minimera följdskador vid ett eventuellt inbrott, tex åka hem, ringa grannen, ringa släkting, så att inte huset står vidöppet i flera timmar i höstrusket/vinterkylan.

När det gäller inbrott är största poängen med larm att hindra följdskador. En uppbruten altandörr på semestern är inte kul att komma hem till efter en vecka med svenskt sommarväder. Kameror kopplat till larmcentral är givetvis positivt så tillvida att om de konstaterar ett inbrott skickas polisen dit.

Sen får man ha vilka åsikter om polisen man vill, men självklart är det bättre att polis kommer än att de inte kommer. Via jobb har jag varit med om säkert ett tjugotal inbrottsförsök och genomförda inbrott. Vid 2 tillfällen har polisen tagit busarna. Bra statistik? Nej, men utan att de kommit hade det varit 0.

För övrigt tycker jag att den bästa funktionen är att jag har brandskydd som är större. En brand som syns på kamerorna innebär brandkår direkt. Om det brinner i mitt hus vill jag absolut ha dit brandkåren, och det så fort som möjligt. Är jag dessutom hemma och ligger och sover, halvt omtöcknad av röken, är jag ytterst tacksam om de kommer snabbt som fan.

Utöver det kan man använda det som en extra backup om man står nyckellös vid dörren, om man tror att man glömde stänga av kaffekokaren eller om du fastnar på ett havererat tåg och hunden inte kommer ut.

Ja, alla de tjänsterna ingår i mitt larm - "i rimlig omfattning".

Seriöst? Människors intresse för att ha koll på sitt hem är väl högst seriöst. Men blanda inte ihop detta med att någon skulle tro att ett larm är en garanti mot att slippa inbrott eller annan skada. För det är det knappast någon som tror. Men ger det trygghet att ha det så är det i alla fall seriöst för den som ser behovet, eller hur?

Känns som en märklig artikel av Råd & Rön.

"Det har också hänt att jag har gått ut i skogen och väntat på att vakten ska dit och kolla. Sedan kan man gå tillbaka till huset, som då är olarmat, när vakten har åkt, säger han."

Ehh, varför skulle huset vara olarmat när "vakten" åkt? Det är ju rent tramsigt att tro det, varje gång som jag haft besök av väktare på min arbetsplats har de då absolut slagit på larmet när de lämnat lokalerna. De har vid flera tillfällen väntat på polis och stannat kvar, antingen tills de varit färdiga med sitt jobb, eller tills vi kommit till lokalen.

Och vad menar man med dubbla larm? "Ska man ha larm tycker både Christer Karlsson och Andreas Haatia att man ska ha dubbla larm: ett som går till ett vaktbolag och ett som tjuter även utanför huset."

Det behövs väl knappast dubbla larm för att få till en siren utomhus och samtidigt få uppkoppling till larmcentral.

Som är det som alltid frågan om vad syftet med larmet är. Nej, det är absolut ingen garanti mot inbrott.

• Gilla
Erik1977
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.