47 272 läst ·
96 svar
47k läst
96 svar
Hur omvandlar man 1kubik ved till energi/pris värde?
nimjab har helt rätt i det han skriver, man måste räkna med alternativkostnaden. Låt säga att man har ett vindkraftverk på tomten, då har man elen gratis, och då blir det billigare med eluppvärmt än med ved. Det är ju dock fel, eftersom att man kan sälja elen och köpa ved för pengarna, och då gå plus på det. Sen debbaten om man skulle idas att sälja veden eller elen i detta fallet, är oväsentlig, ska man ta med sådana saker i jämförelsen så går det aldrig att jämföra olika alternativ, man kan alltid hitta på nonsens parametrar som inte har med saken att göra.
Jag förstår resonemanget men tycker att det är svårt att applicera på livet fullt ut. Om man tänker på elda 20-kronors sedlar resonemanget så skulle det ju fortfarande vara billigare att elda sedlar(så länge tillgången är fri) än att köpa el för pengarna.
Istället för att köpa el/olja /pellets för pengarna man får in på försäljningen av sin kapade/huggna ved så skulle det vara ännu billigare att åka ut i skogen och hämta ännu mer ved.
Istället för att köpa el/olja /pellets för pengarna man får in på försäljningen av sin kapade/huggna ved så skulle det vara ännu billigare att åka ut i skogen och hämta ännu mer ved.
Och angående vedhanteringen och dess fördelar som motion vill jag påstå att effekten kanske är den motsatta. Ska man förbättra sin fysiska status ska det ske regelbundet, tränar man sällan men lägger relativt stor enegri på det under några veckor per år är skaderisken stor och dom ev. fysiska "vinsterna" försvinner mycket snabbt, efter bara några veckor. Så tyvärr är inte vedhuggning/klyvning av nått större värde rent fysiskt, för psyket kan det dock, hos vissa, vara bra då dom kan känna att dom är duktiga och gör nytta.
Din mening här illustrerar på ett bra sätt problemet med resonemanget. Det handlar inte om något alternativkostnad. Möjligen om en alternativ intäkt. Misstaget som görs är således att blanda ihop anskaffningskostnaden som är nära noll (för den som inte betalar för träden) med värdet på den förädlade produkten. Kostnader, tillgångars värden och intäkter är parametrar som ska särskiljas och när Nimajneb gjort det kan diskussionen fortsätta.Octavianus skrev:
Ser jag till min egen vedproduktion är anskaffningskostnaden noll kronor + några liter bensin till bilen.
Värdet på min klyvda ved mer än 1000 spänn kubiken tack vare de galna priserna på ved i säck här i Stockholm.
Men, eftersom jag inte kan tänka mig att sälja min ved har jag inte någon möjlig alternativ intäkt.
Sett till anskaffningsvärdet är veden gratis.
Sett till värdet på mitt vedlager eldar jag upp tillgångar för tusentals kronor varje år.
Sett till alternativa intäkter är värdet noll eftersom jag inte kan tänka mig att sälja veden till marknadspris.
De flesta privata plånböcker ser huvudsakligen till anskaffningsvärdet vilket också är rätt rimligt.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Nonsensparametrar ska man naturligtvis undvika. Men alternativkostnad handlar om det "näst bästa" alternativet, inte vilket alternativ som helst. Om försäljning inte är det näst bästa alternativet pga olika parametrar kanske att låta träden stå kvar i skogen är det näst bästa alternativet och då blir det annorlunda värde på veden.Octavianus skrev:nimjab har helt rätt i det han skriver, man måste räkna med alternativkostnaden. Låt säga att man har ett vindkraftverk på tomten, då har man elen gratis, och då blir det billigare med eluppvärmt än med ved. Det är ju dock fel, eftersom att man kan sälja elen och köpa ved för pengarna, och då gå plus på det. Sen debbaten om man skulle idas att sälja veden eller elen i detta fallet, är oväsentlig, ska man ta med sådana saker i jämförelsen så går det aldrig att jämföra olika alternativ, man kan alltid hitta på nonsens parametrar som inte har med saken att göra.
Man kan också uttrycka det i monetära termer. Jag kan elda med min egna ved i min kamin eller jag kan sälja den för 1000kr kubiken säg. Men för att förpacka, annonsera, lasta, boka möten med köpare, deklarera och bokföra (i förekommande fall) och för besväret med att ha löst folk springande hemma hos mig vill ha 1100kr kubiken i ersättning för (kalla det lön om du vill). Att elda upp den egna veden vill jag inte ha något betalt för, för det gör jag "gratis". Då är det billigare att elda upp veden i kaminen än att sälja den eftersom vedförsäljningen bara inbringar 1000kr kubiken och "kostnaderna" för försäljning är 1100 kr kubiken.
Alternativkostnad kan fortfarande vara en vettig utgångspunkt för TS frågeställning.
Redigerat av moderator:
Man kan uttrycka det som kostnaden att strunta i alternativet, kostnaden är den uteblivna intäkten om man står fast vid sitt val trots alternativet, därav begreppet alternativkostnad istället för alternativintäkt.MathiasS skrev:
Det känns som om det är känsligt att prata värdet i pris, många har olika syn på detta.
