P
L Lassiter skrev:
Det förekommer Kina skit hela tiden.
Jag gör inga jobb med sånt, mina kunder köper inte material för mina jobb.
Det är helt ok att tacka nej till kunder som vill köpa eget material, det gör de flesta seriösa företagare!

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L Lassiter skrev:
Inga rörmokare tar 200-400% påslag.
Kanske elektriker eftersom dom säljer billiga prylar och då måste procentuellt ta mer påslag för att täcka kostnader.
Du har listan i #31. Hur stort är påslaget?

• Gilla
Sara Mal
  • Laddar…
Fairlane
L Lassiter skrev:
Man går back med jobb som inte innehåller materialförsäljning, dessa jobb prioriteras bort också.
Det är väl där vi anser att timtaxan är fel, alldeles för låg.

Nu skiljer det lite på el och rör, men det är relativt vanligt att en folk rekommenderas ta hem en elektriker och se över anläggningen. Det blir lite lustigt om elektrikern måste sälja en massa material för att göra jobbet.

Jag kan också lämna in bilen på felsökning utan att jag behöver köpa en massa material

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varierar

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det finns inga lagkrav på garanti. Du blandar ihop begreppen.
10 års ansvarstid, eller "10 års garanti", innebär att en rörmokare (eller företaget han/hon representerar) har en skyldighet att stå för eventuella fel eller brister i utfört arbete under en period av 10 år efter att arbetet har slutförts. Detta gäller särskilt för arbete som rör väsentliga installationer, som VVS-system, där fel kan leda till allvarliga skador eller problem, såsom vattenskador.

Här är några centrala punkter kring 10 års ansvarstid för en rörmokare:

1. **Täckning av fel och brister**: Om det uppstår problem relaterade till det arbete som utförts (till exempel läckor, installationsfel eller brister i material), har kunden rätt att begära att rörmokaren åtgärdar detta utan extra kostnad inom de första 10 åren.

2. **Kundens rättigheter**: Kunden kan kräva reparation eller kompensation om problemen beror på bristande arbete eller material som inte höll den standard som förväntas.

3. **Begränsningar**: Det finns begränsningar för vad som omfattas av ansvarstiden. Om kunden själv har orsakat skador eller om arbetet har modifierats eller underhållits på olämpligt sätt kan rörmokaren friskriva sig från ansvar.

4. **Dokumentation**: Det är viktigt att ha skriftlig dokumentation av det utförda arbetet och eventuell garanti. Detta inkluderar kvitton, avtal och eventuella besiktningsprotokoll.

5. **Lagliga och avtalsenliga krav**: Ansvarstiden kan också påverkas av lagar och regler i det land eller den region där arbetet utförs. Det är viktigt att rörmokaren följer dessa krav och att kunden är medveten om sina rättigheter.

Sammanfattningsvis innebär 10 års ansvarstid för en rörmokare ett skydd för kunden mot felaktigt utfört arbete och ger en garanti för kvalitet och pålitlighet. Kunden kan känna sig trygg i att eventuella problem som uppstår under denna period kommer att hanteras av rörmokaren.

Fairlane Fairlane skrev:
Hantverkaren får ju 1000 kr/h för att köpa material, men det duger inte utan man måste tjäna ytterligare 5000 kr på ett litet jobb?
Då rekommenderar jag att blir hantverkare!
Kör hårt.

• Haha
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Varifrån kommer dessa punkter?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Överlag tänker man fel om man undrar hur mycket just lundagrossisten ge rabatt, alla grossister ge ungefär lika och dom har ständigt tävling mot kunder.
I min erfarenhet ger Ahlsell sämst rabatt till småföretagare.

L Lassiter skrev:
10 års ansvarstid, eller "10 års garanti", innebär att en rörmokare (eller företaget han/hon representerar) har en skyldighet att stå för eventuella fel eller brister i utfört arbete under en period av 10 år efter att arbetet har slutförts. Detta gäller särskilt för arbete som rör väsentliga installationer, som VVS-system, där fel kan leda till allvarliga skador eller problem, såsom vattenskador.

1. **Täckning av fel och brister**: Om det uppstår problem relaterade till det arbete som utförts (till exempel läckor, installationsfel eller brister i material), har kunden rätt att begära att rörmokaren åtgärdar detta utan extra kostnad inom de första 10 åren.

