62 728 läst ·
496 svar
63k läst
496 svar
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Glöm inte tillgängligheten på mtrl. Hur skulle det se ut om kunden ska beställa mtrl, kan bli sena leveranser, felbeställningarna osv.S Simsgrodan skrev:
Inte många hantverkare jobbar på det viset.
Exakt, folk förstår inte att vi företagare ge 10 års garanti på jobbet enligt svenskt lag.N Nekovh skrev:Det är VVS killes Rabat inte kundens . VVS kille har 10 år ansvar på arbete och han betalar för försäkringen . Han som företagare måste ha vinst i företaget annars försvinner företaget fort. Ni var inte ute efter rabatter ni ville ha elementen och det är bara att fråga efter offerten innan jobbet och inte gnälla i efterhand
konsumenttjänslagen är väldigt fördelaktigt för konsumenter och sämre för oss företagare och därmed måste vi ha marginal på jobb vi gör.
Vi har även kostnader som bil, lokaler, reklamation, pension, maskiner etc etc som behöver täckas, om man är snabb och duktig kan man göra vinst på företaget men det är inte alla som klarar detta, vissa gör det genom att jobba ständigt övertid, kunder ser detta på Allabolag.se och tror att företaget lurar kunder med överdebitering (har varit med en kund som kikat min firma på Allabolag.se och därför gett mig dåliga recension eftersom han tror att jag blåser kunder men faktum är att jag jobbar 24/7, mycket jour te.x)
Jag brukar säga till kunder att jag kan aldrig konkurrera mot nätbutiker, dom säljer bara produkter men jag säljer helheten med garanti även installation, dom kan även ringa mig efter installation eftersom jag är en person bakom företaget inte en anonym nätbutik.
det är ju inte hantverkaren som har materialet på lager hemma utan hos grossisten. Grossisten har samma pris som ladorna till kund men helt plötsligt så skall hantverkaren ta sig äran för den tillgänglighet. Säg en enda bransch det fungerar på liknande sätt?M MHK2 skrev:
Klar du klan ge 10års garanti om du fakturerar en blandare 6ggr priset den kostar.L Lassiter skrev:Exakt, folk förstår inte att vi företagare ge 10 års garanti på jobbet enligt svenskt lag.
konsumenttjänslagen är väldigt fördelaktigt för konsumenter och sämre för oss företagare och därmed måste vi ha marginal på jobb vi gör.
Vi har även kostnader som bil, lokaler, reklamation, pension, maskiner etc etc som behöver täckas, om man är snabb och duktig kan man göra vinst på företaget men det är inte alla som klarar detta, vissa gör det genom att jobba ständigt övertid, kunder ser detta på Allabolag.se och tror att företaget lurar kunder med överdebitering (har varit med en kund som kikat min firma på Allabolag.se och därför gett mig dåliga recension eftersom han tror att jag blåser kunder men faktum är att jag jobbar 24/7, mycket jour te.x)
Jag brukar säga till kunder att jag kan aldrig konkurrera mot nätbutiker, dom säljer bara produkter men jag säljer helheten med garanti även installation, dom kan även ringa mig efter installation eftersom jag är en person bakom företaget inte en anonym nätbutik.
Det finns tusen trådar på forumet om hantverkare som förnekar något ansvar, garanti och bara skyller ifrån sig.L Lassiter skrev:
För att inte tala om alla företag som går i konkurs under tio års tid.
Det är dessutom inte garanti på jobbet vi pratar om utan materialet och det har man även när man köper det själv.
Om du menar att det är längre garanti på material som hantverkaren köper får du gärna länka garantivillkoren. Men några såna lär vi aldrig se....🤔
Ahlsell har hemma, annars till dagen efter. Säg en enda nätbutik med den servicen? Varför ska du jämföra med andra branscher??A atomlab skrev:
Så du åker till Volvo med bromsok från biltema och säg byt?
Det finns tusentals hantverkare som bevisar motsatsen också, tänk på det du!!Farstatjej90 skrev:
Det finns tusen trådar på forumet om hantverkare som förnekar något ansvar, garanti och bara skyller ifrån sig.
För att inte tala om alla företag som går i konkurs under tio års tid.
Det är dessutom inte garanti på jobbet vi pratar om utan materialet och det har man även när man köper det själv.
