E Ekke018 skrev:
Finns ju ingen hantverkare som har lager i bilen, då missar dom ju möjligheten att ta betalt för tiden det tar att handla (+ den obligatoriska fikarasten).
På standardprylar (rörböjar och liknande) tillför grossisterna inget mervärde jämfört med att handla identiska prylar på biltema och att då ta 200% mer är helt obegripligt.
I de fall de lagerför specialprylar (sådant som måste beställas) kan jag tycka att ett litet påslag kan vara motiverat.
Nu förstår verkligen ingenting om företagsekonomi.
Att åka till grossen och fika ger inte extra betalt för företaget eftersom företaget fakturerar ändå ca 8 timmar per dag.

Att ha lager i bilen som jag har ger dessutom mer pengar i kassan eftersom jag kan alltid sälja mer grejer till kunden och jag slipper åka till grossen och hämta vilket alltid är minusaffär eftersom då kan jag göra 4 jobb på en dag istället för 2, alltså jag hinner sälja mer material, dessutom är kunden nöjd med bra service och att hon slipper extra kostnad till grossisten.
Utöver det har jag egen lager med massa prylar så att jag kan alltid slutföra jobbet om det finns inte hos grossen

Fairlane
M MHK2 skrev:
Vore kul att följa tex dig när du beställer ett jobb, du köper allt mtrl ”till rätt pris” och ber hantverkaren fixa det. Och allt är på plats när hantverkaren knackar på dörren kl 700!? Att du tänkt på precis allt från den korta skruven till den längre skruven och till ex bergvärmepumpen, och allt där mellan. Allt flyter på?

Nä det går ingen på, inte ens du som bara klagar dessutom.
Hur ska du lösa detta då när ingen vill hjälpa dig?

Ta in pris på det mtrl som hantverkaren tillsammans med kunden VET att detta måste vi ha då är saken biff. Sedan tillkommer mycket mer som är oförutsägbart innan jobbet påbörjades.
Hantverkaren får ju 1000 kr/h för att köpa material, men det duger inte utan man måste tjäna ytterligare 5000 kr på ett litet jobb?

• Wow
  • Haha
  • Gilla
Nekovh och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Struntprat. Varför skulle du lämna garanti på något du inte har köpt? Det är väl bara att klargöra för kunden avd som gäller?
Dock enligt svenskt lag är det du pratar strunt.
Vi rörmokare ansvarar det vi installerar, 10 år.
Inte så roligt när man tänker efter.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är det inte. Om jag som elektriker exempelvis installerar/ansluter en tvättmaskin som kunden själv köpt har jag naturligtvis inget garantiansvar om maskinen går sönder.

Jag har ansvar för att min inkoppling är korrekt men inget mer.

Sen att det kan bli väldigt struligt att reda ut vem som ansvarar för vad om kunden själv köpt en massa olika "prylar" är en annan sak så jag kan som sagt förstå att man väljer bort såna arbeten om man kan.
Det funkar inte så tyvärr, om jag som rörmokare installerar en Kina blandare och det läcker och orsakar en vattenskada är jag även ansvarig eftersom i rätten man antar att kunden har ingen kompetens att avgöra vilket material är lämpligt och jag som fackman antas ha den kompetensen. Detta kan man inte avtala bort.

Fairlane Fairlane skrev:
Om du får en förfrågan om ett jobb där det är rätt många timmar och väldigt lite material så tackar du nej, för att du går med förlust på den typen av jobb?
Man går back med jobb som inte innehåller materialförsäljning, dessa jobb prioriteras bort också.

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Dock enligt svenskt lag är det du pratar strunt.
Vi rörmokare ansvarar det vi installerar, 10 år.
Inte så roligt när man tänker efter.
Ja, det har hävdats flera gånger i tråden men än så länge har ingen lyckats presentera en hänvisning till den lag som skulle reglera detta. Så jag fortsätter att hävda att det är struntprat och bara ännu ett dåligt argument av de som försöker försvara sina oskäliga materialpriser.

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Det funkar inte så tyvärr, om jag som rörmokare installerar en Kina blandare...
Och som vanligt vid dessa diskussioner så kommer hantverkarna dragandes med Kina och Biltema... Om kunden köpt en Gustafsbergsblandare då för halva kostnaden som du hade krävt? Är den sämre än samma blandare köpt av dig?

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
det är ju inte hantverkaren som har materialet på lager hemma utan hos grossisten. Grossisten har samma pris som ladorna till kund men helt plötsligt så skall hantverkaren ta sig äran för den tillgänglighet. Säg en enda bransch det fungerar på liknande sätt?
Jag har iallafall egen lager och välfylld servicebil, vad snackar du om?

A atomlab skrev:
Klar du klan ge 10års garanti om du fakturerar en blandare 6ggr priset den kostar.
6 gånger... nej,10 gånger tar jag och 1000kr servicebil 🤑🤑🤑

L Lassiter skrev:
folk förstår inte att vi företagare ge 10 års garanti på jobbet enligt svenskt lag.
Nej det förstår nog ingen eftersom garanti är ett fullkomligt frivilligt åtagande och inget som krävs enligt någon svensk lag! 😉

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns tusen trådar på forumet om hantverkare som förnekar något ansvar, garanti och bara skyller ifrån sig.
För att inte tala om alla företag som går i konkurs under tio års tid.
Det är dessutom inte garanti på jobbet vi pratar om utan materialet och det har man även när man köper det själv.
Om du menar att det är längre garanti på material som hantverkaren köper får du gärna länka garantivillkoren. Men några såna lär vi aldrig se....🤔
Värdelösa rörmokare går i konkurs, du ska inte anlita såna!
Jag svarar alltid på telefon, mina kunder är nästan som mina barn och dom gör mig rika, Win-win eller hur 😊?
Man ger viss garanti på installationen enligt lag.

L Lassiter skrev:
Nej det finns inga lagkrav på garanti. Du blandar ihop begreppen.

Fairlane Fairlane skrev:
Jo det tror jag faktiskt att de flesta gör och att man för den sakens skulle måste lägga på 200-400% på materialet. Nu tror jag inte du tillhör den skaran, men du försvarar den.
Inga rörmokare tar 200-400% påslag.
Kanske elektriker eftersom dom säljer billiga prylar och då måste procentuellt ta mer påslag för att täcka kostnader.

L Lassiter skrev:
Konstigt att t ex konsumentverket har en annan uppfattning? Du får nog upplysa deras jurister om vad det står i lagen.

Bild som förklarar vad en garanti är och när den gäller, samt att det är frivilligt för företag att erbjuda garanti, från Konsument Europa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och som vanligt vid dessa diskussioner så kommer hantverkarna dragandes med Kina och Biltema... Om kunden köpt en Gustafsbergsblandare då för halva kostnaden som du hade krävt? Är den sämre än samma blandare köpt av dig?
Det förekommer Kina skit hela tiden.
Jag gör inga jobb med sånt, mina kunder köper inte material för mina jobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.