Om någon orkar att ta sig tid vore jag tacksam!

Så här ser förutsättningarna ut:

- Vi får ut 39.000 kr efter skatt
- Vi bor i Stockholms län (kranskommun) och har båda fasta jobb inom vårdsektorn (tandläkare respektive sjuksköterska) och risken för arbetslöshet är i det närmsta obefintlig.
- Vi har en ettåring och planerar att skaffa barn nr 2 om några år.
- Vi har CSN-lån som vi betalar av med 1800 kr/mån.
- Vi har lån på en tomt, ca 750.000 kr, som vi vill bygga hus på.
- Vi har inga andra tillgångar förutom en bil (VW 2004) som är köpt kontant. Inget sparande att tala om, i skrivande stund ca 45.000 kr. Ingen handpenning alltså...
- Hus i det här området ligger ute på Hemnet för runt 3 milj.

Vad skulle banken tycka om detta? Vi har ju alltså en tomt (inte vilken tomt som helst utan den perfekta tomten, perfekt läge, perfekt storlek och perfekta grannar) som står och drar pengar. Det smartaste hade ju varit att köpa en bostadsrätt och göra bostadskarriär men nu var vi dumma(?) som föll för den perfekta tomten. Vad ska vi göra?

/Karin

S
En gissning är att ni kan få lån (totalt alltså) på ca 2 500 000kr - 3 000 000kr
Men ni måste nog skjuta till lite handpenning, tror inte SBAB (som normalt lånar ut upp till 95%) lånar ut 95% förrän huset är klart, men det kanske går att lösa på något sätt

Tack för ditt svar! Vi ska prata med flera banker, väntar just nu på offert från Björklidenhus..

Skulle bli förvånad om någon bank sa nej till att låna ut upp till 3 miljoner. Förmodligen skulle ni få låna mer än så men det låter inte som att ni vill eller behöver låna mer än så.

Problemet som bankerna kommer att belysa är att ni saknar möjliget till minst 10 % i kontantinsats (SBAB tror jag bara kräver 5 %). Men jag tror ändå att ni, om ni träffar rätt bankman/kvinna kan få låna 100 % av det ni behöver. Ni borde inte behöva mer än maximalt 2,5 milj gissar jagmed tanke på att ni redan har tomten. Ni borde inte klassas som riskkunder med era utbildningar och fasta anställningar. Undantag kan alltid göras och lägger man upp det bra vid ett möte (dvs charmar, tjatar, argumenterar, visar på fakta) med banken kan de säkert belåna 100 %. Topplånet kommer givetvis amorteras hårdare än det som ligger inom 75 % av fastighetens värdering. Hade jag haft pengarna skulle jag lånat ut till er direkt ;). Lycka till!

Hur länge har ni haft tomten? Går det kanske att göra en uppvärdering så ni kan belåna den mera för att få tillgång till en högre kontantinsats till huset!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.