Hur jämnt måste underlaget vara för att det skall bli bra när man lägger våtrumsmatta?

Har byggt fall med golvspackel, vilket inte blev helt bäst, har slipat lite och tänker spackla i hålrum och någon dal.
Frågan är när kan vara nöjd, golvet blir liksom lite buckligt men det är fall mot golvbrunnen som det skall vara.

L
Det buckliga kommer att synas , blir detsamma som att måla , brister framhävs .
Spackla upp med lite tunt , ha en bred spackelspade att bre ut med , kan bli flera gånger , men du blir nöjd

T
Underlaget måste vara perfekt eftersom som man ser minsta lilla genom plastmattan, särskilt i släpljus. Ska du själv lägga mattan?

L Liteavvarje skrev:
Spackla upp med lite tunt , ha en bred spackelspade att bre ut med , kan bli flera gånger , men du blir nöjd
Finns det någon tumregel, typ på en 30cm sträcka får det max var en dal på 1 mm.
Vill vet när man kan sluta putsa på golvet.

T tank77 skrev:
Underlaget måste vara perfekt eftersom som man ser minsta lilla genom plastmattan, särskilt i släpljus. Ska du själv lägga mattan?
Angående ljus så har jag fönster på långsidan.

Mattan hade jag tänkt ta in en mattläggare för att lägga, misstänker att det är jävligt att brottas med den och dessutom kunna sova lugnt om natten med vetskapen att det är tätt.

T tank77 skrev:
Nu tar du i, matta sväljer ojämnheter mycket bättre än färg.
Pratar man 1mm så kommer det knappast synas.
Så länge man inte pratar knoppar eller liknande

Mattan är 1.5mm tjock och i stort sett helt stum så det mesta syns...

Jag kan nog säga att mattläggaren inte kommer att bli nöjd med din spackling, om det är en duktig...

• Gilla
Joak
  • Laddar…
nino nino skrev:
Mattan är 1.5mm tjock och i stort sett helt stum så det mesta syns...

Jag kan nog säga att mattläggaren inte kommer att bli nöjd med din spackling, om det är en duktig...
vad menar du inte bli nöjd med?

L Liteavvarje skrev:
Har spacklat en omgång idag ser ut att bli sjukt mycket bättre, kommer nog få spackla en omgång till på vissa ställen.

L
Du kan lägga ett halvlångt vattenpass eller en rak bräda på , lite lyse bakom så syns det direkt var det glipar , på så vis ser du var det fattas något , nu går det inte att få perfekt , men en liten glipa kan tolereras i ditt tycke

Har jobbat en hel del med duktiga läggare och har även lagt endel själv så jag anser mig som ganska duktig på att spackla...
Har gjort spackel jobbet några gånger åt dom och sagt att det är klart för läggning, samtliga gånger har dom spacklat efter mig.... så jag har spacklat så noga jag kan sen sagt att det är grovspacklat på slutet :)

• Gilla
Hallonbåten och 3 till
  • Laddar…
T
TS får gärna ge en återkoppling sedan om mattläggaren godkände underlaget;)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.