S Strontus skrev:
Ta t ex 10 A vid 230 V ( =2 300 kW)
Fast utan k.

• Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
E
Fotografen Fotografen skrev:
Det var ett lite märkligt dokument du hänvisar till...bla säger man att enheten för induktans är ohm vilket är direkt fel men mellan raderna menar man induktiv reaktans...man pratar om i(t) vilket förvisso är korrekt men man förenklar ner det till batterilikströmsnivå så att det blir obegripligt av den anledningen?
Hela stycket känns som om det är skrivet av en akademiker från filosofiska fakulteten, snabbutbildad i ellära.
Det du skriver stämmer inte riktigt.
Enheten för induktans mäts i Henry, storleken på denna är avgörande för den induktiva reaktansen som mäts i Ohm enligt den klassiska formeln. 2 x Pi(3,14..) x frekvens (f=50Hz) x induktansen L.

Detta är av stort intresse när det kommer till luftledningar och vid dessa spänningar är det viktigt att fasvrida, växla ledarnas position med jämna mellanrum.

Elkablar där pratar man mer om den kapacitiv reaktansen men som Thomas från Blekinge skriver kan man dra längre sträckor som likströmskablar.

Jag vill nog påstå att det jag skriver stämmer.
I dokumentet står uttryckligen "Resistansen i stamnätet är låg i förhållande induktansen. Enheten för resistans och induktans är ohm(Ω)." Man rör ihop begreppen resistans, induktans, reaktans. Man talar om induktansen som ett motstånd vilket är fel, induktansen åstadkommer reaktans vilket kan beskrivas som "ett slags" motstånd som dessutom orsakar fasvridning, vilket i sin tur ger andra klurigheter att bemästra.

Annars håller jag med om innehållet i inlägg #17.:)

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Fast utan k.
Ja, det har du så klart rätt i (y) Fel av mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.