61 110 läst ·
496 svar
61k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
...o hur skulle den "frågan" se ut i praktiken? -Jo hej, jag undrar om du kan lista alla ingående delar du behöver för att koppla in våra element och vad du vill ha betalt för delarna, så ska jag kolla vad dom egentligen borde kosta innan vi bestämmer om vi ska anlita dig eller ej.H HenrikDI skrev:Det är väl helt irrelevant vad de har för listpriser och priser Vi som kunder får nån gång lära oss fråga FÖRE eller så är det bara att betala. Helt sjukt detta att varenda faktura hela tiden ska gnällas o prutas på i forum online och gärna då ska hantverkarna skrämmas med "Vi lägger ut dig på internet om du inte ger oss bättre pris i efterhand"..
Ja herregud 😂Ola C skrev:
Det finns kunder och sen finns det kunder. Ni som vet ni vet!
Hantverkaren lär få sig ett gott skratt iaf 😂🤭
Vi kanske också borde fråga om de tänkte dyka upp som avtalat, om de tänkte göra ett bra jobb, om de tänkte följa branschregler, ritningar, osv.?H HenrikDI skrev:
Själv provar jag mig fram och orkar oftast inte bråka om jag är missnöjd. Det är så j-kla mycket som kan bli fel tyvärr.
Sjukt dåligt rabatt avtal…. Du kan inte vara en rörmokare utan en vanlig random privatperson kund som lyckats få ett konto på Ahlsell.Tomtom79 skrev:
En liten demonstration i hur Ahlsells system fungerar. Några artiklar ur ovanstående. Jag skapar en kundoffert.
Först visar jag mitt pris.
[bild]
Sen lägger jag till en marginal på 15% för att jag lägger lite tid på att beställa grejorna.
[bild]
400:- tar jag således för att hantera inköpet. Det kostar ju ändå en liten slant för mina minuter att knappa in, beställa, hantera fakturan osv.
Men jag är inte helt nöjd så jag tar bort marginalen, väljer bruttopris istället men lägger till en fin rabatt på 30% för kunden.
[bild]
Nu lutar jag mig tillbaka och hoppas att kunden är gladare för att ha fått 30% rabatt istället för att jag lägger på 15% i marginal...
Allt gör jag direkt i Ahlsells webshop och kan få ut en PDF som jag skickar till kund direkt. Detta, inkl att söka upp varorna, göra offert och skriva inlägget tog mindre än 5 minuter
Det där var inte mycket till svar på frågan. Tycker du att det är ett orimligt önskemål att i förväg få veta ungefär vad ett arbete kommer att kosta eller vad menar du?M MHK2 skrev:
Vissa hantverkare debiterar kanske runt 0-25 procent över vad nätbutikerna tar för standardprylar. Andra kan ligga på 400 procent över. Är det inte rimligt att kunden vet vilken typ man gör affär med innan fakturan dyker upp?
Ja med såna här kunder som skriver här så kommer ni få vänta. De flesta som skriver här och tycker allt är för dyrt och anser mokaren är ockrare borde inte ha hus ni borde hyra istället men göm inte för guds skull att fråga vad inköpspriset är på huset så ni inte får betala ockerhyra!😅😂😂😂😂😂Alfredo skrev:
Ja och helt ärligt jag menar allvar och önskar inga kritiker lycka till utan snarare tvärtom2 2masR skrev:
Du har verkligen totalt missat hela poängen med diskussionen kring inköpspris och falska prislistor från leverantörer.2 2masR skrev:
Du har nog helt missat vilken kommentar jag svara på. Vet mycket väl vad tråden handlar om och det var inte falska prislistor från leverantörerna utan hur mycket rabatt rörmokaren har hos lundagrossisten.Dowser4711 skrev:
Du borde gå kurs i läsförståelse om man ska kommentera i byggahus.se
Och grunden var just de falska prislistorna som vissa oseriösa aktörer använder sig av.2 2masR skrev:
Dvs prislistor som *ingen* betalar.
Så, du kan ju testa och ta den där kursen först.
Nä inte ens det var grunden ts tyckte att det var dyr mtrl. Som hon fick betala när hon hade sin radiator självDowser4711 skrev:
Detta är vad TS efterfrågade:Dowser4711 skrev:
Jag undrar om någon vet ungefär vad Lundagrossisten ger för rabatter/kickback?
I detta fall gäller det en VVS kille med egen liten firma.
Han fakturerade oss 17.000kr inkl moms för material till två element och byte av inkommande vatten avstängning. Hutlöst. Arbetstiden var 7 h inkl att handla. Själva elementen hade vi köpt själva. Ca 12 meter rör totalt. Inga konstigheter.
Han bifogade underlag från Lundagrossisten, men vägrar ge oss någon rabatt.
Givetvis borde vi inte ha låtit honom handla eller förhandlat rabatt i förväg. Men vi var inte på hugget denna gång och det står oss nu dyrt.