D
hsd hsd skrev:
[länk]
Polisen inbillar sig naturligtvis :crysmile:

Läst men inte förstått. :rolleyes::thumbdown:

D DMOL skrev:
Polisen inbillar sig naturligtvis :crysmile:
Nej de inbillar sig inte men fokus här var väl trådlösa larm? Artikeln handlar om att störa ut trådlösa nycklar till bilar vilket är något helt annat.

hsd
Samma teknik

Lika enkelt att skaffa

hsd hsd skrev:
Samma teknik

Lika enkelt att skaffa
Förklara så ett barn förstår hur en störsändare kan slå ut ett larm som Ajax.

Så här ser det nämligen ut:
1) Tjuven aktiverar störsändaren.
2) Ajax central upptäcker att den inte kan pinga detektorerna.
3) Ajax central byter frekvens.
4) Om Ajax central fortfarande inte får kontakt så skickar den sabotagelarm. Via IP-nät. Vilket är helt fritt från radiovågor.

Vad är det i denna kedja som en störsändare kan stoppa?

• Gilla
A_Camera
  • Laddar…
Det tar 1/5 - 5min mellan gångerna detektorerna vaknar upp. Och sedan ska detektorn upptäcka att frekvensen är blockerad och testa nästa.

Hur lång tid tar det innan centralen märker att en detektor saknas?

På någon minut borde man hinna komma in och slå sönder larmdosan.

RilleRock
Nyfiken Signalen kommer nå fram till larmcentralen, problemet är som 13th Marine skriver alltså den generella trögheten som finns i trådlösa system.

Ett tips är om man kan i sin CA minimera tid innan detektorbortfall registreras för default brukar det vara ganska högt tweakat för att inte ge fellarm vid normal drift.
Som i sin tur även fördröjer vid skarpt läge.

Larmcentralen bör väl ha åtminstone någon icke trådlös sensor plus sabotageskydd/detektering nog för att larmet hinner lösa ut innan allt är sönderslaget. Är det kopplat till larmcentral räcker det ju med att det hinner lösa ut en kort tid innan det slås sönder.

Ur robusthetsskäl bör man väl ha två oberoende larm/larmcentraler och då kan ju dessa övervaka varandra vad gäller sabotage, dvs chansen att tjuven hinner slå sönder båda innan någon av dem hinner larma är oerhört liten.

13th Marine 13th Marine skrev:
Hur lång tid tar det innan centralen märker att en detektor saknas?
Med kortaste intervall, 12 sekunder.

Men om detektorerna ska "prata" var 12:e sekund, så gäller det att byta batterier ofta.

Nåja. Jag nöjer mig med standardinställningen på 36 sekunder. Det är ju trots allt inte värdedepån i Västberga det här...

• Gilla
A_Camera
  • Laddar…
RilleRock
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nåja. Jag nöjer mig med standardinställningen på 36 sekunder. Det är ju trots allt inte värdedepån i Västberga det här...
Brytskydd, bakkantsregel och dörr/fönsterlås så är man är man uppe i de sekundrarna och LC får signalen om sabotage innan de har kommit in samt det är inte så himla dyrt.
Men det beror ju på var man lägger ribban.

Vill de in så går de in tänker jag. Att jag får veta det 30 sekunder tidigare kommer inte göra någon skillnad.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nä, det får vi hoppas. Vi vet ju hur det gick med den :....

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.