Har byggt upp ett bjälklag på plintar för en komplementsbyggnad och har mätt upp diagonalen
Bjälklaget är 6000*6000mm och diagonalerna diffar 7mm(mätt med laser)
Är det tillräckligt bra?

Nu är jag ingen expert på bjälklag men har pysslat en del med utsättning av hus.
Då kryssmäter man ibland med måttband, vilket ju blir sämre noggrannhet på längre sträckor.

7mm är ju sämre än 0, men som hemmapulare är det kanske inte så stort problem.
Konstnärlig frihet i hörnorna får du kanske vara beredd på om du ens märker av det.

• Gilla
noone70
  • Laddar…

Bästa svaret

Om jag tänker rätt så betyder det att att hörnen på ena sidan ligger ca 2,5 mm fel.

Jag tänker: 7mm diff, gör att ena diagonalen är 3,5mm längre än "rätt". Den andra är 3,5 mm kortare än "rätt".

man kan rita en rätvinklig triangel där "felet" är hypotenusan, de båda räta sidorna i en sådan triangel är ungefär lika långa (Eftersom vinkeln i diagonalen i det här fallet är ca 45 grader, skriver ca. 45, för felet gör ju att den inte riktigt är exakt 45 grader).

Pythagoras sats ger att hypotenusan i kvadrat är lika med summan av resp. sida i kvadrat.

Så 3,5 i kvadrat är 12,25, delat i två 6,125 (som är kvadraten av en sida). Roten ur det: 2,47mm. Känner du dig ovan vid den här typen av beräkning så rita och mät i ritningen.

Det är ett fel man borde kunna leva med, eller korrigera när du ställer väggarna på bjälklaget.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Tack för svar.
Gjorde ny mätning i dag efter att bjälklaget fått spendera en dag i solen och jag med högre blodsockervärden 😀
Ett suddigt foto av en Bosch lasermätare som visar mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.