(blev smått deprimerad att jag inte köpte ny vedpanna istället för låter ju kalasbilligt att elda)
Tror jag får fokusera på bara energi istället.
Så enklast är väl att föra samtalet med kollegan på det viset. Hur mycket ved elda du iår, aha, 5 kubik, gånger 2500 kWh, det motsvarar. 12500kWh... Och sen låtabli att prata priset...
(blev smått deprimerad att jag inte köpte ny vedpanna istället för låter ju kalasbilligt att elda)
Tror jag får fokusera på bara energi istället.
Så enklast är väl att föra samtalet med kollegan på det viset. Hur mycket ved elda du iår, aha, 5 kubik, gånger 2500 kWh, det motsvarar. 12500kWh... Och sen låtabli att prata priset...
Kostnad hit å dit? Intäkter för ved om man istället för att elda den, sälja den? Lite väl mycket ordbajseri nu va?
Ryser man vid tanken av vedhantering och vedeldning så givetvis väljer man andra uppvärmningsalternativ. En modern vedanläggning idag har runt 90 % verkningsgrad och bra miljövärden. Finns inte så mycket mer att hämta där. På värmepumpsidan däremot tror jag verkningsgraden och effektiviteten ökat rejält om 10 år eller så.
Annars håller jag med att man köper hem långved för marknadspris (björkmassaved till industrin) för ca 12-15 öre kWh. Då tillkommer kapa, klyva, hantering och förluster i anläggningen.
Ryser man vid tanken av vedhantering och vedeldning så givetvis väljer man andra uppvärmningsalternativ. En modern vedanläggning idag har runt 90 % verkningsgrad och bra miljövärden. Finns inte så mycket mer att hämta där. På värmepumpsidan däremot tror jag verkningsgraden och effektiviteten ökat rejält om 10 år eller så.
Annars håller jag med att man köper hem långved för marknadspris (björkmassaved till industrin) för ca 12-15 öre kWh. Då tillkommer kapa, klyva, hantering och förluster i anläggningen.
Näe, när en potentiell intäkt bokförs som en kostnad, då blir det fel. I synnerhet när man diskuterar det i termer av en anskaffningskostnad.bra-byggare skrev:
Ja, det kan tyckas fel, men det är så man brukar göra, se t.exMathiasS skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alternativkostnad
Ingen bokföring görs heller någonstans, det är helt fiktivt det hela.
Redigerat av moderator:
Lika roligt varje gång jag deltar i denna typ av diskussion. Reaktionen brukar alltid bli densamma initialt, att så kan man ju inte räkna..
Efter lite fortsatt resonemang så brukar folk acceptera alternativintäktsmodellen och då brukar andra argument dyka upp, framförallt emotionella och inte rationella. Det blir lite samma sak som jägaren eller fiskaren som vill käka upp sin egen fångst för det smakar ju bäst.
Även om världsbilden totalt raseras pga av ovanstående resonemang finns det ingen anledning att bli upprörd, ingenting i vardagen har ju förändrats
Efter lite fortsatt resonemang så brukar folk acceptera alternativintäktsmodellen och då brukar andra argument dyka upp, framförallt emotionella och inte rationella. Det blir lite samma sak som jägaren eller fiskaren som vill käka upp sin egen fångst för det smakar ju bäst.
Även om världsbilden totalt raseras pga av ovanstående resonemang finns det ingen anledning att bli upprörd, ingenting i vardagen har ju förändrats
Om man inte har en vedprosessor, tar det en herrans tid och flera öl för att fylla en släpkärra med färdighúggen ved.
Innan min ved ligger i pannan har jag tagit i den åtta gånger. det finn ofta nästan nya vedanläggningar till salu pga. att säljaren bytt till bergvärme e.dy. Min tro är att det vanligtvis förhåller sig så att vedhanteringsarbetsinsatsen underskattats grovt. Likadant föhåller det sig på MCmarknaden. Det finns massor med nästan nya MC och dito utrustning xxxl till salu. Oftast Stora och dyra som bara gått några hundra mil. Att vara bekväm lönnfet gubbe och ung rebell samtidigt. Det rimmar illa.
Summa summarum.
Tycker man inte att det är kul att elda, skall man låta bli!!
Staffan
Innan min ved ligger i pannan har jag tagit i den åtta gånger. det finn ofta nästan nya vedanläggningar till salu pga. att säljaren bytt till bergvärme e.dy. Min tro är att det vanligtvis förhåller sig så att vedhanteringsarbetsinsatsen underskattats grovt. Likadant föhåller det sig på MCmarknaden. Det finns massor med nästan nya MC och dito utrustning xxxl till salu. Oftast Stora och dyra som bara gått några hundra mil. Att vara bekväm lönnfet gubbe och ung rebell samtidigt. Det rimmar illa.
Summa summarum.
Tycker man inte att det är kul att elda, skall man låta bli!!
Staffan