953 läst ·
11 svar
953 läst
11 svar
Marmoleum click på ojämnt underlag
Har just lagt ca 5kvm Marmoleum click på ett underlag av gammal plastmatta och på det vanlig lumppapp men upplever att det är svårt att få det jämt på alla ställen, särskilt in mot väggarna blir det att plattorna sviktar. Äldre byggnad så golvet i sig inte helt jämt men finns det något knep man kan ta till för att jämna ut?
Fyll ut med extra lumppapp på de ställen där det sviktar. Riv pappen istället för att klippa, så får bitarna inte så skarpa ”trösklar” i kanten.
Det skulle vara ännu bättre att ta bort plastmattan först så att du även kan slipa eller hyvla ner upphöjningar i undergolvet.
Det skulle vara ännu bättre att ta bort plastmattan först så att du även kan slipa eller hyvla ner upphöjningar i undergolvet.
Tack, har provat fylla ut med lumppapp men tycker det blir lätt så att de börjar glappa på nåt andra ställen om man tar för mycket. Riva som du säger har jag inte tänkt på det kanske är smart. Golvet ligger tillräckligt bra för att det inte ska kännas värt att riva ut mattan, skulle vilja få till det lite bättre bara eftersom så liten ytamrsnhp skrev:
Ja det är lite meckigt och blir sällan helt perfekt om man inte slätar ut undergolvet ordentligt. Lumppapp sätter sig, som nämns ovan, men det innebär att den även kan sätta sig för mycket så att det börjar svikta på nya ställen efter ett par år till. Dessutom kan undergolvet svikta lite om det är trä, så det finns många faktorer. Har Marmoleum click fortfarande kork på undersidan? Även korken formar sig lite med tiden tror jag.danny84 skrev:
Tack, har provat fylla ut med lumppapp men tycker det blir lätt så att de börjar glappa på nåt andra ställen om man tar för mycket. Riva som du säger har jag inte tänkt på det kanske är smart. Golvet ligger tillräckligt bra för att det inte ska kännas värt att riva ut mattan, skulle vilja få till det lite bättre bara eftersom så liten yta
Klickgolv är känsligare för ojämnheter än man kan tro. Jag vill minnas att vi fyllde i med något ännu tunnare än lumppapp på vissa ställen när vi la Marmoleum click. Jag kommer dock inte ihåg vad det kan ha varit.
Ok ja lite kanske det ger med sig med tiden och lite glapp kan jag leva med men det är mest in mot väggarna det blir som att plattorna inget får någon stöttning alls. Framförallt där dom är kapade och inpassade i mindre bitar.T Troberg skrev:
Ja det är kork under plattorna, funderade om det skulle vara bättre att lägga foam istället för lumppapp men en foam formar sig väl ännu mer. Betong under mattan.mrsnhp skrev:
Ja det är lite meckigt och blir sällan helt perfekt om man inte slätar ut undergolvet ordentligt. Lumppapp sätter sig, som nämns ovan, men det innebär att den även kan sätta sig för mycket så att det börjar svikta på nya ställen efter ett par år till. Dessutom kan undergolvet svikta lite om det är trä, så det finns många faktorer. Har Marmoleum click fortfarande kork på undersidan? Även korken formar sig lite med tiden tror jag.
Klickgolv är känsligare för ojämnheter än man kan tro. Jag vill minnas att vi fyllde i med något ännu tunnare än lumppapp på vissa ställen när vi la Marmoleum click. Jag kommer dock inte ihåg vad det kan ha varit.
Och det ställer till det lite när jag ska sätta smyglisterdanny84 skrev:
Jag la de här underlagsplattorna på diagonalen under linoleumplattor för att jämna ut. Det är ett gammalt trägolv under och diffar några mm. Det ska kunna jämna ut 3mm enligt specen. På några ställen närmast väggen var det större skillnader och då la jag helt enkelt dubbla lager med underlag. Jag lade golvet för drygt ett år sedan och det har hållit bra hittills.
https://www.bauhaus.se/golvunderlag-logoclic-eco-wood-5mm#go-to-description
https://www.bauhaus.se/golvunderlag-logoclic-eco-wood-5mm#go-to-description
Intressant. Tack för tipset!E Elspet skrev:Jag la de här underlagsplattorna på diagonalen under linoleumplattor för att jämna ut. Det är ett gammalt trägolv under och diffar några mm. Det ska kunna jämna ut 3mm enligt specen. På några ställen närmast väggen var det större skillnader och då la jag helt enkelt dubbla lager med underlag. Jag lade golvet för drygt ett år sedan och det har hållit bra hittills.
[länk]
Klicka här för att svara