K
När vi byggde huset så justerades ventilationen in på enligt vår ventilationsritning med boverkets rekommenderade värde (8l/s per sovrum etc.) totalt ligger från och tilluft på ca 70 l/s och inställningen på vårt Heru S aggregat är ca 50%. Jag och framförallt min fru upplever att det ibland drar lite kallt från ventilerna och vi har kört mycket med bortaläget.

Det finns ju förstås en anledning till att staten ställer krav på ventilationen, men vad är bäst balans mellan bra inomhusluft, ekonomi och komfort. Trots reklamen för aggregatet utlovar 86% så står verkningsgraden på ca 75% vilket innebär att mycket värme försvinner den vägen.

Luften blir snabbt unken med aggregatet avstängt, så huset är tätt. Men vid 25-30% så är allt mycket behagligare. Tilluftstemperaturen ligger oftast på ca 19 grader med frånluft 21 så det blåser ju inte kallt "på riktigt"

Vad har ni för inställningar på era aggregat?

Är era ventkanaler ordentligt isolerade ? 19 grader är normalt, jag skulle aldrig köra på låg fart om det blir dålig luft.

Du anger inte när aggregatet installerades. Kan vara väldigt gammalt, 20 år? Utgående frånluft värmeväxlas i roterande värmeväxlare mot inkommande friskluft? Är det sådan ni har. Det sitter nog filter på ingående och även utgående luft. Ingensatta? Har du elvärme i aggregatet så inkommande luft efter värmeväxlaren kan värmas ytterligare med elvärme? Hur många m2 golvyta har ni?

Enl. Folkhälsomyndigheten riktvärde för ventilation i bostäder:

0,35 L/(m2 s) eller
minst 4 L/(person s)

Där:
L = Liter
m2 = golvyta i bostad.
s = sekund.

Luftväxlingstal, LW/h
dvs antal gånger luften byts ut per timma.

Arbets- och uppehållsrum
kontor: 5 till 10
garage: 5 till 15
kök: 3 till 5
bibliotek: upp till 20
laboratorie: 100 till 150
verkstad: 10 till 20

Privatbostad
vardagsrum: 2 till 4
kök: 25 till 30
badrum: upp till 8
sovrum: 1
tvättstuga: 6 till 8

Du kanske har temperaturgivare och kan själv räkna ut temperaturverkningsgraden, är det den du menar med verkningsgrad? Ditt aggregat anger själv alltså 0,75 i verkningsgrad.

Temperaturverkningsgrad
Ett mått på hur bra värmeåtervinningen är i ett ventilationsagregat.
Temperaturverkningsgrad = (T1 - T0)/(T2 - T0)

T0 = temperatur utomhusluft, oC
T1 = temperatur utomhusluft efter vvx, oC

T2 = temperatur inomhusluft, oC
T3 = temperatur inomhusluft efter vvx, oC

Redigerat:
K
Okej så det är så det fungerar. Det är installerat för ungefär fem år sedan. Vi byter filter två gånger per år, det ser inte ut att fastna så hemskt mycket i filtrena, men byter för sak skull. Däremot fastnar det mycket skit kring ventilerna.. statisk elektricitet?

Det är fjärrkontrollens display som visar 75%

Om jag minns rätt så ska 0,35l/s m2 motsvara ett luftväxlingstal på 0,5.

Men tänker du att jag kan sikta på ca 20 l/s 4 l/s * 5 personer för att det inte ska vara ohälsosamt?
Det borde motsvara typ 20% i inställning...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är era ventkanaler ordentligt isolerade ? 19 grader är normalt, jag skulle aldrig köra på låg fart om det blir dålig luft.
Det blir inte dålig luft så länge det är på. Det är det som är grejen. Med de korrekta inställningarna drar det något från ventilerna... På 20% är luften hur bra som helst, även om det kan bli lite immigt på spegeln vid dusch.

Men stänger jag av helt blir luften kass på nolltid.

• Gilla
Agi
  • Laddar…
Och jag skulle tro att återvinningen pendlar lite mellan ca 75 och 85 % återvinningen ligger inte konstant utan varierar lite. Och värmeförlusterna är inte speciellt många kWh. Det är INTE ventilationen som drar den stora boven när det gäller "värmeförluster" i hus.

OK, 5 år gammalt, ja då borde det vara väl funktionerande.

Se själv folkhälsomyndighetens riktvärden:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...terande-vagledning-om-ventilation/#Riktvarden

Ni säger inkommande luft in i rummen är 19 grader och lufttemperatur ut ur rummen är 21 grader. Då värmer ni alltså luften i huset med spillvärme från, spis, datorer, kroppsvärme m.m. 2 grader.

Om ni har total golvyta 235 m2 och golv-tak 2,6 m, då är 0,35 L/(m2 s) luftväxlingstal 0,50 ja

"Avsätts skit vid ventilerna" menar du vid ventiler för utgående luft från rummen? Det måste vara där du menar, annars skulle du inte sett "skiten". När strömningsriktningen på luft innehållande damm ändras tvärt, då hänger inte dammet med luften utan avsätts. Ju högre ventilation ni har desto mer damm avsätts.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.