2. **Kundens rättigheter**: Kunden kan kräva reparation eller kompensation om problemen beror på bristande arbete eller material som inte höll den standard som förväntas.

3. **Begränsningar**: Det finns begränsningar för vad som omfattas av ansvarstiden. Om kunden själv har orsakat skador eller om arbetet har modifierats eller underhållits på olämpligt sätt kan rörmokaren friskriva sig från ansvar.

4. **Dokumentation**: Det är viktigt att ha skriftlig dokumentation av det utförda arbetet och eventuell garanti. Detta inkluderar kvitton, avtal och eventuella besiktningsprotokoll.

5. **Lagliga och avtalsenliga krav**: Ansvarstiden kan också påverkas av lagar och regler i det land eller den region där arbetet utförs. Det är viktigt att rörmokaren följer dessa krav och att kunden är medveten om sina rättigheter.

Sammanfattningsvis innebär 10 års ansvarstid för en rörmokare ett skydd för kunden mot felaktigt utfört arbete och ger en garanti för kvalitet och pålitlighet. Kunden kan känna sig trygg i att eventuella problem som uppstår under denna period kommer att hanteras av rörmokaren.
Vilken lag är det du citerar?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad spelar det dig för roll hur mkt rabatt han har? Även om hans rabatt var 99% och hans inpris landar på t.ex 50kr, och han säljer det till dig för 900kr, så är det fullständigt irrelevant för dig. Det som är relevant är vad du kunde fått för pris på annat håll.
Hej. Stämmer. Relevant för mig är om jag betalat ett skäligt pris för materialet. Jag tänkte att det var lättast att fråga om rabatten. Men nu har jag lagt upp foton på vad vi betalade, så nu skulle jag kunna fråga om någon har en uppfattning om huruvida det är skäligt.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Överlag tänker man fel om man undrar hur mycket just lundagrossisten ge rabatt, alla grossister ge ungefär lika och dom har ständigt tävling mot kunder.
I min erfarenhet ger Ahlsell sämst rabatt till småföretagare.
Hej. Det jag egentligen undrar är om jag betalat ett skäligt pris för materialet. Jag tänkte att det var lättast att fråga om rabatten. Men nu har jag lagt upp foton på vad vi betalade, så nu skulle jag kunna fråga om någon har en uppfattning om huruvida det är skäligt eller inte.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag är nyfiken på priserna i listan är rimliga eller ej.

Farstatjej90
L Lassiter skrev:
Värdelösa rörmokare går i konkurs, du ska inte anlita såna!
Jag svarar alltid på telefon, mina kunder är nästan som mina barn och dom gör mig rika, Win-win eller hur 😊?
Man ger viss garanti på installationen enligt lag.
Vi är alla otroligt förvånade över att du inte länkade några garantivillkor.
Och det finns massor av värdelösa hantverkare av alla sorter som jobbar på och deras arbete kan du se i alla trådar på forumet. Branschen är ju statligt subventionerad så det förekommer helt klart folk som annars hade konkurreras ut...🤔
Kanske du själv är en sån. Man blir ju misstänksam när du jämför kunder med barn...

useless useless skrev:
För min del skiter jag fullständigt i vad rörmokaren har för rabatt eller inköpspris. Jag är bara intresserad av att priset till mig är rimligt och i paritet med gängse pris på marknaden.
Hej. Det jag egentligen undrade var om jag betalat ett skäligt pris för materialet. Jag tänkte att det var lättast att fråga om rabatten. Men nu har jag lagt upp foton på vad vi betalade, så nu skulle jag kunna fråga om någon har en uppfattning om huruvida det är skäligt.

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vi är alla otroligt förvånade över att du inte länkade några garantivillkor.
Och det finns massor av värdelösa hantverkare av alla sorter som jobbar på och deras arbete kan du se i alla trådar på forumet. Branschen är ju statligt subventionerad så det förekommer helt klart folk som annars hade konkurreras ut...🤔
Kanske du själv är en sån. Man blir ju misstänksam när du jämför kunder med barn...
Jag håller med det att det finns värdelösa rörmokare, ibland får jag ta efter när dom varit i farten, kanske efter en byggahus.se kille ha trott att man får bra kvalité och billigt pris 😊
Jag är dyr rörmokare men med bara nöjda kunder 🤷‍♂️
Jag brukar säga till mina kunder att om dom vill ha det allra billigaste får dom vända till någon annan 😊
Men det flesta vill ha bra service och kvalitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.