Om du menar att det är längre garanti på material som hantverkaren köper får du gärna länka garantivillkoren. Men några såna lär vi aldrig se....🤔
Det finns flera skäl varför jag som VVS re aldrig gå med på att kunden köper materialet och nej detta handlar aldrig bara om en tjänst, du beställer helheten.Helena Lillarve skrev:
Spontant känner jag att anlita en VVS:are främst handlar om en TJÄNST. Därmed borde jag, rent krasst, kunna köpa in det material som rörmokaren önskar (till virket pris som helst och hos den leverantör jag väljer) och sedan betala VVS:aren arbetskostnaden för utfört arbete, eller?
Blir ju enormt svårt för en konsument att jämföra olika firmor om huvudförtjänsten för t.ex. en VVS-firma grundas i vilket pris de lyckas förhandla fram hos en leverantör. Då är ju helt plötsligt VVS:are, eltekniker, snickare mfl. huvudsak inte längre att leverera en tjänst utan deras största förtjänst ligger i att vara återförsäljare …? Eller tänker jag helt fel? Oavsett så verkar det helt galet med mitt tankesätt.
PS. Självklart förstår jag att man kan föredra att jobba med produkter från ett visst märke som man är van etc.
-Timtaxan räcker inte till för att täcka kostnader för företaget, jag behöver täcka det med materialförsäljning.
-Kunden sällan handlar material jag är nöjd met att installera, eftersom jag måste garantera hela installation även fast kunden har köpt materialet, detta går inte att avtala bort. Vissa fast pris jobb har jag varit med om när kunden handlat material som inte håller tätt under provtryckning och detta orsakat mer kostnader för företaget.
-Om kunden skulle köpa materialet skulle jag då kräva att han köper all material, varje skruv, då skulle det blir svårt för kunden eftersom allt måste installeras efter Säkervatten och det är inte så enkelt.
- Eftersom kunden ändå antar att jag har servicebil med tillhörande material så finns det alltid lite spill med materialet, det blir gammalt och det händer skador och då materialet får kasseras, det beställs material som inte sedan behövs, detta görs för att kunna utföra jobbet effektivt och man slipper hämta från grossisten flera gånger, dessa materialet måste man ta med i kostnader också.
-Går du till mekaniker och ha egna delar också, det skulle jag aldrig göra, skäms!
-Sedan rekommenderar jag att skaffa en "egen rörmokare" som du ha en relation, du kan ringa och rådfråga, ni litar på varandra, du slipper fråga priser eftersom du alltid anlitar honom och du ge bra recension och rekommenderar honom, då kommer han inte överdebitera dig, enkelt och smidigt, ge och ta.
Mvh
Rörmokare med nöjda kunder som aldrig behöver skaffa material.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
1) Varför ska kunden betala dubbla priset bara för att grossisten har ett stort lager? Så mycket dyrare är inte prylarna där.M MHK2 skrev:
2) Vad har Biltema med det hela att göra? Alla dessa diskussioner handlar om att man kan köpa exakt samma prylar mycket billigare än via hantverkaren. Om jag kan köpa Volvo original bromsok för halva priset jämfört med Volvoverkstan skulle jag göra det och be dom byta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vore kul att följa tex dig när du beställer ett jobb, du köper allt mtrl ”till rätt pris” och ber hantverkaren fixa det. Och allt är på plats när hantverkaren knackar på dörren kl 700!? Att du tänkt på precis allt från den korta skruven till den längre skruven och till ex bergvärmepumpen, och allt där mellan. Allt flyter på?useless skrev:
1) Varför ska kunden betala dubbla priset bara för att grossisten har ett stort lager? Så mycket dyrare är inte prylarna där.
2) Vad har Biltema med det hela att göra? Alla dessa diskussioner handlar om att man kan köpa exakt samma prylar mycket billigare än via hantverkaren. Om jag kan köpa Volvo original bromsok för halva priset jämfört med Volvoverkstan skulle jag göra det och be dom byta.
Nä det går ingen på, inte ens du som bara klagar dessutom.
Hur ska du lösa detta då när ingen vill hjälpa dig?
Ta in pris på det mtrl som hantverkaren tillsammans med kunden VET att detta måste vi ha då är saken biff. Sedan tillkommer mycket mer som är oförutsägbart innan jobbet påbörjades.