7 104 läst ·
51 svar
7k läst
51 svar
Hur mycket sömn får ni?
Nu när jag bygger hus sent på kvällarna blir det oftast 5h sömn vilket är min för att fungera på dagarna givet att jag tar mig en stor kopp kaffe på kvällen (utan den koppen blir sömnbehovet en timme mer vilket får en att fundera hur nyttigt det egentligen är med kaffe :eek
Före jag hade barn var mitt sömnbehov ytterligare en timme mer men på något magiskt sätt klarar jag mig med mindre med barn.
Före jag hade barn var mitt sömnbehov ytterligare en timme mer men på något magiskt sätt klarar jag mig med mindre med barn.
Beror på vilket skift jag jobbar, jobbar jag fm så är det alldeles för lite... Helt oförmögen att lägga mig innan 12 och när klockan då ringer 04:45 blir det inte så många timmar tyvärr. Märker dock en stor skillnad mot för bara några år sedan, då kunde man ju glatt vara uppe och lalla runt i dagar i sträck med någon timme sömn här och där. Nu är jag ju helt förstörd efter 7 dagar på förmiddagsskiftet. 
För de mesta för lite, som många andra 
Brukar försöka komma i säng strax efter 22 då jag ska jobba fm, börjar 06.
När det är em-skift brukar jag försöka sova ikapp förmiddagarna och börjar få svårt att sova efter nätterna, stupar i säng men vaknar på tok för tidigt, och efter 2nattskift är det dags att vända tillbaka dygnet.
Brukar försöka komma i säng strax efter 22 då jag ska jobba fm, börjar 06.
När det är em-skift brukar jag försöka sova ikapp förmiddagarna och börjar få svårt att sova efter nätterna, stupar i säng men vaknar på tok för tidigt, och efter 2nattskift är det dags att vända tillbaka dygnet.
Hade lättare att uthärda sömnbrist till 30-årsåldern, sen blev det mycket segare. Det sägs att man ska behöva mindre sömn när man blir äldre men innan man kommer så långt verkar det visst vara en riktig gubbdipp 
När jag var liten hade jag stora sömnproblem..
Kunde vara vaken i dygn ha ha ätit alla sömnmedel utan recept ( sjukvården gav aldrig ut sånt )
Sen jag började bygga hus har jag kunnat lägga mig på kudden och däcka av på en minut vilket underlättar när man ska sova få timmar
Får iofs dåligt minne när jag sover för lite, men istället för att jobba mindre så började jag skriva ner allt istället
Kunde vara vaken i dygn ha ha ätit alla sömnmedel utan recept ( sjukvården gav aldrig ut sånt )
Sen jag började bygga hus har jag kunnat lägga mig på kudden och däcka av på en minut vilket underlättar när man ska sova få timmar
Får iofs dåligt minne när jag sover för lite, men istället för att jobba mindre så började jag skriva ner allt istället
Nu när tempraturen är rimlig igen så lägger jag mig mellan 2300-2330, ev läser lite.
Går upp 0630. Sover oftast 3-4h i ett sträck, vaknar öppnar/stänger fönstret mer eller tar på mig filten också, sen sover jag vidare till klockan ringer.
På helgen så lägger jag mig runt samma tid oftast, om jag inte powernappar i soffan på eftermiddagen som idag... :/
Vaknar runt 0830 på helgen.
Går upp 0630. Sover oftast 3-4h i ett sträck, vaknar öppnar/stänger fönstret mer eller tar på mig filten också, sen sover jag vidare till klockan ringer.
På helgen så lägger jag mig runt samma tid oftast, om jag inte powernappar i soffan på eftermiddagen som idag... :/
Vaknar runt 0830 på helgen.
Hmm, här håller en stor orättvisa på att uppdagas. Vissa behöver 4 timmars sömn och andra 9. Säg att man är på jobbet 8 timmar + 1 timmes lunch, 2x45 minuter resväg, 2,5 timmar för "nödvändigheter" (laga mat, städa, diska, klippa gräs, hjälpa ungarna med läxor osv). Kvar till övrigt blir då 2 timmar för den med stort sömnbehov och 7 för den som klarar sig med lite...dvs en skillnad på 250%. Jag ska genast ta kontakt med ansvariga myndigheter så att dom kan införa en pigghets-skatt på er som erkänt att ni klarar er med fyra timmar. Dessa pengar ska användas för att betala ut bidrag till mig och andra tröttisar så att vi kan börja jobba halvtid istället och få motsvarande tid över. 