Hej,

här kommer en fråga jag har försökt att räkna på men inte riktigt kommer vidare med.

Jag försöker räkna ut hur mycket värme en pool avger för att avgöra om det är ekonomiskt försvarsbart att skaffa en automatiskt pooltäcke, alltså ett sådant som täcker poolen automatiskt när den inte används (som jag förövrigt tycker var skitdyrt!). Egentligen ska man väl kanske ha täcke på poolen ändå men eftersom denna pool är inomhus så har det inte kommit upp på agendan för poolägaren ännu.

Dock så går jag bet. Jag har försökt med några matematiska formler men tror det bara blir fel, jag fick att poolen avger 13 275 kWh per år vilket låter som för mycket. Poolen är 32 grader varm och omgivningen i rummet 26 grader, poolen är rätt stor, 55-60 kvm.

Ni som kanske har pool eller är mer begåvade gällande beräkningar, vad tror ni kan vara rimligt att denna pool avger för energi? Behövs det någon mer information för att avgöra?

Det är rätt klurigt att räkna på, i synnerhet utomhus eftersom vind påverkar rätt mycket.

Jag räknar med att jag tillför 15kkwh för min 4x7 utomhuspool med pooltak, så dina förlustberäkningar är säkert inte alls tokiga för en pool inne. Jag gissar att fuktproblematiken inomhus blir rätt besvärlig om man inte har något pooltäcke alls. Måste du ha en automatiskt täckning? Även bubbelplast som flyter lär göra stor skillnad för avdunstningen.

Om du googlar "pool condensation" hittar du en hel del beräkningsmaterial och även dimensioneringsguider för ventilation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.