Jag har en hall där jag ska lägga parkettgolv på 22mm golvspånskiva. Parkettgolvet är kärs 3-stav. På ett ställe har jag en skarv mot en klinkerslagd yta. Parkett golvet kommer ligga med "ändträet" mot skarven. Skarven är 2m lång. Klinkersytan kommer ca 3-4mm högre än parkettytan. Förutom att det är svårt att fästa en list på något vettigt sätt så hade jag helst inte velat ha någon list där. Jag tänkte ev prova och lägga en mjukfog där. Men för att kunna göra det så måste parketten på något sätt förankras i underlaget. annars lyfter ju parketten och mjukfogen kommer gå sönder direkt. rörelsen i sidled kanske också är ett problem för mjukfogen? Hur mkr rör sig sådana här parkettgolv i praktiken. Rekommendationen är ju att ha 10mm glipa runt om mot väggar när man lägger. Men jag antar att det är stora marginaler där.

Vad skulle hända om jag helt enkelt fäste varje parkettbit i underlaget på en sträcka av 2m. Skulle det funka i praktiken? Kanske skulle det räcka om jag fäste ca 1,5m på mitten av den sträckan.

Någon som gjort något liknande?

En sån här, finns nog med olika höjder på sidorna

Ekfärgad golvlist för matta med metallbas, höjd 12 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om det skulle funka eller inte beror ju helt på om golvet kan röra sig helt fritt och tillräckligt mycket åt alla andra håll. Hur mycket ett golv rör sig beror på hur mycket luftfuktigheten i golvet ändrar sig under året. Nu är det som torrast (om det är normal inomhustemperatur och fuktighet) så golvet kommer att växa de kommande 6 månaderna.

Det är inte alls svårt att fästa en övergångslist mellan klinker och parkett, det fungerar utmärkt med dubbelhäftande tejp på klinkern eller parketten.

En sådan list kommer inte bli snyggt i mitt fall. klinkergolvet är för grovt och ojämt. Det är ett terasso lagt utan varken fog eller fix. Det stengolvet är från 1972 Jag har inte heller något att fästa skenan i. skenan skulle hamna precis i skarven mellan grovgjuten klack och golvspån. Det är en ojämn övergång där med en glipa mellan betong och spån.

Kanske jag missförstår, men har du flytande golv så är det ju inte "fäst" någonstans.

Du kan ju "chansa" på att bara lägga en mjukfog mellan klinker och parkett, men jag skulle nog lämna 5-6 mm glipa. Risken finns ju att mjukfogen dras sönder, eller lossnar efter att golvet "satt sig", men då är det ju bara att lägga ny.
Mjukfogen i sig "limmar" ju också golvet lite.

Om jag ska lägga en mjukfog där så är det väl två olika rörelser som riskerar att trassla. Dels att golvet fladdrar lite upp och ner. Det kanske sätter sig med tiden. Och då är det ju bara att foga om. Men sedan är det rörelsen på grund av att golvet sväller och krymper. Det är den rörelsen jag är lite fundersam på hur stor den är i praktiken? Om en mjukfog på säg 5 mm inte skjuvas sönder av en sådan rörelse. Då borde det ju även vara lugnt att helt enkelt fästa parketten i undergolvet. Skruva i not/fjäder, eller limma mot golvspånet. limma med en sträng PL200 några cm från skarven till klinkersgolvet kanske.

Jag kollade med golvtillverkaren idag. Det är bara att limma parkettgolvet i golvspånet. Det skulle inte vara några problem. Så jag provar väl det då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.